Hallo
Ik wil graag meer weten over hoe ik mijn 156 1.8 kan upgraden motorisch gezien.
Wat kan ik er maximaal uitkrijgen met welke onderdelen of chip?
Rotrex blower erop met frontmount intercooler etc. En vervolgens wil je een auto die daar weer mee overweg kan...Maar dan wordt je dit terug gewoon en komt er een topic "GTA upgraden. What to do?"
Ik ga dan eens informeren bij h&s corse.. gezien de alfa daar al vaker is geweest. Ik heb geen flauw benul over wat voor budget ik moet denken.Welk budget heb je .
Goedkoopste lijkt mij een chipje, mag het wat meer kosten kun je motorombouw, nokkenassen, uitlaatlijn, ... veranderen.
Je moet maar eens kijken bij H&S Corse, zelf heb ik daar erg goede ervaringen mee, hebben mijn 1.8 omgetoverd naar een zeer leuke 2.0 Evo blokje. Dit met een strak onderstel en dikke remmen geeft je een zeer leuke wagen.
Euh, bedoel je de inlaat nokkenas een andere timing geven?Chipje, sportuitlaatje, open luchtfilter, inlaat nokkenas latten stellen en je hebt een leuk klinkende en wat fijner lopende 156.
daarom is mijn auto ook een goede basis, niet alleen de motor is goed aangepakt, het onderstel is hierop ook aangepast met een verstelbaar billstein schroefset en de remmerij zorgt ervoor dat je ook tijdig stilstaat zonder dat alles kromtrekWat wil je met de auto doen? Wat wil je dat-ie kan, beter gezegd?
-Wil je dat-ie sneller optrekt in een rechte lijn bijv.?
-Of wil je dat je met de auto sneller over een bochtige weg kunt rijden?
In het eerste geval kun je inderdaad je eens laten informeren over de mogelijkheden om de motor op te voeren. In het tweede geval, naar mijn mening om er een snellere all-rounder van te maken, zou ik eerst mijzelf eens buigen over onderstelaanpassingen, zoals andere veren, stuggere schokdempers, misschien een dikkere stabilisatorstang? Echter, ik ben van mening dat je in het eerste geval al snel zult merken dat je aanpassingen van het tweede geval wil, gewoon om profijt te hebben van (extra) PK's... je moet ze ook op de weg kunnen krijgen, toch?
Persoonlijk vind ik de 1.8 TS een hele fijne stuurmansauto, een 156 met een ''zwaardere'' motor vind ik ook letterlijk zwaarder in de neus en heel eerlijk gezegd vond ik de rechtuitstabiliteit bij vol accelereren niet het sterkste punt van een 156. Zelfs een 2ltr.-blok is, als ik me niet vergis, zwaarder omdat deze motor over balansassen beschikt.. een 1.8TS vind ik qua balans fijner, maar dat is misschien een beetje mierenn...rij?...
Serieuze (en dus goede) motortuning kost ook serieus centen, althans, in mijn beleving want dat is natuurlijk afhankelijk van je financiele situatie... Mijn advies, samengevat, denk ik dat je voor minder geld veel méér plezier hebt van je huidige 144pk door eerst te beginnen met het onderstel, en wellicht ook de remmen aanpassen..