Nou, ik heb een zéér geslaagde dag achter de race-kiezen ! Het begon natuurlijk met andermaal de flinke teleurstelling (ja, echt..) van andermaal (letterlijk) een handjevol deelnemers. En alsof dat nog niet genoeg was moest Marc na de training afhaken (koppakking).
Ik had de Juul van full-dry hélemaal op full wet specs gezet (de slicks gewisseld voor profielrubber !

), en de droge vrije training op de Toyo's R1R gereden. Yep, de R1R die het (vind ik) op de straatauto(156) zo goed doet, inclusief regen. Dat dit op het circuit met op Giulia met GJA (GroteJongensAandrijving) dus niét zo is had ik vorig jaar al ondervonden, maar ja, het waren slicks of R1R's, nogal makkelijke keus in dit geval. Bij het opstellen/vertrekken voor de tijdtraining begon de voorruit al vol te spetteren, dus dan weet je dat het na de opwarmronde/eerste ronde metéén "raak" moet zijn. Dus de tweede ronde zo hard als ik maar durfde, met een whopping 2.22 of zo.. Één van de city bromvliegen, die op droog iets van 2.25 had gereden, wist er in de natte training een 2.13 uit te slepen (rara hoe kan dat) maar met dank aan de gescheiden starts werd mij ultiem gezichtsverlies bespaard. Anyway, in de tijdtraining ook voor het eerst sinds weet-ik-hoelang-geleden weer eens een volle 720 graden spinneke gemaakt, op een stuk waar je je dat, als je dat erg graag wilt (maar dat wilde ik niet) nog kunt permitteren ( 2 bochten ná het Scheivlak).
Okee, race één op pole (jaja, een prestatie van formaat, met dat woud van Alfa-concurrentie, kudo's voor mij !!!!) , erg weinig grip/tractie, en in de Hugenholz en de S zelfs nul grip. Mega glad daar, de hele
dag door. Eric liep met zevenmijlslaarzen op me in, zijn vlak voor de race gemonteerde regenbanden (Eric weet nu ook dat je duim van je rechterhand links zit, en je duim van je linkerhand rechts) bleken een gouden greep. Jammer voor hem maar gelukkig voor mij telt Zandvoort een paar stukken waar het stuur rechtuit moet staan en daar hebben m'n 180 Nord-PK's het verder deuken van mijn ego weten te voorkomen. Helaas, helaas, helaas ook nu weer een vorstelijke pirouette gemaakt, Eric langs me heen en ik in Hot Pursuit Mode er achter aan. En wéér, met al dat ge-tegenstuur, met die &*^(*@!&#)) pols-
band mijn zespunts ontgrendeld, dus gordel-loos een beetje nóg-voorzichtiger de pits in gehobbeld om het spul vast te zetten. Ik ga eens uitgebreid droogsturen hier, en kijken hoe dit op te lossen, misschien wel met een kruis-slabbetje of zo !? Met de GJA wil ik immers voldoende vlees voor full-lock, best handig, dus al te kort kun je die slavenband niet afstellen.. Inhaalrace dus, met alleen bromvliegen en geen-Modena's als potentiële slachtoffers. Zo vlak voor de S op brute Nord-power een trosje van 4 bromvliegen voorbij gestoven, dan komt het moment van insturen voor de S, één van de twee plekken op de baan waar ik nul grip had. Één van de bromvliegen hield wat weinig ruimte over. schrok daar kennelijk nogal van kuste de bevallige derriëre van m'n Juul vol passie. Qua geluid een harde klap, en een voelbare duw in de rug, maar na de race bleek de "schade" te bestaan uit een modderig linker achterlicht. Pfff.....
In race twee had ik de smaak flink te pakken, veel meer ontspannen gestuurd, bij de start het vollédige (!!!!!!!!) SI veld te pakken en als numero uno de Tarzan in. Lekker gat kunnen slaan ! Toen een code 60, jammer jammer jammer, zat zó lekker in m'n ritme.. Race twee dus beter voor m'n ego als race één !
Voor mij een erg leerzame dag, ik heb zo goed als géén ervaring met deze Juul in de regen. De rondetijden leken nergens op, niet op droog, en niet in het nat, op het genante af. Met "dank" aan de R1R's en de mogelijkheid tot "ontspannen rijden" volop de gelegenheid te kijken/voelen/proberen wat de Juul nou overal doet, en geleerd/ervaren dat ze in de korte bochtjes "direct" onderstuurt, je dit (in tegenstelling tot op droog) dus niét oplost met een stamp op het gas (in tegendeel..

) en ze in langere bochten bij overstuur zó veel van te voren waarschuwt, en zó "beschaafd", dat je als medium begaafde rijder tijd genoeg hebt om te corrigeren. Als ik ergens niét wil "rain-sliden" is het Bos Uit, maar ook daar bleek dit te kunnen zonder fatale gevolgen. In de "medium" bochten blijkt ze echter een loeder met aan-uit schakeling.... Het zij haar vergeven. Voor mijn gevoel veel bruikbare ervaring opgedaan. En andermaal eens gaan uitkijken naar een setje Dunlop regenrubber ! Ik ben inderdaad een keer voorbij gestoken door een Volvo, die liep echt idioot snel op me in en heb ik het passeer-leven dan ook maar niet (al te) moeilijk gemaakt. Ik had toen het idee dat ik, gezien het materiaal en de omstandigheden, best lekker vooruit ging, en om zo'n hok dan zó snel dichterbij te zien komen, en daarna zo snel te zien weglopen, oeioeioei.. Knap stuurwerk van die rijder hoor !
Mannen, het was gewoon een gave dag. Okee, gisteren mijn good-old Iveco pas écht gewaardeerd, maar veel droge momenten en af & toe een lekker zonnetje, veel afwisseling, echt uitdagende omstandigheden (voor mij dan) en met 15, 20 SI 'ers hadden we echt een schitterend evenement gehad. Ik durf hardop te zeggen dat de "thuisblijvers" a) de verkeerde keus hebben gemaakt en b) echt véél hebben gemist.
Jongens, zie Marc's korte maar krachtige statement een paar posts terug: kom nou toch gewoon rijden.... Please....