Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 209
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

[AR 75] roestoratie; metaal, elektronica, bumper

zo okt 05, 2014 11:40

Hej, zo af en toe als ik weer bezig ben de 75 van het roest te verlossen kom ik op wat punten waarvan ik niet zeker weet hoe ik dat het beste kan oplossen. Zo heb ik nu weer een lijstje gemaakt, in de hoop dat iemand weet hoe ik dit het beste kan oplossen. De plaatjes zijn klikbaar.

- Metaal; achterwielkuip: De achterwielkuip van de 75 heeft twee lagen metaal ter hoogte van de balk. De wielkuip zelf die gepuntlast vast zit aan de balk en de binnenzijde van de kofferbak. Aan de rechterzijde was bij mij die wielkuip behoorlijk rot, de balk die er achter zit was op twee plekjes na nog behoorlijk netjes.
Hoe kan ik dit het beste opknappen? De wielkuip weer helemaal restaureren met kans dat er weer vocht achter de twee lagen kruipt (en hoe krijg ik de antiroest erachter) of alleen aan de randen teruglassen maar dan verliest het wel wat van de orginele kracht.

Afbeelding


- Elektronica; Een vorige eigenaar is helaas nou niet bepaald netjes omgegaan met de draadboom; rechtsvoor heeft hij de draaboom doorgeknipt, de meeste draadjes zijn kleur consistent terug getaped/gesoldeerd (hopelijk) maar een paar draadjes kloppen niet. Heeft iemand een idee waarom dit gedaan is en hoe ik dit het beste terug kan plaatsen? Ik weet dat de AR control naar behoren werkte, op de ruitenwisser vloeistofniveau alarm na die afgeplakt is (je kan hem nog net zien knipperen) en de 'hoofdlamp' die 'uitgeschakeld' was. Daarbij werken de mistachterlichten niet, maar dat licht denk ik meer aan de doorgeknipte draad bij de lamp zelf ligt (waarom weet ik ook niet :( )
Voor zover ik heb kunnen vinden; (alles aan de rechterzijde achter het dashboard)
- een rood/zwarte draad die aan een niet-origineel lijkende oranje draad vast zat (doorgeknipt omdat die oranje draad aan het dashboard getywrapte zat) Deze oranje draad zit weer aan de linkerzijde van het dashboard mbv een niet originele t-stuk vast aan een dikke rode draad (plus draad?)
- een afgeknipte groen/zwarte draad, het andere eind heb ik nog niet teruggevonden
- een groen/zwarte draad die aan een blauw groenige draad zit getaped
- een groene draad die aan een blauw groenige draad zit getaped
- een wit/paarse draad die aan een geel/groene draad zit getaped (of deze contact maak weet ik niet)

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding


Bumper; twee vraagjes: ooit ben ik met de voorbumper achter een boomstronkje blijven hangen en daarbij is een kunstof houder van de bumper afgebroken. Iemand een idee hoe ik deze weer terug kan lijmen/solderen?
En; bij de achterbumper waren de bouten compleet vast geroest aan de plaatjes die in die kunststof houders zitten. Hoe kan ik deze het beste verwijderen? Ik heb het geprobeerd uit te slijpen en uit te boren, maar als dit kunststof al een beetje warm wordt wordt het zacht en gaat het mis.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Het verwijderen van de achterbumper was geen probleem aangezien het metaal waar deze bouten aan vast zaten compleet weg was geroest, de achterbumper zat aan de voorzijde zelfs vast met houtschroeven :?
Er zit ondertussen weer (redelijk netjes, en veel moet nog afgelast worden) metaal op de meeste plekken :D
Alvast bedankt voor de tijd en moeite! 8)
Laatst gewijzigd door Ba op ma okt 06, 2014 08:48, 4 keer totaal gewijzigd.
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: [AR 75] roestoratie; metaal, elektronica, bumper

zo okt 05, 2014 13:59

Ik kan je vragen niet beantwoorden, maar ik wil je er wel even op wijzen dat je afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Staan ze wellicht als "privé" gemarkeerd o.i.d.? (Ik meen dat dat bij dropbox een optie is.)
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 209
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

Re: [AR 75] roestoratie; metaal, elektronica, bumper

zo okt 05, 2014 14:46

Ahhh... bedankt.

Ik probeer ze vanavond nog eens te uploaden, nu helaas geen tijd meer. Dropbox & Google Drive lijken het je wel heel moeilijk te maken foto's te embedden :?
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: [AR 75] roestoratie; metaal, elektronica, bumper

zo okt 05, 2014 16:31

Ik kan je vragen niet beantwoorden, maar ik wil je er wel even op wijzen dat je afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Staan ze wellicht als "privé" gemarkeerd o.i.d.? (Ik meen dat dat bij dropbox een optie is.)

Geen probleem hier, ik heb beeld!

Ik zou mbt het laswerk lasprimer aanrukken en het geheel lassen zoals Alfa het bedacht heeft. Bovenop, in de kofferruimte langs de bovenkant kun je er van die rode (ben even de naam kwijt, zal ik nakijken) roestbinder ingieten, daarna de naden afdichten met kit, daar loop anders gegarandeerd condenswater in.

Mbt de kabelboom: een schema opscharrelen of een kabelboom uit een sloper sleuren en deze toepassen.

het Bumberding: Kunststof lost denk ik niet op in afbreekmiddelen voor roest. Daar het ding inmikken en als de roest weg is het restant wat nu ruimte heeft eruit miemelen.

