MOGA
Junior Member
Junior Member

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma nov 03, 2014 00:40

Stevig, stug snuitje!
Cuore sportivo

Het-Licht
Guru
Guru

ma nov 03, 2014 01:20

Mooi kooitje, maar ik voorzie een probleem:

Volgens de annex J 8.3.2.5 :
De veiliheidskooi mag zich in lenterichting richting niet verder reiken dan de bevestigingspunten van de voorwielophanging en de achterwiel ophanging elementen welke de verticale lasten dragen (veren en schokdempers).

Ik kan het mis hebben hoor, maar het is zoals ik de regels interpeteer.

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma nov 03, 2014 08:11

Voordat je de as op toespoor laat vast lassen, ik sprak laatst iemand die zei dat als je de as op toespoor zet je alleen maar meer onderstuur krijgt... Zal wel voer zijn voor een discussie maar misschien wel iets om in overweging te nemen...
Als je alleen de achterkant aanpakt dan klopt je verhaal. Je creeert meer grip aan de achterzijde. Je zult aan de voorkant dus ook wat moeten doen om in balans te blijven.

Als je alleen de voorkant zou aanpassen (dikke stabi max camber) dan creeer je meer overstuur. Zullen we dat dan ook maar niet meer doen??
Shut up and ride!

Maurizio
Guru
Guru

ma nov 03, 2014 08:28

Voordat je de as op toespoor laat vast lassen, ik sprak laatst iemand die zei dat als je de as op toespoor zet je alleen maar meer onderstuur krijgt... Zal wel voer zijn voor een discussie maar misschien wel iets om in overweging te nemen...
Meer toe-spoor levert meer rechtdoor stabiliteit op en help bij het insturen.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 03, 2014 11:05

Als je alleen de voorkant zou aanpassen (dikke stabi max camber) dan creeer je meer overstuur. Zullen we dat dan ook maar niet meer doen??
Dikke voorstabi creëert juist onderstuur als de achterzijde ongewijzigd bijft!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Maurizio
Guru
Guru

ma nov 03, 2014 11:38

Dikke voorstabi creëert juist onderstuur als de achterzijde ongewijzigd bijft!
:jumping: om een knuppeltje in het hoenderhok te gooien.

Volgens de annex J 8.3.2.5 :
De veiliheidskooi mag zich in lenterichting richting niet verder reiken dan de bevestigingspunten van de voorwielophanging en de achterwiel ophanging elementen welke de verticale lasten dragen (veren en schokdempers).
Deze is makkelijk te omzeilen, aangezien de castor stangen nooit perfect in het horizontaal vlak zitten, leveren ze uitgesplitst horizontale als verticale krachten in het draaipunt = carrosseriezijde.
En het draaipunt van de castor stang is onderdeel van de voorwielophanging. 8)

Het-Licht
Guru
Guru

ma nov 03, 2014 11:58

De veiligheidskooi mag in de lengterichting niet verder reiken dan de bevestigingspunten van de voorwielophanging en achterwielophanging elementen welke de verticale lasten dragen (veren en schokbrekers).
Aanvullende verstevigingen welke deze grenzen overschrijden zijn toegestaan tussen de veiligheidskooi en de bevestigingspunten van de achter stabilisatorstang aan de carrosserie.
Caster stangen dragen geen verticale lasten dus die vlieger gaat niet op is mijn mening. Ik vraag me ook af of je zo'n rechtstreekste verbinding aan de kooi zover voorin de neus wilt hebben. Je houd geen kreukelzone over, mocht je een tik op de neus krijgen, krijgt de hele kooi/auto een oplazer in plaats van de kreukelzone. Is volgens mij ook de reden waarom het zo staat omschreven in Annex J...

Maurizio
Guru
Guru

ma nov 03, 2014 12:08

aangezien de castor stangen nooit perfect in het horizontaal vlak zitten, leveren ze uitgesplitst horizontale als verticale krachten
Er staat nergens iets in annex J vermeld over dat de verticale krachten groot moeten zijn :)

Kijk voor de grap eens naar de oude 75 fabrieksracers.... dit is niet vernieuwend...

Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member

ma nov 03, 2014 12:20

Dat laatste klopt, Peter heeft hem gebouwd naar voorbeeld van de IMSA-racers.
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Het-Licht
Guru
Guru

ma nov 03, 2014 12:29

aangezien de castor stangen nooit perfect in het horizontaal vlak zitten, leveren ze uitgesplitst horizontale als verticale krachten
Er staat nergens iets in annex J vermeld over dat de verticale krachten groot moeten zijn :)

Kijk voor de grap eens naar de oude 75 fabrieksracers.... dit is niet vernieuwend...
Dat zal allemaal wel, maar je caster stang valt niet in de catagorie 'draagt verticale lasten zoals een demper/veer' of zie ik het verkeerd ? Je stelt het caster ermee af en zorgt dat de bovenste draagarm in bewegingsvrijheid wordt beperkt horizontaal...

Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member

di nov 04, 2014 13:29

FF bij Peter gechecked:

1): Omdat de kooi gecertificeerd is, hoeft deze niet aan de Ann. J te voldoen ( maar aan het homologatiereglement voor erkend producenten).
2): formeel stopt de kooi boven voorschokdempers.( en is het voorste gedeelte een versterking in de motorruimte)
3): kooi stopt achter de stabi, die ook deel uitmaakt van de voorwielophanging...

Zal wel goed komen dus, nu nog opbouwen...

Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member

di jan 06, 2015 22:46

Inmiddels weer een beetje gevorderd.
Auto is bijna helemaal kaal, deuren zijn leeg.
Nu alles schoonmaken/schuren/doorlassen en dan kan de binnenkant/kofferruimte alvast gespoten worden.
Voorlopig ga ik uit van de TS-bak.
Wel met alu vliegwielen, deze staan inmiddels (bijna) op tekening.
Heb nog een paar wilde plannen.
Omdat ik een stagiaire heb lopen die ff wat minder te doen heeft, heb ik hem gevraagd om de achteras op te tekenen, maar dan verstelbaar in breedte/camber/toespoor.
En als extra uitdaging; in alu, ff kijken wat dat in gewicht scheelt.
Komt in Solid Works te staan, dus gewichtsbesparing/sterkte is makkelijk uit te rekenen.

Heb nog meer wilde ideeen, alstie nog tijd over heeft...

henk116
Advanced Member
Advanced Member

di jan 06, 2015 23:06

Zozo dat klinkt interessant!
Alu Transaxle-as verstelbaar in camber en sporing 8)
We zijn weer benieuwd wat voor wilde gedachten je nog meer hebt....Daar kunnen soms mooie zaken uit ontstaan :D
Houd ons op de hoogte.
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

_Pieter_
Guru
Guru

wo jan 07, 2015 10:11

Zo een verstelbare as was op het vorige SSAR te bewonderen onder een zekere Alfa 75.
Ook op internet staan veel afbeeldingen hoe Alfa Corse het destijds oploste voor de IMSA. En die jongens waren niet gek.
Truc is om iets te maken wat aan te sluiten is op de aandrijfassen en waarmee je van het kleine kwetsbare achterwiellagertje af bent zonder dure full racing spullen a la IMSA te gaan gebruiken.
Maar alleen al aan stangkoppen etc ben je al een klein vermogen kwijt hoe dan ook.
En om er echt wat uit te halen dan moet je nog weten wat je met al die instelmogelijkheden kan en wat ze beïnvloedden aan het gedrag van de auto ;-)

Een standaard as is onder een V6 trouwens meer dan prima als je aan de voorzijde ook niets doet.
Balans is perfect zodra je het vertrouwen hebt om het vermogen te laten sturen.
Rolcentre verlagen aan de voorzijde brengt veel meer dan iets aan de achteras doen.

Succes, Pieter
SCARB # 4710

Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member

wo jan 07, 2015 10:25

Je doelt op de auto van Stan, denk ik?
Voorlopig wordt dit idee alleen digitaal uitgewerkt, eerst maar eens beoordelen of er bijv. voldoende gewichtsbesparing te halen valt door het toepassen van alu.
Ben met je eens dat de instelbaarheid alleen voordelen biedt als je weet wat je doet,maar vind het gewoon leuk onconventionele oplossingen te verzinnen en we hebben de mogelijkheid hier om het helemaal in huis uit te voeren.
Stagiair gaat hier afstudeeropdracht van maken, onderdelen tegen zeer gunstige condities dus kost mij weinig.
Als dit ergens toe leidt, gaan we de voorwielophanging uiteraard ook aanpassen/instelbaar maken.

Terug naar “Racen - Technisch”