Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Lassen en Lasaparaten

za jan 15, 2005 11:46

Ik ben nu bezig met het opknappen van een 33 1.7 QV. Ik wilde het lassen eigenlijk uitbesteden, maar dit kon wel eens een hele boel werk worden. En dus erg kostbaar.

Nou heb ik een poosje terug de lascurcus gevolgd hier van de scarb. Dus daarom wil ik het maar zelf gaan proberen. Alleen dan moet er wel een lasaparaat aangeschaft worden en daar heb ik wat vragen over.

Want eigenlijk ben ik op zoek naar een 2e hands mig/mag lasaparaat. Waarom 2e hands??? Omdat ik hem waarschijnlijk alleen een tijd nodig heb voor m'n 33 en over het algemeen heb ik nooit een lasaparaat nodig en het is ook goedkoper.
Van lasaparaten heb ik niet zo heel veel kaas gegeten dus, daar zou ik wel wat uitleg kunnen gebruiken.

Nou zag ik op marktplaats een lasaparaat staan, die had alleen geen fles en ook geen reduceerventiel met druk en verbruikmeter. Is zoiets universeel te vinden ofis daar niks mee uit te wisselen.

Klopt het dan dat je de volgende dingen nodig hebt??:
lasaparaat, toorts, lasdraad, gasfles, reduceerventiel met meters?? Of mis ik nog iets.
(oke: laskap, handschoenen en veilige kleren :wink: )

Wat voor soort gasfles heb je eigenlijk nodig??? En waar zijn die te vinden, want op een gegeven moment zul je die een keer moeten vervangen.

Hopelijk kan er iemand mij wat info verschaffen, Want om in Nederland een betere carroserrie te vinden is ook niet te doen. Ik had er eentje gevonden die was geimporteerd uit italie (2000). Alleen die is nu helaas verkocht. :( Misschien aan iemand van de club???

Rens

PS ik heb een plek govonden waar ik vooruit kan alleen zonder lasaparaat schiet dat natuurlijk niet op
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

RE: Lassen en Lasaparaten

za jan 15, 2005 11:53

Hoi Rens, die gasflessen kun je via Rustbusters betrekken en die heeft weer adressen door NL dus dat is altijd wel in de buurt. Kies een kleine 10 liter fles en huur um. na huurperiode gewoon weer inleveren. Klaar en redelijk goedkoop!
Een reduceerventiel is relatief duur dus liefst een lasapparaat waar dat aan zit!
Alle onderdeel prijzen vind je dacht ik ook op de site van rustbusters ter indicatie.
Wat ook een optie is is een complete nwe set kopen voor 1000 euro en dan na een half-heel jaar weer verkopen? Heb je zelf iig nw spul.

Gebruikersavatar
John
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 00:25
Locatie: Arnhem

RE: Lassen en Lasaparaten

za jan 15, 2005 12:46

Ik heb eventueel nog een nieuw reduceerventiel over. Mag je voor een klein prijsje hebben.
(is waarschijnlijk al verkocht)
Laatst gewijzigd door John op ma jan 17, 2005 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Lassen en Lasaparaten

za jan 15, 2005 13:50

Aha kijk eens aan. Maar past zo'n reduceerventiel altijd bij een ander lasaparaat???

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Lassen en Lasaparaten

za jan 15, 2005 13:59

Je moet ook even opletten, want veel lasapparaten werken op krachtstroom (380 volt)
Als je op je lokatie alleen beschikking hebt over 220 volt heb je er niet veel aan.
Er zijn ook lasapp. die op 220 en 380 kunnen mvg. Richard.
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
John
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 00:25
Locatie: Arnhem

Re: RE: Lassen en Lasaparaten

za jan 15, 2005 14:34

Aha kijk eens aan. Maar past zo'n reduceerventiel altijd bij een ander lasaparaat???

Linksonder op het tuitje het slangetje schuiven instellen tussen 7 en 10 en lassen maar.

Gebruikersavatar
TURBODELTA-116
Member
Member
Berichten: 193
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:40
Locatie: Beekbergen

RE: Lassen en Lasaparaten

za jan 15, 2005 14:50

Rens je hebt een bericht.
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981

Gebruikersavatar
TURBODELTA-116
Member
Member
Berichten: 193
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:40
Locatie: Beekbergen

RE: Lassen en Lasaparaten

za jan 15, 2005 16:16

Rens, check je mailbox
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Lassen en Lasaparaten

za jan 15, 2005 17:03

2x geantwoord :arrow: heb alleen de foto's nog niet onvangen, maar misschien duurt dat wat langer met hotmail.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Lassen en Lasaparaten

za jan 15, 2005 18:27

gassen......

Het verschil tussen MIG en MAG lassen is dus dat er een ander soort gas in de fles zit. Maar maakt het voor het lassen van plaatdelen iets uit?? Het vullen van argon en co2 is het goedkoopste zie ik, maar maakt het lassen maakt het toch niks uit?

