Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Omdat we er niet snel genoeg mee kunnen beginnen !

zo okt 19, 2014 16:41

Welkom! Een stel Belgen erbij: altijd gezellig ;-)
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

Re: Omdat we er niet snel genoeg mee kunnen beginnen !

zo okt 19, 2014 20:09

Wat bedoelden Huub in zijn toespraak en Autosport.nl eigenlijk met “aan de weg timmeren” ?
Dat we sneller moeten? Meer duels op de baan? Mooiere auto’s ?
Nee, ze bedoelen natuurlijk een groter startveld. Meer Alfa’s, startvelden van 20+ zoals bij de Mazda’s, de Volvo’s en de E30’s, in plaats van de treurige aantallen Alfa’s die komen opdagen in Assen, of in de regen…

Dus, hoe krijg je een groter startveld? Alle goede bedoelingen met social media als Facebook en Twitter leveren misschien wel wat bekendheid op, maar leveren ze ook nieuwe Alfa racers op? No way. Alfa racers zijn Alfa liefhebbers; je moet van het merk houden. Gaat iemand met race-aspiraties die geen Alfa fan is, kiezen voor een Alfa? Ik ken ze niet.

In welke vijver moet je dan vissen? Waar zwemmen die Alfa-enthousiasten, die ook wel met hun auto het circuit op willen? Wat dacht u van de SCARB? Het Spettacolo is bijna een veredelde track day; iedereen wil het circuit op! De rijstijl verbetering sessies zitten ondanks het vroege uur altijd vol. En met aardig wat potentiële SI auto’s…
Die liefhebbers zijn de nieuwe SI racers. Mensen die al kooien aan het lassen zijn, met onderstellen aan het experimenteren, en die maar een klein zetje nodig hebben om over te stappen van het rijden van track days naar low-budget SI racing. Maar wat houdt ze tegen?

Kosten van een licentie halen? Of gebrek aan tijd? Of bang voor kosten die de pan uitreizen?

In mijn geval was het zetje een dag meerijden met een kennis in een 147 Cup auto. Wat een geluid, wat een geweld als je voor een bocht in je gordels geschopt wordt door de remmen, wat een wegligging. Na twee rondjes verkocht, terwijl ik al jaaaren met mijn behoorlijk snelle straat-Bert meereed op het Spettacolo…

Waarom proberen we in plaats van een schoonmoederdag niet een clublid-dag te organiseren, liefst tijdens het Spettacolo? Proberen veel mensen een paar rondjes mee te laten rijden, en kijken of we ze kunnen aansteken met het race-virus…

Waarom heeft het Spettacolo geen SI race? Terwijl de SI precies het gat vult tussen de track day’ers van de rijstijlverbetering-sessies en de big(ger)-budget V6- en turbo-kanonnen van de Challenge?

Het lijkt mij dat we veel meer de samenwerking moeten gaan zoeken met de club waar we bijna allemaal lid van zijn, die aan de basis heeft gestaan van de SI en wiens Forum we al gebruiken voor deze discussie.
Ik denk dat de meest Alfa-race-minded mensen juist daar te vinden zijn; ze houden al van het merk, hebben meestal de auto al (vaak zelfs meer dan een), zijn via het Forum vaak al meelezers op onze posts in de RaceCorner.

Ik zou wel eens willen brainstormen met mensen in de SCARB wat er wel/niet mogelijk zou zijn. Is er ruimte voor de SI in het Spettacolo? Kunnen we bijvoorbeeld een vaste race column gaan schrijven in het Klaverblaadje; er vallen genoeg sterke verhalen te vertellen als je zo door een seizoen heen gaat…

Blijft over de drempel van de licentie; het blijft een behoorlijke smak geld, en je moet er toch voor de boeken in, om je theorie te halen.
Wellicht zijn er mogelijkheden om een soort “Alfa academy” op te zetten in samenwerking met bijvoorbeeld de DRDA ? Ik heb daar destijds in een dag mijn licentie gehaald; mag nu niet meer, het moeten twee dagen zijn, maar goed het was laag-drempelig, leerzaam, geweldig leuk om te doen en de kers op de taart was een heuse Clublicentie ;-)
SCARB 00694

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Omdat we er niet snel genoeg mee kunnen beginnen !

zo okt 19, 2014 20:55

Mooi verhaal, even kleine domper: de scarb kan/ kon niet genoeg race ruimte geven voor SI apart.
Plus dat het concept nogal verschilt met de basis van SI. Race vooraf finacieren en zo.
In principe gaf de ARC ruimte genoeg om te starten, alleen dit jaar dus geen gesplitst startveld meer en dus minder startplekken.
Maar misschien zou splitsing te lege velden geven, of er was gewoon in de rest van het programma van SS geen ruimte voor..dat moet je ook niet vergeten.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Omdat we er niet snel genoeg mee kunnen beginnen !

zo okt 19, 2014 21:58

Denk als je dit toelaat dat het eind zoek is.
Vind dat het allemaal Italiaans moet blijven.
Al die alfaholics goodies ed zijn ook niet bepaald italiaans. En wat te denken van schroefsets e.d.?

