De kachelweerstand is een elektrische weerstand, die aan de ventilatormotor is geschakeld. Door de knop van de ventilatorsnelheid te verdraaien schakel je steeds een andere weerstandswaarde in serie met de ventilatormotor, waardoor hij harder/zachter gaat draaien; des te lager de weerstandswaarde, des te hoger de spanning op de spoelen van de vent.motor, des te sneller de ventilator gaat draaien en vervolgens meer lucht verpompt..
Ik denk zelf niet dat het aan de kachelweerstand ligt, wat nog wel eens gebeurt is dat er een weerstand kapot smelt, te vergelijken met een draadbreuk, maar dan zou de ventilator op die stand helemaal niet draaien, en uit je verhaal begrijp ik dat dat niet het geval is. Wat ik nog wel eens incidenteel heb gezien, was dat de stekker op de kachelweerstand een beetje oververhit was geraakt door hoge elektrische stroom, vaak komt dat door overgangsweerstand (als gevolg van oxidatie/corrosie van de contacten van de stekkerverbinding). Dat zou je evt. ook nog kunnen nakijken, de kachelweerstand zit, als ik mij niet vergis, ongeveer naast de kachelmotor in het kachelhuis gemonteerd. Zitten iets van 4 of 5 dikke draden in een rij op een stekker, weerstand zit met 1 of 2 schroefjes vast. Om hier bij te kunnen moet je sowiezo even de bekleding ónder het dashboard aan de passagierszijde losmaken, zo'n driehoekig stoffen plaatje.. even zoeken en dan moet je hem kunnen zien, anders even op de site van Tuynder kijken, daar staan de onderdeelfiches van e-Per in het Private Catalogue gedeelte.. Suc6!!