Lijmen met een goede kunststoflijm, of, na proberen, solderen inderdaad. Sommige plastics reageren hier erg goed op! Soort puntlassen met plastic.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 209
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

Re: [AR 75] roestoratie; metaal, elektronica, bumper

zo okt 05, 2014 22:05

Ik heb het idee dat Dropbox de url van de foto zelf om de zoveel views vervangt. Normaal krijg je de link van een pagina met daarop de foto, maar dat werkt niet met BBcode. Dus wederom de url van de foto zelf gepakt, hopen dat ie het even volhoudt zo.


Matteomeubel, bedankt voor de tips! Zeker dat idee met roestoplosser lijkt goed en daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Het lijmen van de bumper lijkt me een groter probleem, het is van dat gladde kunststof, mijn ervaring is dat de meeste lijmen daar niet goed op hechten. (althans, niet voor lang)

Voor de draadboom hoopte ik stiekem dat iemand hier die draadjes herkent en mij kan uitleggen hoe het wel hoort :mrgreen:
Ik was van plan de tape los te trekken en alles weer netjes met krimpkous en soldeer weer aan elkaar te bevestigen. Dat lijkt me een stuk simpeler en minder risico op fouten dan een deel van een andere draadboom erin te zetten. Buiten dit kluwen lijkt de rest van de draadboom wel nog netjes.

En voor de roestbinder ben ik ook nieuwsgierig naar. Zoals ik nu van plan ben is om alle niet/slecht zichtbare delen met RX5 en RX10 te behandelen, vervolgens met Mike Sanders vet in te spuiten. Ik dacht al aan om in het in te lassen deel wat gaatjes te boren, in te spuiten met RX5 en vervolgens de gaatjes weer dicht te kitten.
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: [AR 75] roestoratie; metaal, elektronica, bumper

zo okt 05, 2014 22:12

Ik denk dat de bumper een thermoplast is, die laat zich met speciale lijmen "smelten". Ook met warmte lukt dit, er zijn zelfs speciale reparatie setjes voor geloof ik. Met MS-Polymeer lijm kom je ook ver.

Ik zou een kabelboom goed voorbij de solderingen met een steunkrimpkous fixeren, anders krijg je gegarandeerd breuk naast de soldering.

Suc6
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: [AR 75] roestoratie; metaal, elektronica, bumper

zo okt 05, 2014 23:56

Ik heb het idee dat Dropbox de url van de foto zelf om de zoveel views vervangt. Normaal krijg je de link van een pagina met daarop de foto, maar dat werkt niet met BBcode. Dus wederom de url van de foto zelf gepakt, hopen dat ie het even volhoudt zo.
Ik kan de foto's nog steeds niet zien... vreemd!
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 209
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

Re: [AR 75] roestoratie; metaal, elektronica, bumper

ma okt 06, 2014 08:38

Ik heb het idee dat Dropbox de url van de foto zelf om de zoveel views vervangt. Normaal krijg je de link van een pagina met daarop de foto, maar dat werkt niet met BBcode. Dus wederom de url van de foto zelf gepakt, hopen dat ie het even volhoudt zo.
Ik kan de foto's nog steeds niet zien... vreemd!
Zojuist de foto's op Picasa/Google gezet, daar was ik weg nadat er ongevraagd glare en andere foto 'verbeteringen' werden toegevoegd en je dat niet kon uitzetten als je niet bij Google+ zat :lol:
Oh well... Zojuist ook met andere browsers geprobeerd, het zou het nu wel moeten doen. De Dropbox foto's zullen waarschijnlijk nog in m'n cache zitten, ze worden nog steeds getoond ondanks dat ik niet ingelogd ben.
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 220
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: [AR 75] roestoratie; metaal, elektronica, bumper

wo okt 08, 2014 12:30

Bumperbevestiging heb ik ook eens moeten doen, heb toen de plastic steunen afgezaagd (waren al deels afgebroken) en er aluminium plaatjes in gezet. Die plaatjes kun je klemmen in het restant van de plastic steun, want die loopt iets taps. In het bevestigingspunt op de bumper kun je ook een alu plaatje zetten / inschuiven.
Boutje achterlangs erdoor friemelen en vasttrekken. De parker-van buitenaf er dwars doorheen schroeven-oplossing werd destijds veel toegepast inderdaad, ook sommige dealers losten het zo op.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

Re: [AR 75] roestoratie; metaal, elektronica, bumper

wo okt 08, 2014 18:35

In 2007 geplakt en zit tot volle tevredenheid nog steeds vast.
Afbeelding
met:
Afbeelding
Afbeelding

Naam: Terokal-9225 SF

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: [AR 75] roestoratie; metaal, elektronica, bumper

wo okt 08, 2014 23:06

Hoi Barend,

FF snel, heb niet alles goed gelezen:
- kabelboom, waarschijnlijk heeft vorige eigenaar stekker verwijderd omdat sommige stekkerverbindingen "standaard" problemen geven. Dus of vervangen door kwaliteitsstekker of zoals je zelf al zegt solderen en krimpkous. En sommige kabels wisselen van kleur in een stekker, metname verbinding jetronic (motronic?) naar autokabelboom. Pas zelf nog mogen constateren. Originele kabelboom van niet verrommelde jettronic auto. Als je verder geen El problemen hebt niet te veel aan doen, alleen netjes maken. Massapunten en stekkerverbindingen controleren is altijd een goed idee. Idem startrelais en apart benzine pomp relais.
- bumpersteun> metaalresten verwijderen, uitboren, rommelen, monnikenwerk. Geen easy way out mij bekend
- bumpersteun terugzetten op bumper, een goede verlijmende PU kit volstaat. Schoon droog en vetvrij, bla bla bla. En eventueel nog wat opruwen met grofschuurpapier.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”