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Omdat we er niet snel genoeg mee kunnen beginnen !

zo okt 19, 2014 22:15

Mooi verhaal, even kleine domper: de scarb kan/ kon niet genoeg race ruimte geven voor SI apart.
Plus dat het concept nogal verschilt met de basis van SI. Race vooraf finacieren en zo.
In principe gaf de ARC ruimte genoeg om te starten, alleen dit jaar dus geen gesplitst startveld meer en dus minder startplekken.
Maar misschien zou splitsing te lege velden geven, of er was gewoon in de rest van het programma van SS geen ruimte voor..dat moet je ook niet vergeten.
Vandaag hierover gesproken met Gerrit Mobach. Hij begon er zelf over toen ik wat SI flyers kwam brengen.
Hij ziet mogelijkheden op het spettacolo. Moet dan voor de Si inderdaad wel meer dan 1 race zijn om interessant te zijn.
Kreeg er wel het gevoel bij dat ze de si willen inlijven als een clubonderdeel. Weet niet of dát nu wenselijk is.

Wel moeten we ons misschien zelf meer organiseren
Deel van het probleem is denk ik, dat de si geen vereniging of stichting is, zoals bijvoorbeeld de max5, de volvo360, en de alfachallenge dat wel zijn.
Het is allemaal wel heel vrijblijvend, niemand, ok bijna niemand, voelt zich 'verplicht' om te rijden.

Stof tot nadenken.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Omdat we er niet snel genoeg mee kunnen beginnen !

ma okt 20, 2014 10:11

Denk als je dit toelaat dat het eind zoek is.
Vind dat het allemaal Italiaans moet blijven.
Al die alfaholics goodies ed zijn ook niet bepaald italiaans. En wat te denken van schroefsets e.d.?
Andre, er zit echt een significant verschil tussen nieuwe gemaakte spullen speciaal voor Alfa, en alleen passend op Alfa, en een bak van een ander merk. vervolgens komen de Subaru motoren in de 33, de geblazen Nissan 2 liters in d e105jes etc.
Ook toen ze nieuw gebouwd werden zaten er al onderdelen van duitse of engelse makelij in de Alfa`s en ander Italiaans spul.
Jouw rolkooi is ook van nederlandse makelij, maar dat staan we toch maar toe... :wink:
Verder is er bewust voor gekozen geen extra technisch reglement te maken, naast dat dat heel veel werk is moet dat ook gecontroleerd. En de basis aard van techneuten is de grenzen van een regelement opzoeken en er meestal liefst toch overheen gaan, kijken of het ontdekt wordt. Gewoon, omdat dat kan..
En dan ga je een richting op die wij niet willen denk ik, en dat gaat ook rijders kosten, of nieuwe aanwas beperken.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Omdat we er niet snel genoeg mee kunnen beginnen !

ma okt 20, 2014 10:19

Mooi verhaal, even kleine domper: de scarb kan/ kon niet genoeg race ruimte geven voor SI apart.
Plus dat het concept nogal verschilt met de basis van SI. Race vooraf finacieren en zo.
In principe gaf de ARC ruimte genoeg om te starten, alleen dit jaar dus geen gesplitst startveld meer en dus minder startplekken.
Maar misschien zou splitsing te lege velden geven, of er was gewoon in de rest van het programma van SS geen ruimte voor..dat moet je ook niet vergeten.
Vandaag hierover gesproken met Gerrit Mobach. Hij begon er zelf over toen ik wat SI flyers kwam brengen.
Hij ziet mogelijkheden op het spettacolo. Moet dan voor de Si inderdaad wel meer dan 1 race zijn om interessant te zijn.
Kreeg er wel het gevoel bij dat ze de si willen inlijven als een clubonderdeel. Weet niet of dát nu wenselijk is.

Wel moeten we ons misschien zelf meer organiseren
Deel van het probleem is denk ik, dat de si geen vereniging of stichting is, zoals bijvoorbeeld de max5, de volvo360, en de alfachallenge dat wel zijn.
Het is allemaal wel heel vrijblijvend, niemand, ok bijna niemand, voelt zich 'verplicht' om te rijden.

