Ik denk dat het effect van een downpipe per situatie verschillend is; de vraag is in eerste instantie of je zonder aanpassing aan downpipe/uitlaat je aan de max. ingestelde boost-waarde komt.. want elektronisch geregeld of mechanisch, in beide situaties heb je te maken met een max. boostwaarde (als een zekering).. Als je (theoretisch gezien) met de originele set-up niet aan de max. boost-waarde komt zal met een gemodificeerde downpipe de turbodruk wel stijgen, immers, er is nog 'hoofdruimte' voordat de turbodrukregeling in actie komt.. Kom je wél aan je max. boostwaarde, in de vorm van een piekmoment bij een bepaald motortoerental, dan zul je door aanpassing van de downpipe deze piek breder maken, wat in de praktijk te merken is aan een sneller opspoolende turbo en een lager motortoerental waarbij de turbo 'erin komt', dus meer koppel in de middentoeren, en ineens begint de auto al te trekken bij bijv. 2500TPM ipv dat-ie eerst pas bij 3000 TPM z'n ding gaat doen.. Dan heb je mijns inziens nog de factor 'wastegate', en dan met name de 'afvoercapaciteit' van de wastegate, als deze niet voldoende zou kunnen doorlaten tov de turbine, wanneer je bijv. de uitlaatdoorstroming verbeterd, zou in principe 100% aansturing niet voldoende zijn om de boost-waarde af te regelen, denk ik; dit lijkt mij echter een puur theoretisch dingetje, want volgens mij is een wastegate altijd afgestemd op de capaciteit van de turbo en zul je dat in de praktijk wellicht niet meemaken? Maar een wastegate heeft in die zin wel een bovengrens als je gaat kijken naar maximale doorstroomcapaciteit, denk ik zo?..
Ik weet niet of het allemaal klopt wat ik hier schrijf hoor, ik zit gewoon maar een beetje te brainstormen hierover... da's wel iets wat ik zelf erg leuk vind om te doen, zo een beetje nadenken over hoe iets werkt enzo, hebben jullie dat ook? Dat vind ik overigens ook wel het leuke van dit topic, omdat het zo leerzaam is, tenminste zo ervaar ik dat wel..