DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Consumptie 1.7 16v carbs

vr mei 30, 2014 18:49

Wel, zonder retour maakt geen verschil.
Nou kan je dat afstrepen.

Volgende stap is een benzinedruk meter er tussen hangen (tijdelijk).
Dan weetje tenminste wat.
Uit m'n hoofd is benzinedruk voor nord carb motoren circa 0.2 a 0.3 bar. Maar om zeker te zijn moet zou ik moeten kijken.
En bovendien hoeven nord carb's niet perse zelfde benzinedruk eis te hebben als carb's van 33.

Gr
DJ

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

vr mei 30, 2014 23:22

Jep.. Ik zal eens kijken of ik gegevens kan vinden over de IDF carbs en benzinedruk/hoeveelheid.
Maar de tijd vliegt weer weg, zit weer een tijdje in het buitenland en als ik terug ben moet ik eerst de ouwe peug maar eens invoeren want die neemt al die tijd het plekje van de 33 in beslag..
Als er updates zijn zal ik ze zeker plaatsen ;)
thanks voor de hulp en tips so far!

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

zo jun 01, 2014 18:33

Ik heb inderdaad vergelijkbare problemen gehad. Eerste elektrische pomp die we plaatsten had een capaciteit van 60l/u en die kwam overduidelijk tekort. Vanaf 5000 rpm waren echt heel snel de vlotterkamers leeg. Ik heb overigens wel een retourleiding, ben ervan overtuigd dat dat de brandstoftemperatuur ten goede komt. Toen hebben we een doorstroombeperkinkje in de retourleiding gemaakt, gewoon een busje erin. Dat hielp iets, maar niet genoeg. Nu een andere pomp erin, 90l/u capaciteit. Busje in retourlading zit d'r nog steeds. En nu gaat het gewoon goed... 6400 rpm krijgt hij het pas na een tijdje moeilijk, in de praktijk maak je dat nooit mee.

Verbruik geen idee, want de kmtellerkabel is weer eens naar god :(
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

zo jun 01, 2014 23:20

Mmhhh... Weet je zo onder welke druk het bij de carbjes terecht komt?
Ik heb nu nml een theoretische opbrengst van 130L/u..

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

zo jun 01, 2014 23:27

Druk zegt niet alles. Als je een slang op het uiteinde dichtknijpt wordt de druk in de slang hoger maar er komt minder uit.
Ik zou gewoon de slang bij de carburateur loshalen en in een lege fles of zo hangen en meten hoe lang het duurt om 1 liter te vullen, zou minder dan 30 seconden moeten zijn dus.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Consumptie 1.7 16v carbs

zo jun 01, 2014 23:47

Druk zegt niet alles. Als je een slang op het uiteinde dichtknijpt wordt de druk in de slang hoger maar er komt minder uit.
er komt dan toch evenveel uit,alleen met een hogere snelheid?

Bij een versmalling in een rivier neemt de stroomsnelheid toe en blijft de hoeveelheid doorgestroomd water gelijk.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Consumptie 1.7 16v carbs

zo jun 01, 2014 23:52

Druk zegt niet alles. Als je een slang op het uiteinde dichtknijpt wordt de druk in de slang hoger maar er komt minder uit.
er komt dan toch evenveel uit,alleen met een hogere snelheid?

Bij een versmalling in een rivier neemt de stroomsnelheid toe en blijft de hoeveelheid doorgestroomd water gelijk.
Je kan een slang zodanig dichtknijpen of plat buigen dat er niets meer uitkomt, de druk in de slang is dan hoger dan als ie geheel open is en alles er zo uitloopt, dan is de druk in de slang namelijk bijna 0 als die niet verstopt is en ruim genoeg van diameter.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Consumptie 1.7 16v carbs

ma jun 02, 2014 08:00

Druk zegt niet alles. Als je een slang op het uiteinde dichtknijpt wordt de druk in de slang hoger maar er komt minder uit.
er komt dan toch evenveel uit,alleen met een hogere snelheid?

