DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 america

wo dec 03, 2014 00:01

Hoi Peter,

Sowieso nieuwe goede zuigerveren monteren.
En goed aandacht besteden aan hoonpatroon.
Bus/zuiger speling moet natuurlijk wel binnen spec zijn om te kunnen honen. Maar goed je hebt al gemeten en dat weetje zelf ook wel.
Zuigerveren en hoonpatroon zit heel veel in. Zonde om nu niet goed aan te pakken.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 america

wo dec 03, 2014 00:49

Gezien dat je een geblazen motor hebt zou ik de slotspeling van de zuigerveren iets groter houden. :wink:
Vooral de bovenste veer wordt een stuk heter als normaal en kan dan wel wat extra ruimte gebruiken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

za dec 06, 2014 21:36

T lijkt erop dat ik naar overmaats zuigers moet of ik ga de oude laten coaten naar overmaats of ik ga zelf een paar gesmeden exemplaren fabriceren. Ligt er een beetje aan wat t allemaal gaat kosten. Opboren van de cylinders en honen kan ik zelf net zoals eventueel gesmeden zuigerkes maken.
Speling is wat aan de grote kant na een kleine 3ton en ik wil hem nu wel goed hebben.
Die bovenste zuigerveer speling is wel een goede. Had ik nog niet aan gedacht....
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 america

zo dec 07, 2014 00:51

Al eens op de site van Spruell Motorsport gekeken?
Is natuurlijk fantastisch als je veel zelf kunt maken, maar je moet het nog wel allemaal even doen. Jouw dagen hebben vast ook gewoon 24 uur....
Coaten/opspuiten om de zuiger/voering speling weer op spec te brengen hoor ik wisselende verhalen over, afbrokkelde coating enzo.
Ik ken alle ins en outs niet. Mogelijk is dat afbrokkelen "gewoon" gevolg van verkeerd aanbrengen/toepassen ("operator error" ) Maar lijkt mij lastig om dat 100% goed te doen. Of je moet echt heel veel middelen tot je beschikking hebben.
Volgens mij heb je heel fraai werkplaats arsenaal tot je beschikking en de kennis om er iets goeds mee te doen, weet niet of je ook de mogelijkheid hebt om coaten 100% correct uit te voeren.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

zo dec 07, 2014 01:29

T coaten wil ik laten doen door een bedrijf die gespecialiseerd is in zuiiger coatingen. Dat zou ik nou net niet zelf durven. Al schijnen er wel DIY kitjes in omloop te zijn... T risico is te groot idd.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: 75 america

zo dec 07, 2014 18:40

Pfff, wat een ellendige tegenvaller moet dat geweest zijn.

Wel mooi om te lezen dat je niet opgeeft en weer met goede moed aan de slag gaat! Respect!

Ps is jouw 75 champagnekleur met zwarte bestickering op de zijkanten?
Zo ja, dan heb ik die ook gezien op de kennedylaan Ehv enkele maanden terug.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

zo dec 07, 2014 19:45

Ja t was even behoorlijk.....
Aan de andere kant ben ik wel een beetje blij dat ik hem nu helemaal los trek en echt alles binnen spec ga brengen. Was altijd al een keer van plan alles na te zien. Nu is dat een 'mooie' gelegenheid.

En ja dat was ie :|

Staks is de motor iig super betrouwbaar aangezien hij t nu goed uithield met dingen best ver buiten spec.
Met natuurlijk t nieuwe type distributie.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 941
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: 75 america

zo dec 07, 2014 21:48

Goed bezig Peter!

Je had het over vlakken vd klepbekers? Komt dat wel goed ivm de geharde toplaag op het contactvlak?

Wat voor specs vd nokkenassen heb jij? Zijn wel aangepast neem ik aan?

ciao
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

di dec 09, 2014 21:23

T zijn nokkenassen met extra hoge lift en net zoveel overlap als de normale.
Kan beter als je specials laat fabriceren.

De oude klepbekers die ik gelept heb hoefe maar heel weinig af. Na een honderste mm waren ze al schoon.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

wo dec 24, 2014 22:01

Ook maar even mn blok gelijnboord. De lagergaten waren 0.03mm onrond dus hard nodig.
Hartlijn krukas heb ik 0.05mm naar de koppen opgeschoven. Lagerkappen 0.1mm afgefreesd.
Heel t onderblok binnen 0.015mm uitgelijnd en boren maar.
De as van de kotterbank heb ik verstevigd omdat ik anders last van trillingen kreeg met die lange doorn. Dat is t alu blinkende deel wat opgekrompen is op de as en direct op de spindelkop gebouwd is.

http://www.youtube.com/watch?v=k60LdOincno" onclick="window.open(this.href);return false;

Met deze metode kan ik standaard fabrieks lagers gebruiken omdat de diameter van t gat niet toeneemt. :cool:

Het resultaat:

Afbeelding
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: 75 america

do dec 25, 2014 09:46

Mooi werk zeg! Heeft het 'omhoog' brengen van de krukas geen gevolgen voor de werking van de keerringen?

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

do dec 25, 2014 11:10

Klopt. De achterste lagerkap waar de keerring in zit word ook uitgekotterd op dezelfde metode. Voorste keerring verhuisd mee omhoog door die afdekkap te verzetten met overmaats paspennen nadat ie is uitgelijnd op de krukas natuurlijk. Wordt de eerste klus na oud op nieuw. Moest naar huis voor kerst avond. Anders wordt er hier eentje boos :wink:
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: 75 america

do dec 25, 2014 14:43

Dan heb ik nog een vraag; moet je als je het distributiedeksel en de achterste lagerkap 5/100ste naar de kop toe schuift dan ook weer het blok aan de onderkant in de freesbank zetten, of mag je verwachten dat de carterpakking dat opvangt?

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

vr dec 26, 2014 12:11

Achterste lagerkap stak standaard al onegeveer een 0.2 mm ondert blok uit. Denk dat daarom er een pakking zit van een 3mm dik. Die kan al die verschillen makkelijk opvangen.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: 75 america

do jan 01, 2015 08:56

Wordt weer een super net blok, als ik het allemaal zo lees...respect hoor. !! :thumbs:

En interessant om te lezen..
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Terug naar “Projecten”