Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo jun 22, 2014 09:45

Juist doordat het mechanisch is blijft de turbodruk gelijk... :wink: Het enige dat je beinvloed is de reactiesnelheid van de turbo.

Mijn 75 1.8 Tb draaide niks geen hogere turbodruk met enkel een downpipe vergeleken met een complete uitlaat maar hij spoelde wel veel sneller op.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 850
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo jun 22, 2014 11:47

jullie hebben alletwee gelijk ;-) zelfs bij een gelijkblijvende turbodruk heeft een benzine turbo een betere vulling met een dikke uitlaat vanwege de lagere uitlaat tegendruk. En dat levert meer vermogen op. Tegelijk moet in dat scenario de wastegate iets verder open om "dezelfde" vuldruk te houden en dat kan dan alleen maar weer als de vuldruk ietsje hoger wordt. Misschien heb je het destijds niet of nauwelijks kunnen meten, maar als het een volledig mechanisch geregeld systeem was, had je zeker wel een iets hogere vuldruk.

On topic: Het blijft een heel dik karretje!

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo jun 22, 2014 15:21

Ik denk dat het effect van een downpipe per situatie verschillend is; de vraag is in eerste instantie of je zonder aanpassing aan downpipe/uitlaat je aan de max. ingestelde boost-waarde komt.. want elektronisch geregeld of mechanisch, in beide situaties heb je te maken met een max. boostwaarde (als een zekering).. Als je (theoretisch gezien) met de originele set-up niet aan de max. boost-waarde komt zal met een gemodificeerde downpipe de turbodruk wel stijgen, immers, er is nog 'hoofdruimte' voordat de turbodrukregeling in actie komt.. Kom je wél aan je max. boostwaarde, in de vorm van een piekmoment bij een bepaald motortoerental, dan zul je door aanpassing van de downpipe deze piek breder maken, wat in de praktijk te merken is aan een sneller opspoolende turbo en een lager motortoerental waarbij de turbo 'erin komt', dus meer koppel in de middentoeren, en ineens begint de auto al te trekken bij bijv. 2500TPM ipv dat-ie eerst pas bij 3000 TPM z'n ding gaat doen.. Dan heb je mijns inziens nog de factor 'wastegate', en dan met name de 'afvoercapaciteit' van de wastegate, als deze niet voldoende zou kunnen doorlaten tov de turbine, wanneer je bijv. de uitlaatdoorstroming verbeterd, zou in principe 100% aansturing niet voldoende zijn om de boost-waarde af te regelen, denk ik; dit lijkt mij echter een puur theoretisch dingetje, want volgens mij is een wastegate altijd afgestemd op de capaciteit van de turbo en zul je dat in de praktijk wellicht niet meemaken? Maar een wastegate heeft in die zin wel een bovengrens als je gaat kijken naar maximale doorstroomcapaciteit, denk ik zo?..

Ik weet niet of het allemaal klopt wat ik hier schrijf hoor, ik zit gewoon maar een beetje te brainstormen hierover... da's wel iets wat ik zelf erg leuk vind om te doen, zo een beetje nadenken over hoe iets werkt enzo, hebben jullie dat ook? Dat vind ik overigens ook wel het leuke van dit topic, omdat het zo leerzaam is, tenminste zo ervaar ik dat wel.. :D
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo jun 22, 2014 15:41

Sebastiaan;

De druk blijft hetzelfde. Als je de tegendruk vermindert en de lucht er sneller doorstroomt krijg je meer vermogen, je verhoogt de efficiëntie dan.

Druk is niet de hoeveelheid lucht die door de motor gaat.

Een grotere turbo levert bij dezelfde druk ook meer vermogen, simpelweg omdat het grotere turbinewiel minder tegendruk levert en er dus makkelijker lucht door de motor stroomt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo jun 22, 2014 15:49

Mark;

Theorie klopt.wastegate te klein levert te hoge turbodruk op,oncontroleerbaar. Subaru impreza heeft hier bij bepaalde turbo's last van. Oplossing is gat ruimen en klep vergroten.

