Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: ES30 Zagato

ma mei 19, 2014 21:05

Die onderste rubberrand heb ik weggelaten, binnen één dag is ie er weer af!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: ES30 Zagato

do mei 22, 2014 12:43

Die onderste rubberrand heb ik weggelaten, binnen één dag is ie er weer af!
Ik heb 'm altijd laten zitten om de eerste klap op te vangen.

Na jaren rijden kon ik vrij goed inschatten wat wel en wat niet kon (qua hoogte).

Alexanderw
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: di mar 28, 2006 17:06
Locatie: Amsterdam

RE: ES30 Zagato

za mei 24, 2014 18:26

Tja, als je liefhebber bent van grote lippen :roll:
Alfa Giulia Biscione '69 en Brera 2.2 JTS 2010

Verleden:
159 SW JTDm 16V 150 pk
156 SW JTD
156 1.8 TS
156 JTD

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: ES30 Zagato

zo mei 25, 2014 20:37

Tja.
Afbeelding

Rechterkant.
Afbeelding

Het nieuwe spul erop, maar nog steeds slecht remmen.
Afbeelding

Het spul is natuurlijk nog niet ingeremd, maar het pedaal is ook niet hard. In mijn naïviteit heb ik aangenomen dat als je alleen de remklauwen vóór loshaalt en die ontlucht, je geen lucht in het systeem naar de achterkant zou moeten krijgen. Die moet ik ook ontluchten dus, maar hoe krijg je een SZ met de kont in de lucht???

Daarnaast blijf ik twijfelen over het juiste protocol voor het aandraaien van wiellagers. De officiële procedure voor de SZ laat m.i. te weinig spanning op de lagers. Wat zijn de meningen hierover?

Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

RE: ES30 Zagato

di mei 27, 2014 22:21

Remmen op een SZ blijft een issue tenzij je er serieus iets aan doet. Het is maar wat je wilt bereiken..

Belangrijk is dat alle (inmiddels 24 jaar oude) remklauwen voor en achter volledig 100% functioneren. Op mijn 75 tijdens de APK bleek de rechter achter klauw amper te werken, Ik heb hem toen 'los' gereden' en dan merk je het verschil. Maar ook dan nog zou je het beter wensen.

Vorig jaar heb ik de rode blokken (foto) gemonteerd op de SZ voor de BLR en deze doen het goed. Ook op het SSAR bleven ze het goed doen, voorheen was het na 2 rondjes al gedaan met de pret. Op de foto een aantal remblokken en de verschillen. Er zijn er nog meer verkrijgbaar. Met Hawk heb ik ook goede ervaring opgedaan maar het kost wel je schijven in een zeer korte tijd..

Desalniettemin staat er een complete upgradete op mijn to do list.

Ontluchten zou ik op een brug doen met een stel goede bokken eronder.

Afbeelding :wink:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: ES30 Zagato

wo mei 28, 2014 08:52

De blokken die ik zie zijn duidelijk oververhit. Dit kan doordat ze nog niet mooi op de schijf aanliggen of door het niet blijven vrijlopen van 1 of meer blokken. Het is zaak je schijven brandschoon te maken en ev licht opnte ruwen. Ook controleren of je remzuigers goed gangbaar zijn, nieuwe ringen en cups monteren,. Verder moeten de schuifstukken onberispelijk werken. Alscer rubberringen inziten UITSLUITEND smeren metvSiliconenvet bv van ATE.
Pas als dit gedaan is goede blokken aanschaffen anders kost het weer een setje. Ik ben zelf een fan van SBS blokken. Of deze voor een 75 Sz verkrijgbaar zijn? Kies iig niet voorbeen pur sang raceblok want die werken eigenlijk alleen goed als alles lekker warm is en dat is vaak niett zo als je naar Appie Hein tokkelt. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: ES30 Zagato

wo mei 28, 2014 13:21

Het is zaak je schijven brandschoon te maken en ev licht opnte ruwen. Ook controleren of je remzuigers goed gangbaar zijn, nieuwe ringen en cups monteren,. Verder moeten de schuifstukken onberispelijk werken. Alscer rubberringen inziten UITSLUITEND smeren metvSiliconenvet bv van ATE.
Pas als dit gedaan is goede blokken aanschaffen anders kost het weer een setje.
Zie vorige pagina ;)

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: ES30 Zagato

vr mei 30, 2014 20:30

Na het ontluchten van de achterkant remt het al een stuk beter; hard pedaal. Echter nog steeds mis ik bite, dat werd wel beter na wat remacties. De Pagid blauw's zijn m.i. dus te 'race'.

