Hoppa!
Het werd weer eens tijd voor een update. Spertijd gelukkig weer voorbij, en ondanks gebrek aan voorjaarsweer toch wel zin om weer eens wat te doen. Afspraak voor een nieuwe rollenbanksessie stond al een tijdje (niet bij dezelfde, het vertrouwen was er toch niet meer, onder andere met als sprekend voorbeeld de vlotternaalden van Zaag, die een probleem oplosten dat volgens de rollenbankmeneer van afgelopen zomer toch echt niet op te lossen zou zijn zonder een (nog?) grotere benzinepomp te plaatsen. Afijn.
Auto was nagenoeg onrijdbaar, al helemaal na de apk (zie verhaal van afgelopen najaar) en Lichtenvoorde is een heel eind hier vandaan, dus maar besloten geld aan een aanhanger uit te geven in plaats van aan benzine. Beter voor mijn hart ook denk ik, achteraf zeker. Verhuurtoko is een aanrader trouwens, gegevens beschikbaar via PB indien gewenst. Off we go
In Lichtenvoorde na kennismaking en koffie eerst een proefritje gemaakt waarna Bas al bij de eerste rotonde zei 'we gaan terug, dit is niet goed'. Rollenbank op, auto ingesnoerd, en bij de eerste run toch inderdaad diezelfde 148 pk eruit. Maar hoé... echt alleen door vanaf stationnair door te otteren, tot bij de 5000 rpm en dan begint hij te komen, om bij 6000 rpm te gáán, en er dan bij 6300 rpm (begrenzer) mee uit te scheiden. Dat is dus geen rijden. Bij het begin begonnen... en er uiteindelijk achter gekomen dat er een verkeerde rotor in de verdeler zat. Toen liep hij ineens als een naaimachine! Let wel, dit is gauw verteld maar kostte een hele ochtend en een stukje middag puzzelen en zoeken en redeneren en testen. Oa bougies en kabels op de testbank getest, bobine omzeild door een losse onsteking, carbs zowat helemaal uit elkaar gehad, gasklepstangenstelsel en bediening uitgeplozen en overal een ander klein foutje uitgehaald. Maar dat rotortje deed 't 'm! Ineens klonk hij ook gewoon anders... als een spraakwaterval in plaats van als een stotteraar.
Weer op de testbank; maar liefst 150 pk. Maar hoé?!; een wereld van verschil... vrijwel direct. Toen aan het finetunen geslagen... met luchtfiltersetups en kelkjes gespeeld en getest, synchroom gesteld en mengsel gesteld en nog eens gesteld... en toen kwam er 160 pk uit bij de laatste run. WOOHOO! Yihaaaa!
Bas van BAS.... bedankt!! het was een topdag en nog een met resultaat ook. Dat ik daarna verplicht nog even mee moest in een Mercedes vergeef ik je maar
grafiekje met oude en nieuwe situatie;
Ook mooi om te zien dat hij nu bijna de 197NM aantikt
En omdat jullie er altijd dol op zijn een filmpje mèt geluid;
View My Video
nu snel wat doen aan die uitlaat en aan de luchtfilters en dan lekker van het seizoen genieten!