Stof tot nadenken.
Dat laatste is nu net ook een voordeel. Bij de ARC ben je, is ook logisch, wel je inschrijfgeld kwijt ook al kan je op laatste moment niet.
SI is veel laagdrempeliger, net als de hele DNRT , en toch werkt dat al jaaaren goed, gemiddeld gezien.

Met de SCARB is ooit bij start SI overleg geweest, ik (en de rest van het toenmalig SI voortrekkersfront) zagen toen geen voordelen uit ""inlijven"" in welke vorm dan ook, en die mening heb in ieder geval ik nog steeds.
Ik zie wel nadelen: je raakt potentieel andere merken kwijt. Ja zijn er nu niet maar wat niet is kan nog komen.
En er zijn wat andere redenen.
Ik denk eigenlijk dat SI belangrijker is/kan zijn voor de scarb dan andersom, Alfa rijders die willen racen weten ons echt wel te vinden. Geen enkele bemoeienis van de SCARB kan m.i. serieus verbetering brengen in het probleem van beperkt aantal rijders.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Omdat we er niet snel genoeg mee kunnen beginnen !

ma okt 20, 2014 14:23

Op 1e bericht, tav onderdelen niet italiaans, dat bedoelde ik eigenlijk ook Walter.
We willen zeker niet een uitgebreid technisch reglement, met allerlei controles, dan hoeft het van mij in elk geval niet meer.
En als mensen eens met iets willen expirimenteren, laat het lekker, voordat het goed werkt, zijn ze wel even verder.
Zie bijvoorbeeld marc met zijn turboperikelen.

Op 2e bricht. Gerrit Mobach vertelde inderdaad ook, dat er destijds overleg is geweest.
Ik heb gezegd, joh ik ben nieuw, was ik niet bij.
Ik heb zijn verhaal aangehoord meer niet.
Verder deel ik je mening, dat we niet het scarb raceregister moeten willen worden.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: Omdat we er niet snel genoeg mee kunnen beginnen !

ma okt 20, 2014 21:56

Ik kom nogal eens bij de Mazda's over de vloer en zij hebben de zaakje goed voor elkaar. Dat komt door een aantal dingen :
- Promotie door Mazda Nl.
- Een aanspreekpunt/organisator. Zijn naam ben ik effe kwijt maar hij is het aanspreekpunt voor rijders en organisatie. Zorgt voor een plekkie op het paddock voor iedereen, brengt de resultaten rond na de trainingen en races en is ook tussen de de evenementen te bereiken voor vragen en ondersteuning.
- Hospitality waar iedereen kan binnenlopen voor een bakkie koffie. Broodjes en ander drinken is wel op een stempelkaartje maar dat lijkt me logisch. Een dergelijke plek is ook meteen een plek waar je makkelijk samen komt.
- Cupsponsor. Iedereen verplicht rijden met raamstreamer en reclame van Ribank op de deuren. Voorbeeld is ook het Engelse ARCA. Hier rijd iedereen ook verplicht met stickers rond van wat cupsponsors. Staat zelfs in de regelementen: No decals, no points...

Wat zouden we hiermee kunnen?

- Wat zou het toch mooi zijn als Alfa/Fiat Nederland een beetje ondersteuning zou geven. Beetje promotie ofzo. Niet teveel natuurlijk, ze moeten niet teveel vinger in de pap hebben.
- Aanspreekpunt/organisator. Iemand die zorgt dat een leuke site online is, communicatie naar buiten, ga zo maar door.
- Sponsoring. Ik ga met liefde met een zooi stickers op mijn auto rijden om zo wat voordeeltjes voor het Si en mijn mede race kompanen te hebben.
- Hospitality, zou natuurlijk leuk zijn, maar zonder een sponsor die dat wil financieren zie ik dat niet zo 1-2-3 gebeuren.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Omdat we er niet snel genoeg mee kunnen beginnen !

ma okt 20, 2014 22:05

Ik zit er niet op te wachten stickers te plakken voor een hospitalitytent, wat worden we daar beter van?
Moet niet te profi worden, dan is gelijk het laagdrempelige er weer af.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Omdat we er niet snel genoeg mee kunnen beginnen !

ma okt 20, 2014 22:38

Als ik er zo nu & dan ff een semi- of ongenuanceerde opmerking tussendoor mag slingeren:

Van Alfa/Fiat kregen "we" in de periode 1998-2001 nul op het spreekwoordelijke rekest: de toenmalige BigChiefPotato had to-taal geen zin die ouwe hokken te promoten/ondersteunen: modérn moest het zijn, en verkoopbevorderend ! (156 cup) Vraag me af of dat anno nu echt anders zal zijn, daarnaast lijkt het me (gezien de ontwikkelingen in de autobranche) een hele kunst centen uit de zakken van een auto-meneer/mevrouw te kloppen...

