Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]

zo okt 26, 2014 10:17

Ik heb het idee dat het geluid van de startmotor komt.. ik denk niet dat deze defect is, maar dat-ie gewoon zo klinkt, als gevolg van de accuspanning die te laag zakt en dat daar ook het ABS op reageert met een storing.. dat zie je ook in het filmpje, eerst gaat de motor goed rond, vervolgens wil hij bijna aanslaan maar niet helemaal, dan hoor je het toerental waarmee de motor op de startmotor rondgaat zakken, en verschijnt de melding van het ABS.. Ik zou eens beginnen met de accu goed te laten doormeten, en de voeding- en massakabels te controleren.. misschien ook eens de startstroom meten, dwz de stroom die de startmotor trekt tijdens het starten. Een elektromotor trekt namelijk de grootste stroom op het moment dat hij nog stilstaat maar ingeschakeld word (aanloopstroom), naarmate het toerental van een elektromotor stijgt zal de stroom dalen.. ik krijg bij jouw filmpje het idee dat het toerental van jouw startmotor niet op een nominaal niveau komt, waardoor deze een te grote stroom onttrekt van de accu.. maar das maar mijn observatie, ik kan er naast zitten.. Suc6!

Ohw ja, ik zou ook de lekstroom laten meten, dwz de stroom die de auto verbruikt in rust.. er is altijd wel wat lekstroom, maar wellicht is deze iets te groot, zodat de accu heel langzaam leeg loopt en je de auto 's morgens start met een ietwat teveel ontladen accu?
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]

zo okt 26, 2014 16:53

Hoe modern ze ook zijn, een diesel heeft compressie en brandstof nodig om aan te slaan.
Daarbij helpen gloeibougies en een stevige startmotor (+accu) die zorgen voor compressie. Daarnaast zijn de verstuivers en pompen (hoge en lage druk) nodig om brandstof aan te leveren.
Remmende factoren zijn elektronica en milieu-eisen.
Heb je dus ergens een kleine achteruitgang dan kan het starten al lastiger gaan. Daarbij komt nog dat elektronica wel iets aangeeft (voorgloeilampje) maar nog fysiek bezig is (voorgloeien).
Een servicebulletin met relais die vervangen moeten worden (overgangsweerstanden?) zijn daar al een voorbode van. Tegelijkertijd is het misschien een idee om de massapunten eens goed te controleren en reinigen.
Als even wachten en tweemaal gloeien helpen om het probleem te verhelpen zit het denk ik in kleine dingen. Die opgeteld tot een naar effect leiden.
Hoewel gevaarlijk, maar diverse Duitse merken gebruiken gelijkwaardige onderdelen (Bosch....) en hebben het probleem niet. Daarnaast zijn de JTD blokken volgens mij bullit proof. Dus ergens in de periferie zit de ellende.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1761
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]

zo okt 26, 2014 22:43

''Alfa 159 1.9 JTDM 8V: Soms moeilijk sloom starten Soms niet (snelheid). Dit bleek uiteindelijk aan een te laag starttoerental te liggen doordat er een te zwakke spanning stond op het startrelais vanaf de startknop. Opgelost door met een standaard relais de zwakke startstroom te gebruiken om een sterke startstroom vanaf de accu te schakelen.''
Ik ben geen electrotechneut en ken ook de 159's niet. Maar een vraagje n.a.v. dit bericht: loopt de sterke startstroom mormaal gesproken vanaf de accu door de startknop naar de startmotor? Dat maak ik een beetje op uit bovenstaand bericht, ook omdat het probleem was opgelost na montage van een relais waarna alleen een zwakke startstroom (bedoeld wordt een stuurstroom?) er doorheen gaat.

Dit doet me dan denken aan een probleem van de Citroën CX, namelijk het niet meer werken van de koplampen. Dat had mijn ex-CX ook toen ik die kocht. Dat kwam omdat de sterke stroom vanuit de accu door de lichtschakelaar heen naar de koplampen ging. Dat gaat een poos goed maar zo'n schakelaar is toch een zwak punt in het geheel, die gaat er een keer aan. Dus vervangen, en meteen ook een extra relais gemonteerd. Daarna liep de sterke stroom vanuit de accu rechtstreeks naar de lampen en door de schakelaar alleen nog een zwakke stuurstroom.


