Er zijn al aardig wat discussie's over de "Umweltzones" in Duitsland.
Ik heb gezien, dat de nederlandse informatie niet altijd juist is!
Hier even met extra informatie over de “Umweltzones” (van de Duitse internetsites)
In Duitsland heeft vrijwel elke (grotere) gemeente een “Umweltzone” ingevoerd. (Niet dat het helpt, maar dat is politiek.) In zuid-Duitsland zijn het erg veel gemeentes!
Het is daardoor onvermijdelijk, dat de route door enkele “Umweltzones” voert.
Volgende info is belangrijk:
Alle oldtimers (dat zijn in Duitsland auto’s ouder dan 30 jaar) mogen ook
zonder Umweltplakette door deze “Umweltzones”rijden. (Dit is dus niet afhankelijk van het soort of kleur kenteken!)
Alle benzinevoertuigen met een geregelde katalysator (U9) voldoen in principe aan de voorwaarden voor een groene (nummer4) sticker.
Alle dieselvoertuigen met Euro IV en hoger voldoen in principe aan de voorwaarden voor een groene (nummer4) sticker.
Diesels met Euro III en een dieselpartikelfilter voldoen in principe aan de voorwaarden voor een groene (nummer4) sticker.
Alle diesels met een uitlaatgasemmissie lager dan Euro III en Euro III zonder dieselpartikelfilter krijgen geen groene (nummer4) sticker en mogen officieel niet door meeste de “Umweltzones” rijden. (Dat is weer afhankelijk van welke kleur (nummer) sticker is toegestaan, dat varieert weer per gemeente.)
Er wordt in Duitland niet specifiek op de "Umweltplakettes" gecontroleerd. Dit gebeurt in de regel alleen bij algemene verkeerscontroles, aanhoudingen bij verkeersovertredingen en mogelijk in geval van een ongeval. De boete op het rijden in een “Umweltzone” zonder de juiste sticker bedraagt sind 1 mei € 80,00
Regel dus voor de zekerheid een sticker!
Mocht je Alfa daarvoor niet in aanmerking komen, kun je (per gemeente!
) een tijdelijke ontheffing aanvragen.
Tot gauw op de Schwäbische Alb!