Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6934
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

wo mei 07, 2014 22:58

Brandstofsysteem werkt als volgt;

in de tank zit een pomp die pomp de brandstof naar de motor toe. De benzine komt aan in de injectorrail met de injectoren en komt uiteindelijk bij de brandstofdrukregelaar aan het eind van die rail terecht. De drukregelaar is simpel gezegd niets anders als een klep met een veer erachter die ervoor zorgt dat de druk op de injectoren altijd een bepaalde waarde is. De pomp heeft een behoorlijke overcapaciteit waardoor de brandstof altijd uit de retour komt, zeker bij stationair als er weinig verbruik is. De pomp pomt een bepaald aantal liters per uur en dat maakt niet uit of je half of volgas rijdt, de pomp draait altijd gelijk. Enkel zal bij volgas de drukregelaar minder open gaan omdat er meer brandstof door de injectoren wegstroomt ipv de retourleiding in omdat de druk te hoog wordt.

Er zit een vacuumaansluiting op als compensatie voor de onderdruk in het inlaatspruitstuk. Die aansluiting zorgt er enkel voor dat de druk in de rail altijd een bepaalde waarde boven de inlaatdruk heeft. Als je een 3 bar drukregelaar hebt is dat 3 bar overdruk, stationair zou je dan minder meten doordat er vacuum heerst in de inlaat. Bij een turbo motor heb je dan bij 1 bar laaddruk 3+1=4 bar brandstofdruk. De vacuumaansluiting kan in elk geval niet de gehele drukregelaar/leiding afsluiten.

Als er bij jou nauwelijks benzine uit de retour komt is er dus waarschijnlijk een probleem ergens...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

do mei 08, 2014 10:17

@robkg.
ik heb gister een aantal pdfjes gehad met daar ook bij de indeling onder de motorkap. op het kopschot in het midden naast de lamdastekker
zit een drie polige diagnose aansluiting, dit is volgens mij de enige uitleesmogelijkheid. heb al eens in de kabine gezocht naar een obd aansluiting maar niets gevonden.
dat uitlezen wat je wilt doen houd ik ff in mijn achterhoofd, als de motor na mijn werkzaamheden weer gewoon doet wat ie moet doen ljjkt het me niet nodig. anders houd ik me graag aanbevolen :D thanx!

groet Efrem
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

do mei 08, 2014 10:29

@giulieta evo.
ik heb gister al mailcontact gehad met een medeforumer, hij rade aan het brandstoffilter te vervangen, is mijn volgende stap. en ook ga ik de pomp controleren. het is een pomp uit een 1400, hier moet de motor wel op starten maar komt misschien wel te kort op hogere toeren. nooit iets gemerkt maar voor de zekerheid wel nagaan.

bedankt voor je info, groet Efrem
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6934
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

do mei 08, 2014 15:12

Pomp van een 1400 kan goed hetzelfde zijn als die van een 2 liter.

Verstopt filter kan idd goed.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

do mei 08, 2014 20:24

@robkg.
ik heb gister een aantal pdfjes gehad met daar ook bij de indeling onder de motorkap. op het kopschot in het midden naast de lamdastekker
zit een drie polige diagnose aansluiting, dit is volgens mij de enige uitleesmogelijkheid. heb al eens in de kabine gezocht naar een obd aansluiting maar niets gevonden.
dat uitlezen wat je wilt doen houd ik ff in mijn achterhoofd, als de motor na mijn werkzaamheden weer gewoon doet wat ie moet doen ljjkt het me niet nodig. anders houd ik me graag aanbevolen :D thanx!

groet Efrem
Ohja, bij de 146 zit die tegen het kopschot, bij de 155 op de veerpoot. Feitelijk scheelt het niet zoveel :D
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

za mei 10, 2014 11:30

vandaag een brandstoffilter opgehaald en een flesje injectorcleaner, onder het mom baad het niet schaad het niet....
gister op de zaak ook nog vier splinternieuwe relais gevonden, fysiek het zelfde, ff meten of ze de zelfde bezetting hebben. duimen maar :wink:
morgen ff aan de slag en zien of het verbeteringen opleverd...

groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

ma mei 19, 2014 20:52

gisteren de auto er weer mee uitgescheden... brandstofsysteem nagekeken vorige week...filter+pomp+relais vervangen.
ik ga morgen nog ff een paar dingen uitsluiten en dan post ik de vorderingen.

groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

zo mei 25, 2014 13:25

ff een kleine update want de pc is er mee uitgescheden .... ik begin een patroon te herkennen :wink:.
Op het alfafront. ik begin toch een heel donkerbruin vermoeden te krijgen dat de bdp sensor de veroorzaker van mijn probleem met de auto is.
vorige week na een rit naar utrecht wilde de motor niet aanslaan na ongeveer een uur stil te hebben gestaan... na nog een uur met de kap open kwam de motor weer tot leven.... en gister ook na een ritje in de stad, weinig rijwind en redelijk hoge motortemperatuur begon de motor te stotteren. thuis stil gezet en na een kwartier weer proberen te starten.... niets!! motor helemaal af laten koelen, en weer lopen alsof er niets aan dehand is...
het vervangen van het filter en pomp+aanzuigzeef heeft wel een hoop geholpen, de motor reageerd weer fijn op het gaspendaal heeft ook weer meer vermogen. beetje onderhoud is nooit verkeerd :roll:
wel heb ik het gevoel dat de nokkenas versteller niet altijd inkomt, de ene keer voelt de motor veel levendiger als een andere keer.
welicht dat dit ook aan de bdp sensor ligt??

@robkg ik zou toch graag van je aanbod gebruik willen maken om de boel uit te lezen.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

zo mei 25, 2014 21:04

ff een kleine update want de pc is er mee uitgescheden .... ik begin een patroon te herkennen :wink:.
Op het alfafront. ik begin toch een heel donkerbruin vermoeden te krijgen dat de bdp sensor de veroorzaker van mijn probleem met de auto is.
vorige week na een rit naar utrecht wilde de motor niet aanslaan na ongeveer een uur stil te hebben gestaan... na nog een uur met de kap open kwam de motor weer tot leven.... en gister ook na een ritje in de stad, weinig rijwind en redelijk hoge motortemperatuur begon de motor te stotteren. thuis stil gezet en na een kwartier weer proberen te starten.... niets!! motor helemaal af laten koelen, en weer lopen alsof er niets aan dehand is...
het vervangen van het filter en pomp+aanzuigzeef heeft wel een hoop geholpen, de motor reageerd weer fijn op het gaspendaal heeft ook weer meer vermogen. beetje onderhoud is nooit verkeerd :roll:
wel heb ik het gevoel dat de nokkenas versteller niet altijd inkomt, de ene keer voelt de motor veel levendiger als een andere keer.
welicht dat dit ook aan de bdp sensor ligt??

@robkg ik zou toch graag van je aanbod gebruik willen maken om de boel uit te lezen.
Geen probleem, stuur maar even een PBtje. Deze week kan ik alleen dinsdag en zaterdag middag, misschien donderdag ochtend en zondag.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

zo mei 25, 2014 22:26

ik zal ff kijken wanneer ik kan. laat t je ff weten via pb.

groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

zo jun 01, 2014 11:52

wat vorderingen gemaakt met de 146 en toch nog het zelfde probleem. donderdag door rob de auto uit laten lezen, er kwam uit dat er iets mis is met het bereken van bet mengsel, dat zou aan de lambda kunnen liggen of de lmm. vrijdag nadat de motor weer eens niet wilde aanslaan nadat ie niet eens heel gek warm was geweest(in mijn ogen word het probleem erger en dacht meteen aan de bdpsensor) een nieuwe lambda gehaald en ondanks het bij het uitlezen niet naar voren was gekomen toch ook een bdpsensor gehaald. moest toch onder de auto zijn en zo gek duur zijn ze niet. ook een andere lmm gemonteerd, had ik nog liggen.
rondje gereden en de auto rijd duidelijk een stuk soepeler, pakt lekkerder op en schokt minder bij gas loslaten en weer gas geven... top dus!
maar het probleem blijft dat de motor niet aan wil slaan na een rit waar de temperaturen redelijk zijn opgeleopen.....
ik weet het niet meer!! het lijkt of er ergens een slecht contact is die verbreekt als de temperatuur oploopt,
gisternacht had de auto buiten gestaan en toen ik em gisterochtend wilde pakken (hij stond in de volle zon) starte de auto om direct weer 2500 toeren te gaan lopen met het injectie lampje brandend. auto laten staan. gisteravond weer geprobeerd toen het afgekoeld was..... geen enkel probleem te bekennen!
het heeft in mijn ogen met temperatuur te maken die oploopt en daardoor een contact verbreekt. heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is, als er vragen zijn hoor ik het.

groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

zo jun 01, 2014 12:14

Ik denk dat je eens wat meer uit moet lezen.
Bij 100% koude motor zou je eigenlijk eens alle sensorwaarden uit moeten lezen,als er bijv. een koelvloeistof sensor een verkeerde waarde geeft,en de auto denkt dat het buiten -30 is terwijl het +30 is,dan verzuipt ie em gruwelijk.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

zo jun 01, 2014 12:23

zit wat in indd. ik heb geprobeerd de weerstand te meten met mijn meter maar deze is niet gevoelig genoeg. zal toch maar eens een andere meter regelen op mijn werk.
ik heb wel de meet waardes van de sensor in het thermostaathuis, weet jij of iemand de waardes van de sensor die in de cilinderkop zit?


groet efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

zo jun 01, 2014 18:09

okee. ff een andere meter gehaald op mijn werk. en de sensor in het thermostaathuis gemeten. koud en warm.
koud heeft ie een weerstand van ongeveer 1.5Kohm en warm 85° 224 ohm. dat lijkt me niet goed met de hier opgegeven waardes.
ik zal een andere sensor halen.
en excuus voor mijn eigenwijze houding hier over.

Groet Efrem.
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Gebruikersavatar
Efrem33
Member
Member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo jan 23, 2011 12:27
Locatie: Amersfoort

RE: 146 2.0ti start niet (meer) '96

ma jun 09, 2014 22:07

nou, de auto doet het op dit moment goed. heeft ff geduurd, had van de week geen tijd.
vandaag de temperatuursensor vervangen en nog een paar dingen nagekeken. de bobine rail nogmaals gedemonteerd en ook losgekoppeld met het idee om em te vervangen, maar de rail die ik nog had liggen was behoorlijk verrot, iets op gevallen ga ik vanuit. een bobine gebroken en een aansluiting gebroken waar de kabel de dop ingaat... :? dus daar had ik niets aan
de originele maar goed gecontroleerd en stekkerverbindingen schoongemaakt.
ook een stekkerverbinding los gehaald die ik over het hoofd heb gezien,
wellicht dat jullie weten waar deze stekker voor is. hangt onder de aanzuigbuis tussen de lmm en het gasklephuis. het zelfde model als de stekker van de lambda sonde.

de temperatuursensor gemeten, kon bij een koude toestand niet echt verschil meten tussen de oude en nieuwe, scheelde 100ohm ofzo. warm heb ik de nieuwe nog niet gemeten.
wel heb ik nog een werkplaats handboek gevonden en gedownload, daar staat sensor voor sensor in beschreven wat de weerstandswaarde moet zijn, zowel koud als warm, wanneer van toepassing.
de oude kv sensor valt koud en warm buiten de, in het boek opgegeven waarden. de nieuwe in koude toestand ook. en ook kloppen de waardes niet met de in dit topic opgegeven waarden....
dus zeg het maar... welke moet ik nu geloven?
ook de temperatuursensor in de aanzuigbuis heeft een andere weerstand als opgegeven in het wphb.

in elk geval de accu afgekoppeld gehad, na een halfuur weer aangekoppeld en de motor warm laten draaien zonder ergens aan te komen. ventilator drie keer aan laten slaan en toen een flinke ronde gereden, zelfs met dit warme weer de motor niet in storing gekregen. ik juich nog niet te vroeg maar het is in elk geval een verbetering met hoe het was. ook voelde de motor krachtiger en hield minder in naar mijn idee. hopen dat het nu acher de rug is!! ik hou jullie op de hoogte! iig bedankt voor jullie hulp tot zover :thumbs:

groet efrem
33 1.4 i.e Imola met squadrachip :) (verkocht)

146 ti 2.0 16V met Zender wielen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”