Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

di feb 03, 2015 22:29

Minimaal net zo sterk als standaard.
De perforatie is meer een probeersel, kijken hoe sterk hij dan wordt.
Zolang het nog op "de tekentafel" is, weinig kosten, dus leuk om uit te zoeken.
Bij het definitieve ontwerp gaan we echt wel op safe.
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

di feb 03, 2015 22:50

Minimaal net zo sterk als standaard.
Oke, reverse engineering .. is al een goede basis.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
PG
Full Member
Full Member
Berichten: 343
Lid geworden op: vr sep 04, 2009 22:05
Locatie: Nieuwegein

Re: 75 V6 (ring-)racer

wo feb 04, 2015 08:50

Ongehinderd door enige achtergrond info, ben ik wel benieuwd naar wat jullie als design spec aanhouden.
En of je ook bestellingen aanneemt :thumbs:
Nu: 1984 Spider 2.0, 2004 166 3.2V6, 2005 1.8 GT en 75 TS Racer
Gehad: 33 imola, 33 16v, 75 1.8, 145 1.6ts, 146 2.0td, 147 1.9jtd, 156 SW 2.4jtd, 159 1.8mpi

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

wo feb 04, 2015 17:19

Voorlopig niet, denk dat het sowieso veuls te duur gaat worden :mrgreen:
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

za feb 14, 2015 16:07

Afbeelding

Afbeelding

Zo, de achterkant ook curbstone-proof gemaakt.

Voorlopig blijft het tussenschot zitten omdat de auto straatlegaal moet blijven.

Nu alleen de chassisbalken van de voorwielophanging nog verstevigen, dan ben ik voorlopig klaar met lassen.
Zit te denken om een U te zetten en die gewoon er onder tegen aan te lassen.
Net zo stevig als open maken en een koker erin lassen en beschermt tevens de uitlaatbochten beter.

Afbeelding

Tips en opmerkingen altijd welkom :thumbs:
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 V6 (ring-)racer

zo feb 15, 2015 17:35

Je moet die koker sowieso open maken. De dekplaat van die de koker afsluit is hartstikke slap.
Kan je niet iets stevig tegenaan lassen.
Zoveel werk is open maken niet, kwestie van goed puntlasboor.
Een U maken voor de motorlang bedoel je denk?
Zou ik niet doen bij een tik voor druk alles door naar achter en is hele auto krom.
Gewoon twee balkjes, wel helemaal laten doorlopen naar achter, meer niet al te ver voor de voorste bevestigingsbout van de A arm laten uitsteken.
Iets maken ter bescherming van je uitlaat is wel een goed idee.
Maar dat zou ik demontabel op de balkjes maken, van hout of alu oid.
Dus ff stragische geplaatste lasmoeren in de balkjes plaatsen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

zo feb 15, 2015 17:52

OK, bedankt voor de tip.
Zal de boel eerst eens goed schoon maken, had het idee dat de afdekplaat helemaal los geslepen moest worden, en ik heb een hekel aan slijpen :oops:
Wat ik wilde doen is een U-profiel van 3mm plaat over de afdekplaat heen maken, maar vast lassen aan de chassisbalken,in de lengte richting dus.
Is volgens mij net zo sterk als een balkje in de koker lassen.
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 V6 (ring-)racer

zo feb 15, 2015 19:06

Ik heb ook een hekel aan slijpen. Stof, vonken, herrie.
Ik heb er kokertje in gemaakt. 40x40x2.
Als dekplaat eraf is tik je die er zo klem in.
Je moet er wel een knik in maken, zie je vanzelf wel.
Maar U erover heen zou ook kunnen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

zo feb 15, 2015 22:07

De clou hier is dat je vezelafstand en wanddikte wil op de plek waar hij het zwaarste belast wordt.
Tijdens het hoeken in het horizontale vlak, heb je stijfheid nodig, daar worden de grootste krachten geintroduceerd.
De koker van DJ is al een betere oplossing tov een U.

Helemaal perfect zou een H-profiel zijn (bestaat dat in 40x40?), met het middenprofiel parallel aan het wegdek en in de langsrichting van de auto.
De boutgaten van de draagarmen door het midden profiel laten lopen en met een bus omsluiten.
Het midden profiel zou je nog op tactische plekken kunnen perforeren om het gewicht te minimaliseren.

Een beetje te volgen?
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

zo feb 15, 2015 22:53

nou, niet helemaal, jij bent iets meer techneut dan ik...
Ik zou zeggen; een koker is in het horizontale vlak beter, want (bij gelijke materiaaldikte) dubbel zoveel materiaal dan een H-profiel.
Laatst gewijzigd door Cazzo Super Veloce op ma feb 16, 2015 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

zo feb 15, 2015 23:21

nou, niet helemaal, jij bent iets meet techneut dan ik...
Ik zou zeggen; een koker is in het horizontale vlak beter, want (bij gelijke materiaaldikte) dubbel zoveel materiaal dan een H-profiel.
Bij alleen buiging is een H effectief genoeg (uiterste vezelafstand de twee verticale wanden doen het werk).
Een tussen lichaam om beide verticale wanden aan te spreken is dan voldoende.
Een koker (de extra zijwand) is dan alleen maar overtollig gewicht.
Verder door de bouten door het midden lichaam te laten lopen introduceer je de krachten juist in het stijfste gedeelte.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma feb 16, 2015 09:02

Als je er een koker inlast is het raadzaam om buisjes in de koker te lassen waar de de draagarm bouten doorheen komen. Anders knijp je de koker plat met aandraaien. Dat originele blok aluminium kan dan komen te vervallen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma feb 16, 2015 09:29

OK, duidelijk, gaan de kokers deze week open maken.
Dan ter plekke ns kijken wat de beste oplossing is.
H-profiel in 40x40 bestaat niet, denk ik, maar je kunt natuurlijk alles laten laseren, zitten meteen de uitsparingen voor de gewichtsbesparing op de juiste plek.
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 645
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma feb 16, 2015 22:27

Bij alleen buiging is een H effectief genoeg (uiterste vezelafstand de twee verticale wanden doen het werk).
Hoi Maurizio,

Wat bedoel je met de term 'buiging' ?

Ik zou de chassisbalken verstevigen om de 'installation stiffness' van de wielophanging te verhogen, waarmee je minder vervorming hebt, bij hard remmen en bij insturen. Effect is dat je later kan remmen (en dezelfde wielstand houdt) en een auto krijgt die qua 'timing' veel sneller is, dus sneller reageert op stuur input.

Ja je zou de H met de open kant naar onderen kunnen monteren.

Wel mooi project dit, volg het met veel interesse/plezier :!:

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

di feb 17, 2015 09:01

Wat bedoel je met de term 'buiging' ?
Hans, we hebben over hetzelfde, jij noemt het "installation stiffness".
Mijn doel stijfheid verhogen, met een minimum aan toegevoegd gewicht.
Het belastinggeval op de balk is hoofdzakelijk buiging = het vervormen tgv remmen en hoeken.
(De H- met de open kant naar beneden monteren is juist wat ik hier propageer :mrgreen: )
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Terug naar “Racen - Technisch”