Ik heb begrepen dat je beter kunt kijken naar een recenter bouwjaar. Deze hebben een ander soort cilindervoering waarmee het olieverbruik drastisch minder is.
Mijn GT uit 2008 verbruikt nagenoeg geen olie na 90.000 op de teller.
Een collega heeft een GT uit 2005 met 190.000 op de teller en hij moet iedere 5000 km een litertje bijvullen.
Heel belangrijk is dat je de motor goed op temperatuur laat komen voordat je serieus gas gaat geven. Eerste 20 tot 30 km de motor niet boven de 3500 rpm laten komen, daarna zachtjes opbouwen.
Roesten doen deze GT's niet meer dan een andere moderne auto. Let wel op de bandenslijtage, is een goede indicatie hoe de vorige eigenaar haar behandeld heeft. Slijtage aan de zijkant duidt vaak op veel snelle bochten wat ook invloed heeft op slijtage van de wieldraagarmen etc.
De vering vraagt ook wat aandacht bij een GT met 160k op de teller, deze hoort hard te zijn zodat je voelt of het kop of munt is als je over een euro rijdt.
Voor de rest een perfecte, snelle auto waar je heel veel plezier aan zult hebben.
Ga binnenkort mijn 146 1.6 TS inruilen voor een GT 2.0 JTS.
Na 2 maal een 33, een 155 en een 146 gaat dit mijn vijfde Alfa worden. De proefrit is mij uitstekend bevallen.