Hoihoi, koppeling hoort niet zwaar te gaan en voor je gevoel door een soort 'kantelpunt' heen te gaan in de mate van kracht die je nodig hebt; uit jouw verhaal denk ik dat het bij de betreffende auto meer was dat des te verder je het pedaal intrapt, des te meer kracht je moet zetten?.. Dat betekend eigenlijk maar 1 ding, en dat is dat de koppeling niet goed meer is, althans de zgn. diafragmaveer.. je kunt er wel mee rijden, maar het risico dat je met pech aan de koppeling strand is redelijk groot. Er kunnen namelijk bij dit soort klachten spontaan 'vingers' van de diafragmaveer afbreken, als gevolg hiervan kun je meestal niet meer ontkoppelen. In mijn vroegere werk als automonteur heb ik al vaak auto door een berger binnen zien brengen; de oplossing is in ieder geval de diafragmaveer vervangen, maar aangezien daar de v.bak ervoor af moet kun je net zo goed een nieuwe koppelingsset monteren, daar zit ook een nieuwe kopp.plaat en druklager bij. Als ik me niet vergis kom je dan al snel incl. arbeid op een 5 á 600 Euro, vaak meer richting 700-750 bij een dealer; dure klus dus.. Dat de eigenaar zelf zegt er geen problemen mee te hebben kán best zijn eerlijke mening zijn, in plaats van een verkooppraatje, omdat dit soort dingen altijd sluipend optreden waardoor de gemiddelde dagelijkse berijder van de auto dit vaak niet eens zelf merkt (zeker Nederlanders, lees maar eens de recente berichten over de kennis van controlelampjes die de gemiddelde Nederlander bezit
). Naar mijn mening koop je dan een auto met een tijdbom, in dit geval...
Verder puntjes om op te letten; onderhoudshistorie, heeft de auto op tijd z'n beurten en riemenwissel gehad? Bij ieder 100.000km moeten de bougies worden vervangen, dealer rekent hier al gauw zo'n 600 Euro voor omdat ze heel duur zijn, dus kijk in de onderhoudshistorie wanneer die specifieke beurt weer nodig is/heeft gehad? Distr.riem is ook een aandachtspunt, moet om de 60.000km óf 3 jaar, is ook een precies karweitje met speciaal gereedschap (wat lang niet iedere heeft) als je het echt goed wilt doen; riem verwisselen door stand van de poelies af te tekenen is vragen om problemen en sowiezo slechte motorloop (hangt niet lekker aan het gas..). En dan ook roest; bodemplaat is behoorlijk kwetsbaar en bevattelijk voor roest, een roestig vlakje van een paar vierkante centimeter kan volgend jaar een gat zijn! En verder wielophanging, is deze vrij van rammels en andere bijgeluiden? Bovenste draagarmen vóór en de bussen van de dwarse stangen áchter zijn kwetsbaar, en zeker de draagarmen voor/boven zijn een aardig klusje? Kijk ook eens naar de banden, zijn deze regelmatig afgesleten of zijn de randen (vaak vóór de binnenste rand) van het profiel meer afgesleten, net zoals je ziet bij de zolen van schoenen bij mensen die een verkeerde loophouding hebben (schuin kantje). Olieverbruik is een laatste punt wat ik zo weet te verzinnen, maar dit is natuurlijk lastig vast te stellen bij een aankoop; door de katalysator in de uitlaat zie je bij moderne auto's niet echt duidelijk meer of een auto olie verbruikt door een blauwe walm/ geur.. Ik hoop dat ik je niet heb laten schrikken, de 156 is een fantastische auto om mee te rijden en écht wel betrouwbaar, maar als occasion uitzoeken moet je tegenwoordig haast net zo selectief te werk gaan als wanneer je op zoek zou zijn naar een Maserati Biturbo, is mijn mening dan...