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Rob GTV6
Member
Member
Berichten: 196
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:12
Locatie: Noord-Brabant

RE: Lassen en Lasaparaten

za jan 15, 2005 19:05

Argon last iets mooier , dus minder slijpen maar over het algemeen zal het niet veel uitmaken

Rob GTV6.
'' Alfa Romeo '' op m'n lijf geschreven.

AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: Lassen en Lasaparaten

zo jan 16, 2005 06:39

Hier staan ook wel aardige apparaten te koop http://lassen.eigensite.nl/default.asp

Kijk goed naar de draadgeleiding bij het kopen van een gebruikt lasapparaat het is soms lastig en duur om daar onderdelen van te krijgen. Ik zou een nieuwe kopen.

En je kan het beste een menggas nemen Co2 met 20 a 30 % Argon

AG

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: Lassen en Lasaparaten

zo jan 16, 2005 10:57

Rens@ Bedenk goed van te voren of je een huur of een koopfles neemt. Ik heb een eigen 10 literfles en als ie leeg is moet ie via Hoekloos gevuld worden. Die zijn blijkbaar niet happy met eigendomsflessen en het duurt hier een week of 8 voordat je 'm eindelijk terug hebt ( ik weet niet hoe dat elders in het land is). Daarbij komt dat een fles elke ... 5 jaar gekeurd dient te worden en die kosten zijn dan dus voor jou.

Als je een gebruikte gaat aanschaffen, test 'm goed. Niets is irritanter dan dat je eerst je las kar moet gaan repareren voordat je aan de slag kunt ( nou ja, die flitspalen van ome Koos misschien)
succes.

Misschien is een harde body uit Italie laten overkomen een goedkopere en snellere oplossing. Een maat van me heeft voor ongeveer 400 euro een klassiek Landcruisertje laten ophalen door een transportbedrijf. Daar kun je eigenlijk niet zelf meer voor gaan rijden.. Werd ook nog aan huis bezorgd.

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: Lassen en Lasaparaten

zo jan 16, 2005 11:22

@Renz
Ik heb een jaar of 6 met een Ferm Miglas apparaat gewerkt. Koste destijds 1100 gulden. Een en al ellende. Als ik het apparaat goed had ingesteld laste hij redelijk. Maar na 5 minuten lassen wordt de spoel heet en veranderd de inwendige weerstand. Gevolg verkloot laswek en kon je het apparaat opnieuw instellen. En regelmatig vastlopende lasdraad in het goedkope slangpakket waardoor ook weer... verkloot laswerk.

Sins een jaar of 2 heb ik een professioneel miglasapparaat gekocht. Is omschakelbaar tussen 230 en 400V. Kostte 1000 euro zonder gasfles en zonder reduceerventiel. Maar dat geld is het me meer dan waard. Wat een genot zeg! Een keer instellen en je kunt als het moet dagenlang doorlassen.

Wil je het apparaat gebruiken om een paar kleine plaatjes vast te bakken dan kan je gewoon zo'n doe het zelf apparaat kopen. Maar als het echt uitloopt op een volledige restauratie zou ik op zoek gaan naar een professioneel apparaat. Misschien tweedehands, maar ik weet niet hoeveel troep er aangeboden wordt. En hoe kan je een apparaat goed testen als je zelf nog weinig ervaring hebt met lassen? Dan kan je toch nooit inschatten wat goed is en wat niet goed. Dan moet je al iemand meenemen voor het testen.

@Patje1100 & @ Renz
Ik heb een koop-gasfles van 10 liter. Statiegeld was behoorlijk duur, ik meen iets van 150 euro. Een gasvulling kost 40 euro. Ik haal ze bij lasaulec. Die heeft gevulde flessen op voorraad staan, gewoon een kwestie van omruilen. Ik kan zelfs voor het weekend de nieuwe fles ophalen en na het weekend de oude fles terugbrengen, zodat ik zeker weet dat èn de oude leeg gaat èn dat ik een nieuwe heb staan! (helaas is dat geen standaard service, maar omdat ik vaste klant bent). Een week of 8 is gestoord! En betalen voor de keuring van de fles? Tuurlijk doe je dat bij Lasaulec ook, maar dat zit bij die 40 euro inbegrepen.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: Lassen en Lasaparaten

zo jan 16, 2005 12:03

Hoi,

Heb ook een professioneel apparaat gekocht en bevalt uitstekend. Ik heb van tevoren ook goed uitgezocht wat ik wilde en zo ook vastgesteld dat ik er eentje wilde met een timer. Hierdoor kun je zulke mooie proplassen makken!!
Ik weet wel dat het een hoop geld kost, maar mijn filosofie is dat je gereedschap maar één keer koopt en dan moet je het goed doen!
Voorkeur heeft trouwens 380V (mits je dat hebt natuurlijk), omdat je dan op lagere standen gelijkmatiger kunt lassen. 220V is natuurlijk makkelijker en daar is eigenlijk ook niets mis mee.
Mijn fles loopt ook via Lasaulec (Hoekloos).
En welk apparaat je ook koopt, koop een automatische lashelm en geen los kapje.

Succes,

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”