De afgelopen dagen ben ik voor het eerst wat langere afstanden gaan rijden met mijn vers gerestaureerde Alfetta. De motor is volledig gereviseerd, lagers, keerringen, zuigers, bussen etc etc.
Ik heb, middels een sandwichplaat tussen blok en filter, een oliekoeler gemonteerd. Wat nu opvalt is dat bij starten de oliedruk prima is, ook stationair. Na een ca 20 km rijden begint de oliedruk steeds verder weg te zakken, de olietemperatuur is dan ca 80 gr (gemeten aan de sandwichplaat). Ik dacht eerst dat het aan de sensor lag, maar een andere sensor geeft precies hetzelfde beeld.
De gebruikte sandwichplaat bevat een ingebouwde thermostaat, Zou het kunnen zijn dat ik de sandwichplaat verkeerd om heb gemonteerd, zodat bij opengaan van de thermostaatklep de olie alleen nog door de koeler gaat (lage weerstand) en niet meer door het filter, zodat de oliedruk te laag wordt?
Wat voor andere oorzaken kunnen er zijn voor een lage oliedruk bij een 'nieuw' cq gereviseerd blok (met koud wel een goede oliedruk, dus in ieder geval een goed werkende pomp)? Overigens is bij de revisie de oliepomp ook vernieuwd... Ik gebruik 10W40 olie.