.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]

ma okt 27, 2014 11:31

loopt de sterke startstroom mormaal gesproken vanaf de accu door de startknop naar de startmotor
Vrijwel zeker niet, maar ik begreep ook moeilijk uit dat stukje wat ze nu precies bedoelen..
Ik vermoed dat ze bedoelen dat de stuurstroom voor het startrelais die door de startknop loopt aan de zwakke kant is om het startrelais te bedienen, dat de relaisspoel te zwaar is voor het circuit.. doordat de relaisspoel niet degelijk bekrachtigd word zou het kunnen zijn dat de relaiscontacten, de schakelcontacten, niet krachtig genoeg worden aangetrokken, dit geeft dan telkens bij starten een vonkboog tussen de contacten waardoor ze inbranden en na verloop van tijd een overgangsweerstand word gecreëerd in het hoofdstroomcircuit... dat is wat ik ervan heb begrepen.. Eigenlijk zou je hiervoor het elektrisch schema moeten nakijken, en dan gaan meten in de auto..

Het kan ook zijn dat het hoofdstroomcircuit van de startmotor te licht is uitgevoerd, bijv. het startrelais zelf.. dan kun je dat vergelijken met de problemen die je beschrijft bij die Citroen.. een relais is namelijk ook maar een schakelaar, maar dan op afstand bediend; dat maakt het storingzoeken ook weer ingewikkelder, want als je problemen hebt kan dat aan de stuurstroomkant zitten, maar ook aan de geschakelde kant, het hoofdstroomcircuit...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]

ma okt 27, 2014 18:44

Bij dit soort moderne auto's stuurt een schakelaar (bijna) nooit meer een stroom direct naar een verbruiker.
De startknop is een onderdeel dat de ECU vertelt dat er gestart moet worden, die vervolgens de startmotor (via een relais) aanstuurt. Voor verlichting geldt een vergelijkbaar verhaal. Ook elektrische ramen worden aangestuurd door een module die vervolgens de motor van het mechaniek aanstuurt.
Een moderne auto is eigenlijk op elektrisch gebied een computernetwerk geworden, waarbij hoge stromen ter plaatse worden gestuurd. Meestal aangeduid met CAN-netwerk (of CAN-bus). Waar vroeger een paar dikke draden nodig waren voor een raambediening (op en neer en massa) omdat alle energie door de raamschakelaar ging, is dat tegenwoordig een paar dunne draden die een module in de deur aansturen. Deze module bevat de voeding die de raammotor aanstuurt. Scheelt een hoop draad.

Probleem ontstaat dan wanneer een relais te zwak is (of snel aantast) waardoor een functie gaat haperen. Dit lijkt een beetje op het bekende probleem bij de Alfa 75 waarbij het starten vaak niet goed gaat. Een extra relais doet dan wonderen.
De moderne monteur is dan ook goed in mechatronica.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Giorgio
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: do okt 16, 2014 01:46

Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm] (opgelost)

wo nov 05, 2014 15:18

De oplossing is an het licht gekomen! Letterlijk. Na een 3-tal uur met het parkeerlicht geparkeerd gestaan was de batterij zo leeg dat ze niks meer deed. Niet normaal dus. Even aan de startkabels en ze was terug vertrokken.
De oplossing was dus een nieuwe (grootere, sterkere) batterij plaatsen.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8039
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Koude start gaat zeer moeilijk [159 JTDm]

wo nov 05, 2014 17:29

Je accu is niks meer dan een stroomvoorraadje om te kunnen starten, je dynamo is de echte stroomleverancier. Het kan uiteraard dat de accu aan zn eind was maar ik zou voor alle zekerheid toch even de laadspanning meten bij draaiende motor, met alle grote verbruikers aan; kachel aanjager, achterruitverwarming, alle lichten etc. anders ben je straks als het gaat vriezen enz alsnog aan de beurt.

Na 3 uur met stadslichten aan vind ik het trouwens niet heel gek dat een diesel niet meer rondgaat op de starter.. #-o :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Algemene Technische vragen”