Afbeelding
Afbeelding

Blokken achter staan goed afgesteld en de schijven zijn ook nog prima, dat scheelt ook weer een rotklus.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: ES30 Zagato

vr mei 30, 2014 20:40

Ik ben zelf een fan van SBS blokken.
Wie verkoopt die voor Alfa, kan het niet zo gauw op Google vinden? Ze horen voor de 75s wel in het assortiment te zitten. M.i. sla je de spijker op z'n kop over het gebruik van raceblokken op straat.

@Gerrit – dank voor het inzichtelijke plaatje!

Gebruikersavatar
Gerrit Mobach
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:52
Locatie: Berlicum

Re: RE: ES30 Zagato

zo jun 01, 2014 22:46

Ik ben zelf een fan van SBS blokken.
Wie verkoopt die voor Alfa, kan het niet zo gauw op Google vinden? Ze horen voor de 75s wel in het assortiment te zitten. M.i. sla je de spijker op z'n kop over het gebruik van raceblokken op straat.

@Gerrit – dank voor het inzichtelijke plaatje!
Succes met de remmen, ik hoor graag hoe het verder gaat met de SBS blokken.........

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: ES30 Zagato

zo jun 01, 2014 22:59

Eerst eens het ding weer aan de praat krijgen.

http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic.php?t=71484

Gebruikersavatar
ArjanB
Member
Member
Berichten: 142
Lid geworden op: ma jun 07, 2010 21:35
Locatie: Best

RE: ES30 Zagato

za jun 07, 2014 23:31

Indrukwekkend! Een SZ blijft de mooiste Alfa (voor mij...)
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: ES30 Zagato

ma jun 16, 2014 22:13

Vandaag de meeste slangklemmen vervangen/ververst, en dan met fatsoenlijke Mikalor klemmen en niet van die Aba huis-tuin-en-keuken dingen.
Afbeelding

Het wormwiel van de ruitenwissermotor van vers vet voorzien, dat scheelt een slok op een borrel!

Dan heb ik nog onder de motorkap twee lange draden waar ik geen raad mee weet. Het lijkt wel heel dun speakerdraad, niet 'fabrieks', maar ze zitten wel in originele stekkers.
Afbeelding

Aan het einde zijn ze verbonden. Ik kan niet zien of dat misschien een thermokoppel is of gewoon een kram.
Afbeelding

Wie het weet mag het zeggen?? Slijtageindicator draden die naar binnen gehaald zijn?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: ES30 Zagato

ma jun 16, 2014 22:34

Dan heb ik nog onder de motorkap twee lange draden waar ik geen raad mee weet. Het lijkt wel heel dun speakerdraad, niet 'fabrieks', maar ze zitten wel in originele stekkers.
Aan het einde zijn ze verbonden. Ik kan niet zien of dat misschien een thermokoppel is of gewoon een kram.
Wie het weet mag het zeggen?? Slijtageindicator draden die naar binnen gehaald zijn?
Jij mag niet meer raden! 99% zeker restant van een versleten remblok!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

Re: RE: ES30 Zagato

ma jun 16, 2014 23:02

Dan heb ik nog onder de motorkap twee lange draden waar ik geen raad mee weet. Het lijkt wel heel dun speakerdraad, niet 'fabrieks', maar ze zitten wel in originele stekkers.
Aan het einde zijn ze verbonden. Ik kan niet zien of dat misschien een thermokoppel is of gewoon een kram.
Wie het weet mag het zeggen?? Slijtageindicator draden die naar binnen gehaald zijn?
Jij mag niet meer raden! 99% zeker restant van een versleten remblok!
Ik durf er zelfs 99,99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999% van te maken.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Terug naar “Projecten”