De meeste personenauto's hebben een relatief kleine turbo om snel op te spoelen en die draait dan al snel op zijn max, decorum wordt dan afgeregeld door de wastegate te openen. Op het toerental dat je max koppel hebt kun je er vanuit gaan dat de turbodruk maximaal is.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 850
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo jun 22, 2014 20:43

Sebastiaan;

De druk blijft hetzelfde. Als je de tegendruk vermindert en de lucht er sneller doorstroomt krijg je meer vermogen, je verhoogt de efficiëntie dan.

Druk is niet de hoeveelheid lucht die door de motor gaat.

Een grotere turbo levert bij dezelfde druk ook meer vermogen, simpelweg omdat het grotere turbinewiel minder tegendruk levert en er dus makkelijker lucht door de motor stroomt.
Ik bedoelde: lager uitlaat tegendruk met zelfde vuldruk = minder restgas en dus meer vers mengsel in de cilinder (lees: betere vulling). Ik geloof dat jij hetzelfde probeert te zeggen?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo jun 22, 2014 20:47

Dat gedeelte klopt.maar daarna zei je nog iets dat de wastegate verder open zou moeten en dat er meer laaddruk zou zijn.... Dat gedeelte ben ik het dus niet mee eens,en jij ook niet zo te lezen. :?

Maar we dwalen wel erg af van het topic. :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo jun 22, 2014 23:34

Afdwalen valt wel mee, tenslotte ging het over een eventueel effect van een grotere downpipe.

Ik ben het met Giuliettaevo eens dat de druk gelijk moet blijven met een wastegate.
Zolang de druk hoger is dan afgesteld zal de wastegate uitlaatgas blijven lekken om het astoerental af te remmen.
Maar dan moet de wastegate wel voldoende flow hebben en dit blijkt niet altijd het geval te zijn.
Zoals je al zegt bij Impreza's maar bijv ook een Skyline GTR. Zoals Graham Bell omschrijft, vervang de airbox en downpipe en de turbodruk gaat van 0.8 naar 1.1-1.2 bar. Dat is ook logisch als je bedenkt dat een bepaalde overdruk een "fixed" opening van de wastegate tot gevolg heeft. Je hebt dan een vaste hoeveelheid lek op je turbine want de wastegate blijft open zolang de druk boven de afstelwaarde staat, maar met verbeterde ademhaling kan de turbo dan toch in staat zijn die hogere druk vast te houden.

Met een echte closed loop regeling kun je een stap verder. Want dan kun je de wastegate steeds verder opensturen totdat de doelstelling bereikt is. Zo ook met diesel VNT's.
Overigens kun je daar ook tegen een grens aanlopen van maximale opening met boost creep tot gevolg maar dat terzijde.

Enfin, terug naar mijn downpipe. Ik heb de 147 eens flink uitgelaten in Duitsland (240+) en tevens aardig wat logs gemaakt.
Mijn conclusie is dat er wel degelijk effect is bereikt. De EGT is toch een stukje gezakt. Het is wat lastig exact te zeggen maar toch zeker met een graad of 10 tov eerdere logs met vergelijkbare buitentemperatuur. Wat betreft acceleratie/vermogen en hoeveelheid VNT sturing zie ik geen echte verschillen. Hoe dan ook is het een geslaagde modificatie wat mij betreft.

Next step: de vernauwing achterin de uitlaatlijn ook verwijderen. De Ragazzon GTA tussenpijp is 60mm en de rest allemaal 63.5. Ook vermoed ik dat bij de in- en uitgang van het kleine dempertje in deze pijp een extra vernauwing zit. Dus die gaat er helemaal af en wordt vervangen door een 63.5 x 1.5 pijp zonder demper. De forse absorptiedemper in het midden moet alle demping maar op zich nemen. Hopelijk gaat de EGT dan weer een stukje zakken.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma jun 23, 2014 11:24

Ik denk dat je in ieder geval niet veel roet in je uitlaat hebt zitten met zulke temperaturen.. :lol: Ik weet nog uit mijn tijd als monteur bij een Peugeot-dealer dat ik wel eens logjes heb gemaakt van een 307 met een roetkat en zo'n regeneratiesysteem met een vloeistof (Eolys), wanneer dan het MM in standje regenereren overging kwam je ook wel in die range van temperaturen van zo tegen de 900 graden. :shock:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Jobo
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:39
Locatie: Lochem
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma jun 23, 2014 11:30

