Wat bedoelden Huub in zijn toespraak en
Autosport.nl eigenlijk met “aan de weg timmeren” ?
Dat we sneller moeten? Meer duels op de baan? Mooiere auto’s ?
Nee, ze bedoelen natuurlijk een groter startveld. Meer Alfa’s, startvelden van 20+ zoals bij de Mazda’s, de Volvo’s en de E30’s, in plaats van de treurige aantallen Alfa’s die komen opdagen in Assen, of in de regen…
Dus, hoe krijg je een groter startveld? Alle goede bedoelingen met social media als Facebook en Twitter leveren misschien wel wat bekendheid op, maar leveren ze ook nieuwe Alfa racers op? No way. Alfa racers zijn Alfa liefhebbers; je moet van het merk houden. Gaat iemand met race-aspiraties die geen Alfa fan is, kiezen voor een Alfa? Ik ken ze niet.
In welke vijver moet je dan vissen? Waar zwemmen die Alfa-enthousiasten, die ook wel met hun auto het circuit op willen? Wat dacht u van de SCARB? Het Spettacolo is bijna een veredelde track day; iedereen wil het circuit op! De rijstijl verbetering sessies zitten ondanks het vroege uur altijd vol. En met aardig wat potentiële SI auto’s…
Die liefhebbers zijn de nieuwe SI racers. Mensen die al kooien aan het lassen zijn, met onderstellen aan het experimenteren, en die maar een klein zetje nodig hebben om over te stappen van het rijden van track days naar low-budget SI racing. Maar wat houdt ze tegen?
Kosten van een licentie halen? Of gebrek aan tijd? Of bang voor kosten die de pan uitreizen?
In mijn geval was het zetje een dag meerijden met een kennis in een 147 Cup auto. Wat een geluid, wat een geweld als je voor een bocht in je gordels geschopt wordt door de remmen, wat een wegligging. Na twee rondjes verkocht, terwijl ik al jaaaren met mijn behoorlijk snelle straat-Bert meereed op het Spettacolo…
Waarom proberen we in plaats van een schoonmoederdag niet een clublid-dag te organiseren, liefst tijdens het Spettacolo? Proberen veel mensen een paar rondjes mee te laten rijden, en kijken of we ze kunnen aansteken met het race-virus…
Waarom heeft het Spettacolo geen SI race? Terwijl de SI precies het gat vult tussen de track day’ers van de rijstijlverbetering-sessies en de big(ger)-budget V6- en turbo-kanonnen van de Challenge?
Het lijkt mij dat we veel meer de samenwerking moeten gaan zoeken met de club waar we bijna allemaal lid van zijn, die aan de basis heeft gestaan van de SI en wiens Forum we al gebruiken voor deze discussie.
Ik denk dat de meest Alfa-race-minded mensen juist daar te vinden zijn; ze houden al van het merk, hebben meestal de auto al (vaak zelfs meer dan een), zijn via het Forum vaak al meelezers op onze posts in de RaceCorner.
Ik zou wel eens willen brainstormen met mensen in de SCARB wat er wel/niet mogelijk zou zijn. Is er ruimte voor de SI in het Spettacolo? Kunnen we bijvoorbeeld een vaste race column gaan schrijven in het Klaverblaadje; er vallen genoeg sterke verhalen te vertellen als je zo door een seizoen heen gaat…
Blijft over de drempel van de licentie; het blijft een behoorlijke smak geld, en je moet er toch voor de boeken in, om je theorie te halen.
Wellicht zijn er mogelijkheden om een soort “Alfa academy” op te zetten in samenwerking met bijvoorbeeld de DRDA ? Ik heb daar destijds in een dag mijn licentie gehaald; mag nu niet meer, het moeten twee dagen zijn, maar goed het was laag-drempelig, leerzaam, geweldig leuk om te doen en de kers op de taart was een heuse Clublicentie