Hallo allen,
Iedereen (of tenminste, iedere Belg) kent dit wel, je zoekt je droomwagen en op de reguliere verkoopsites kom je niets interessants tegen. Je verplaatst je zoektocht dan maar naar marktplaats, speurders en consoorten
om daar dan geconfronteerd te worden met het export/import probleem. Nochtans is dit niet zo ingewikkeld eens je er mee vertrouwd bent.
Het leek me dus leuk om even een how to op te stellen over het invoeren van een wagen uit Nederland naar België aangezien de overheidsdiensten in België tamelijk ingewikkelde regeltjes kunnen opstellen.
Er zijn verschillende manieren, maar dit is de makkelijkste voor zowel koper als verkoper.
Wat zijn de voorwaarden?
- kentekenbewijzen aanwezig
- geldige APK
- verkoopsovereenkomst tussen beide partijen (datum, plaats, namen/adres, chassisnummer)
Wat moet er in NL gebeuren?
- De koper gaat met alle nodige documenten naar een GWK - Travelex kantoor (niet naar de RDW, daar moet je ook nooit zijn) en legt uit dat hij de wagen graag zo uitvoeren vanuit Nederland naar België. De verkoper moet hier niet aanwezig zijn, maar moet het vrijwaringsdocument wel krijgen.
- Je krijgt bij dit kantoor de volgende documenten:
* verzekering voor 2 weken
* 2 witte transitkentekenplaten
* kentekenbewijs op naam koper
* gelijkvormigheidsattest (COC, overal binnen EU geldig)
* vrijwaring / uitvoerverklaring voor de verkoper
* oude kentekenplaten dienen te worden ingeleverd
- kostprijs?
+/- 140 euro
Volgende stap?
- Rijdt de wagen (volledig legaal, joepie) naar je woonplaats/garage in België
- Ga naar een douanekantoor en vraag hen om vignet 705 (kostprijs 4 eurocent)
- Ga naar de autokeuring met de transitkentekenplaten en alle andere documenten verkregen bij het GWK kantoor
- Ga naar je verzekeraar en laat document 705 afstempelen
- Ga zelf naar de DIV met alle documenten (kans op verlies door de post is immers niet onbestaand)
Volgende dag?
- kenteken en inschrijvingsbewijs in huis en gaan...
Hopelijk is dit wat!
Thomas