Beste iedereen,
Op dit forum ben ik nieuw, was al wel een paar jaar actief op alfaforum.nl. Die website ligt er echter af en toe uit en gisteren zat ik met een probleem waar ik niet helemaal uitkwam, kwam via google hier aan de oplossing en dacht: 'Goh, ik meld me maar eens aan.'
stukje geschiedenis:
Eerste auto: Honda concerto 1.5i. onverwoestbaar, rijdt blijkbaar nog steeds. maar vrij kaal en best waardeloos..
2e, hier begon het Alfa verhaal voor mij mee. een 146 1.8 ts. fase 1.5(ja het zat eigenlijk net overal tussen)
achteraf met aankoop op de verkeerde dingen gelet, auto overleed na 9 maanden aan olieverstopping..
had echter vrienden beloofd dat ik de auto zou regelen voor de vakantie, dus na verkoop van wat spullen die ik niet meer gebruikte en een paar maanden sparen kwam dit schatje:
Een 33 1.7ie!
Door omstandigheden reed deze auto veel te weinig en gaf ik uiteindelijk de auto maar mee aan mijn vriendin zodat ze kilometers kon maken. utootje had echter problemen die voor mij niet zoveel uitmaakten omdat ik buiten de gangbare tijden op de weg zat, maar mijn vriendin reed er wel dagelijks de file mee in. iets waar de auto niet mee om kon gaan (radiateurventilator weigerde vaak, stationair varieerde in het aantal cilinders dat meewerkte) en eigenlijk kon ik het niet maken dat ze te laat op haar werk zou komen omdat de auto langs de kant van de weg, of in een tunnel moest afkoelen.
Dit heeft ertoe geleidt dat we voor wat anders gingen kijken, teveel geluisterd naar familie/collega's/vrienden: weer een Alfa? dat is toch niet zo slim hè? neem nou eens wat anders.
Zo werd het een Renault Laguna, 1.8i
Wat een ballending was dat.. op papier leek het nog wel wat, 1240 kilo, 122 pk. maar de manier waarop het vrijkwam...
ergens bij 4000 toeren begon de auto te trekken en bij 6500 had je al je vermogen eens beschikbaar. Renault lijken daar helemaal niet voor gemaakt, want na een paar keer doortrekken kon je olie bijvullen. iets wat anders een jaar lang niet nodig was.
Aan deze Renault praktisch alle slijtonderdelen wel vervangen, en daarnaast ook nog de Airco condensor en Aircopomp..
Deze was praktisch al van mijn vriendin, dat was de 33 uiteindelijk al zo goed als:P maar ik wilde ook wel weer een vierwieler. na lang zoeken dit dametje gevonden:
welnu, net had ik het over de airco van de laguna, deze was lekgeraakt waarna natuurlijk de beveilinging van de pomp niet werkte en deze zichzelf om zeep geholpen had. Het enige echt pluspunt van die auto was de luxe binnenin, waarvan een deel van het Climate control systeem kwam.
Dit dus maar laten repareren maar het wrong al een beetje, de auto stond mij na een half jaar al tegen maar mijn vriendin reed ermee dus: boeiend:P.
Alleen was zij de macht over het stuur een keer kwijtgeraakt in een doodnormale situatie: slecht onderhouden T-splitsing in een 50 zone.
N.B. de auto stond net een maand op nieuwe banden.
Een laguna stuurt als een vrachtwagen, deint als een zeilboot en is te lomp om knap op te kunnen vangen wanneer die eenmaal aan de glis gaat, het ontwijken van 2 lantaarnpalen en bijna de vangrail aan de andere kant raken dan de kant waar ze in eerste instantie de weg af gleed leidde ertoe dat ze niet lekker meer in die auto zat.
Het werd dus tijd om naar wat anders te kijken, maar aangezien praktisch alles aan die auto vervangen was (Euro's hier.. Euro's daar..) maakte ik daar nog geen haast mee.
De haast kwam toen, natuurlijk-_-;, de volgende onderdelen weer vervanging vroegen.. de versnellingen die begonnen te fluiten waren een waarschuwing. het koppelingspedaal dat ineens soms halve slagen niet werkte was de druppel.
Zij mocht de auto kiezen en het is een zwarte 156 1.8 ts geworden!
Dit is best wel een pittig verhaal geworden haha.