MBT "stickertjes plakken" André: als alles "goed" gaat zul je wel moeten hoor ! Partijen die "zomaar" een x-bedrag in "ons" steunfonds zullen storten: wijs ze maar aan/gaat niet gebeuren. Ik voorzie op dat vlak zelfs een probleem bij de status-loze SI structuur c.q. de rechts onpersoonlijkheid (is dat NL ?) ervan. Ik zie echt geen klassesponsoring zonder duidelijke verenigings/stichtings struktuur. Op wiens rekening zouden de munten binnen moeten komen ? Sponsoren zullen hun uitgaven uiteraard fiscaal/juridisch goed willen verantwoorden !

Als "we" aan de weg willen gaan timmeren is daar menskracht én geld voor nodig. Ik hoop dat voor de belangrijkste zaken rijders en/of relatie's van rijders (nagenoeg) kostenloos willen meewerken, dat zou al mooi zijn, maar promotie kost geld. Géén promotie kost (naar blijkt) kennelijk rijders. Ik wil niet mopperen, ik hou van jullie allemaal ( :mrgreen: ) maar, pardon my French Gov'ner, het gemiddelde SI startveld 2014 was echt uien. (Té ?) laagdrempelig & té vrijblijvend doet het anno 2014 dus ook niet (meer). Met doormodderen (lees niks doen) op de huidige manier zul je over een paar seizoenen met 5 auto's staan.

Je zult dus meer "profi" MOETEN gaan worden en dat gaat van alle betrokkenen een commitment én (extra) financiële bijdrage vragen. Mijns inziens zitten we niet in de positie om op voorhand ook maar enig voorbehoud/uitsluiting te maken mbt stickertjes/samenwerkingsverbanden e.d. Uiteraard is de huidige "vrijheid/blijheid" groot goed, ben ik met je eens.

Nou, om dit alles vast even bij een ieder in de week te leggen.... :wink:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Omdat we er niet snel genoeg mee kunnen beginnen !

ma okt 20, 2014 22:49

Ik zit hier ook niet genuanceerd te zijn he ;-)

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: Omdat we er niet snel genoeg mee kunnen beginnen !

di okt 21, 2014 09:54

Animo is er in ieder geval :wink:
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Omdat we er niet snel genoeg mee kunnen beginnen !

di okt 21, 2014 10:18

zaken gaan doen die geld kosten is natuurlijk prima, vereist wel duidelijk meer commitment van (potentiele) rijders.
De importeur hebben we in het verleden ook met start Trofeo destijds al genoeg aan de tand gevoeld, die doen hier echt niets mee.
Aan de andere kant vraag ik mij af , heel simpel, of er wel genoeg echte fanatieke rijders zijn..blijkbaar niet, juist met het laagdrempelige zou ik verwachten dat die dus naar voren komen.
Auto's die voldoen of heel makkelijk kunnen voldoen aan reglement DNRT staan er genoeg...Ik vraag mij af waarom mensen er een kopen en er vervolgens niets mee doen behalve naar kijken of volstapelen met zooi die ze nergens anders kwijt denken te kunnen

Ik weet aardig waar ik het over heb, eerste info avond over de Trofeo destijds hadden we een volle zaal en vele mensen met auto , veel met al licentie, veel met beiden, en eerste race met de NAV het onvoorstelbare aantal van maar liefst 13 auto's aan de start..., en ook alleen maar omdat de TC aardig wat door de vingers zag anders waren het er misschien niet eens 10.
Aan mijn auto is toen door Jan Berfelo en Alberic o.a. een aantal dagen 24 uur per dag doorgewerkt om er bij te kunnen zijn.. dus het kan, als een auto niet af is..

Sleutelaars moet gewoon een keer ophouden met sleutelen, of gewoon eerlijk toegeven dat ze eigenlijk de strijd niet durven aangaan en daarom telkens wat extra's bedenken wat er echt op moet..
De mensen met de simpele auto's hebben momenteel de meeste lol.

En men moet vragen durven stellen, als je niet weet waar je moet beginnen, info is er, en zeer toegankelijk.
De organisatiestructuur is er een beetje uit, en toch is dat niet het echte probleem denk ik.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Omdat we er niet snel genoeg mee kunnen beginnen !

di okt 21, 2014 12:56

Klopt, als je gewoon maar begint met eigenlijk een gestripte straatauto, kun je zomaar ineens 5e worden in je 2e jaar en dat met beperkt budget.

Terug naar “Racen - Algemeen”