Bij een versmalling in een rivier neemt de stroomsnelheid toe en blijft de hoeveelheid doorgestroomd water gelijk.
Je kan een slang zodanig dichtknijpen of plat buigen dat er niets meer uitkomt, de druk in de slang is dan hoger dan als ie geheel open is en alles er zo uitloopt, dan is de druk in de slang namelijk bijna 0 als die niet verstopt is en ruim genoeg van diameter.
Dat klopt echter als je een pomp in de pers knijpt loopt de opbrengt ook terug (pomp loopt terug in z'n curve). Dus als er te veel weerstand in systeem zit zal de pomp ook minder opbrengst leveren.

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
scuderia roma
Member
Member
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 18:58
Locatie: venhorst
Contacteer: Website

Re: RE: Consumptie 1.7 16v carbs

di jun 03, 2014 10:58

Ik heb inderdaad vergelijkbare problemen gehad. Eerste elektrische pomp die we plaatsten had een capaciteit van 60l/u en die kwam overduidelijk tekort. Vanaf 5000 rpm waren echt heel snel de vlotterkamers leeg. Ik heb overigens wel een retourleiding, ben ervan overtuigd dat dat de brandstoftemperatuur ten goede komt. Toen hebben we een doorstroombeperkinkje in de retourleiding gemaakt, gewoon een busje erin. Dat hielp iets, maar niet genoeg. Nu een andere pomp erin, 90l/u capaciteit. Busje in retourlading zit d'r nog steeds. En nu gaat het gewoon goed... 6400 rpm krijgt hij het pas na een tijdje moeilijk, in de praktijk maak je dat nooit mee.

Verbruik geen idee, want de kmtellerkabel is weer eens naar god :(
@Matthijs je bent van 90 L\h naar 120 L\u gegaan ;)

Groet,

Ronnie
Scuderia RoMa

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

di jun 03, 2014 21:06

en nog is 't niet genoeg... lijkt het. bij 5000rpm in z'n 5 en een beetje doorduwen of er nog meer was had ik weer hetzelfde effect... blub, vlotterkamers leeg, paar seconden gas los en hop, daar was hij weer...

:(
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

wo jun 04, 2014 08:56

vlotterniveau anders afstellen? toch ergens een obstructie waardoor de opbrengst van de pomp instort?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

wo jun 04, 2014 20:25

Als ik me niet vergis, worden standaard de carb's in serie gevoed met benzine.
Misschien een goed idee om dat eens parallel te proberen? (voor zover dat al niet gebeurt) Uiteraard met voldoende binnendiameter.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

do jun 05, 2014 09:47

Bij de carbs die ik in m'n handen heb gehad zit in de aanvoer/aansluit banjoaansluiting ook nog een filtertje. Deze ook gecontroleerd?
Afstelling vlotter / bediening vlotternaald in orde bij beide carb's?

Gr
DJ

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: Consumptie 1.7 16v carbs

zo jun 08, 2014 21:58

vlotterniveau anders afstellen? toch ergens een obstructie waardoor de opbrengst van de pomp instort?
Vlotterniveau zou kunnen maar leeg is leeg, ook als je dus echt langere tijd vol gas rijdt moet de pomp de vlotterkamers kunnen blijven vullen.
Ik zag laatst nog een race gtv'tje met 170pk die gewoon gevoed werd door een red top facet pomp in de motorruimte. Dus ver weg van de tank en ook nog eens omhoog. Nog geen tijd gehad om de brandstofdruk te meten. Maar heb geen metertje en de boel is morgen dicht natuurlijk. Dan weer 2 wk van huis en dan maar weer eens aan de slag. Heb ook nog een andere auto die zsm (want zomer dus genieten) de weg op moet..

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Consumptie 1.7 16v carbs

ma jun 09, 2014 10:54

Staat ie misschien gewoon veel en veel te rijk bovenin? Spul moet ergens blijven.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Algemene Technische vragen”