Ik heb zelf vermogensmetingen voor en na de nieuwe uitlaatlijn uitgevoerd, ik ging destijds van 210 naar 218 pk toen de originele uitlaat (downpipe uitgezonderd) van 55mm met kat was vervangen door een open pijp van 63.5mm voor en 60mm achterin..
Deze diameters heb ik ook geloof ik :)
Werkt prima!
Alfa 166 type 2 2.4 JTD 2005
Alfa 33 type 2 Red 1.7 carbs 1988, Racer (119 pk)

ex:
Alfa 156 1.9 JTD 8v 2002, projectdiesel ( 170 pk/380 nm)
Alfa 155 2.5 v6 12v SB 1992
Alfa 164 3.0 v6 12v 1989
Alfa 156 1.6 16v 1999
Alfa 75 1.8 ie 1987

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo aug 10, 2014 20:52

Zojuist ben ik weer terug van het standaard vakantieadres in Noord Italie.
Dus weer een hoop lekkere km's gemaakt, niet alleen in Italie maar ook de weg ernaartoe over de Autobahn. :mrgreen:
Talloze dikke Audi's, BMW's en zelfs een drietal Porsche 911 carrera (1x S, 1x 4S) die maar niet los konden rijden van de Alfa. :lol:
Wat betreft topsnelheid heb ik gepiekt op ruim 250 km/u op de klok (lastig aflezen zonder streepjes), op de Tomtom 245 km/u.

Ook heb ik afgesproken met Gregor, die mijn software geschreven heeft. Hij woont in Slovenie en zodoende konden we dicht bij de grens in Noord-oost Italie ergens meeten. Natuurlijk ook even een ritje gemaakt. :mrgreen:

Ook in Italie is het natuurlijk prachtig rijden in de bergen, dus heb ik weer enkele filmpjes gemaakt met de Drift actioncam:
http://youtu.be/HwDMDvkM6SM

En nog een fotootje:
Afbeelding

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma aug 25, 2014 13:07

Vrijdag een leuk pakketje binnengekregen:

Afbeelding
Afbeelding

Een biturbo unit van een Delta JTDm !
Ik was erg nieuwsgierig naar de werking ervan en kreeg een hele mooie deal voor deze unit.
Monteren op mijn 147 zal waarschijnlijk niet gaan gebeuren. De aansturing is namelijk compleet anders dan de huidige VNT vacuumsturing. De grote turbo is wastegate gestuurd en daarbij moet er een extra aansturing zijn voor de bypass actuator, dat wordt me allemaal net even te lastig.

Het moet gezegd worden dat dit een mooi stukje engineering is van BorgWarner!
De turbinezijden zijn met een afsluiter om te schakelen van serieel naar parallel, dus serieel = snel opspoelen door de kleine turbine en parallel= overname grote turbine en verlagen tegendruk.
Compressors zijn parallel geschakeld maar met een eenrichtingsklep in de leiding van de grote unit. Als de druk van de grote unit voldoende is de veerdruk te overwinnen gaat de klep open en blaast de grote mee.
Op deze manier worden de voordelen van beide turbo's echt goed gecombineerd.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 850
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma aug 25, 2014 19:05

Kun je niet wat prullen met een arduino? Programmeerbare Pwm afhankelijk van het signaal van je luchtmassameter en gaspedaalstand? Leuke uitdaging ;-)

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo aug 27, 2014 07:38

Kun je niet wat prullen met een arduino? Programmeerbare Pwm afhankelijk van het signaal van je luchtmassameter en gaspedaalstand? Leuke uitdaging ;-)
Het liefst zou ik een biturbosetup maken die op de bestaande aansturing past. Dus een grote turbo met vnt en dan een kleine turbo met mechanisch gestuurde bybass, volgens mij moet dat kunnen.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo aug 27, 2014 10:59

Vrijdag een leuk pakketje binnengekregen:

Afbeelding
Afbeelding

Een biturbo unit van een Delta JTDm !
N.I.C.E.!!!! 8)
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Terug naar “Projecten”