Giulia555

Re: RE: groente hippies, weg er mee

di okt 04, 2005 07:59

Wil je niet verder vermoeien dink...
En niet omdat ik er vanaf wil zijn: Jij hebt echt helemaal gelijk!!!!
Haalt alles en iedereen onder uit.

Ik durf te stellen dat de Winner van deze discussie DINK is.
Op zich mee eens...gaat mij er niet om wie er exact gelijk heeft.....ook ik doe mee met mijn Maserati en nog wat ander spul....daar kom ik niet onderuit.....Ik ben echt wel geschrokken van het plaatje wat op zich wel degelijk een vervuiling aangeeft en niks te maken heeft met welke politieke partij dan ook. Feit blijft dat "de Aarde" er niet schoner op wordt...
Laatst gewijzigd door Giulia555 op di okt 04, 2005 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.

kroehlur

RE: groente hippies, weg er mee

di okt 04, 2005 09:12

...en die plaatje komt van de ESA vandaan - nix geen SP.

Als je hier kijkt zie je wat het is, wat ze gemeten hebben en hoe. Het is een meting van de NO2 "kolom" in de troposphere. De schaal is 10^15 molecule/cm^-2.

NO2 is een gas die vrijkomt met uitstoten van industrie, verbranding van biomassa en wegtransport. Het is schadelijk voor de longen en ademhaling.

Feitelijk zie je dat er een aantal hot-spots zijn in Europa - voornamelijk de grote steden zoals London, Parijs, Madrid etc. en dan drie grote gebieden - Po in Italie, Ruhr in Duitsland en min of meer heel Nederland behalve de ontwikkelingsgebieden in het norden :P

Wel of niet eens - de lucht hier, net als in die grote steden van Europa - wat niet een verrassing kan zijn - is gewoon slecht van kwaliteit, verontreinigd en potentieel schadelijk voor je gezondheid. Is dat goed en mooi? Ik denk van niet. Is 90 km/u rijden de oplossing? Nee! Is de oplossing de helft van de Nederlanders naar Canada sturen? Ja zeker.

Er zijn gewoon te veel mensen hier en ze zitten allemaal in hun auto's de halve dag uit de neus te vreten omdat ze nergens heen kunnen langer. En zeg nou niet dat er een normaal verkeersdrukte is in Nederland. Als je in de file staat op een zondag of midden in de nacht is er echt een structureel probleem en dat is niet de schuld van de snelwegen. Het is gewoon omdat Nederlanders te veel van hun auto's houden en er te veel Nederlanders zijn op een te klein gebied.

En dit allemaal zonder politiek belang want ik mag hier niet stemmen en zou het ook niet willen, trouwens.

Emilio
Guru
Guru

di okt 04, 2005 10:14

Nog 1 keer dan....

-----
Een frappant voorbeeld van een hele leugen, verpakt in een halve waarheid. De satellietwaarnemingen zijn niet direct te vertalen in de concentraties op leefniveau. Met de satelliet wordt een zogenaamde kolommeting uitgevoerd: men meet namelijk de totale hoeveelheid stikstofdioxide (NO2) vanaf grondniveau tot aan de buitenrand van de atmosfeer. De kolommetingen van de satelliet Sciamachy worden vervolgens vertaald naar het gehalte NO2 in de onderste kilometer van de atmosfeer. De relatie tussen kolomwaarneming en grondconcentratie hangt echter sterk af van de lokale omstandigheden. Waarnemingen vanuit de ruimte en vanaf de grond vullen elkaar aan. RIVM werkt samen met KNMI, TNO, ESA en NASA aan het verbeteren van de kwaliteit van satellietmetingen van onder meer NO2.

Er werd door de media niet verteld, of die map de grondconcentratie NO2 in beeld bracht of niet. Ten onrechte werd gesuggereerd, dat het NO2-gehalte maatgevend is voor de mate van luchtverontreiniging.

Grootschalige luchtverontreiniging
Bij "grootschalige luchtverontreiniging" worden twee typen onderscheiden; deeltjesvormige luchtverontreiniging en fotochemische luchtverontreiniging. Fijn stof is de graadmeter voor de mate van deeltjesvormige luchtverontreining en ozon voor de mate van fotochemische luchtverontreiniging. Stikstofdioxide is daarbij van minder betekenis.

Grootschalige luchtverontreiniging schaadt longen, hart en bloedvaten

Fijn stof
De gezondheidseffecten kunnen we schatten door de internationaal verzamelde gegevens naar de Nederlandse situatie te vertalen; zo is in 1997 geschat dat in Nederland bijna 4.000 (in 2001 ongeveer 5.000) mensen per jaar door blootstelling aan fijn stof vroegtijdig sterven aan luchtwegaandoeningen en hartvaatziekten. Een groot aantal tijdreeksanalyses laat zien dat er door meer deeltjesvormige luchtverontreiniging meer mensen sterven en meer mensen voor luchtwegklachten naar de huisarts en voor opname naar het ziekenhuis gaan (Verhoeff et al., 1996). Ook het gebruik van medicatie voor astma neemt door fijn stof toe (Pope et al., 1995; Katsouyanni, 1996).

Concentraties fijn stof dalen afgelopen jaren

Op grond van Britse gegevens kunnen we voorzichtig aannemen dat de concentraties fijn stof in Nederland eigenlijk al meerdere decennia aan het dalen zijn. Sinds 1992 wordt fijn stof systematisch gemeten in het Landelijke Meetnet Luchtkwaliteit (RIVM, 1996b); de resultaten van deze metingen bevestigen de daling in de concentratie fijn stof.

Smog
Smog ontstaat op mooie zomerdagen onder invloed van zonlicht en de uitstoot van vooral verkeer en industrie. Ozon is de meest reactieve en toxische component van smog.

Het effect van smog op de gezondheid is dat de ernst, duur en frequentie van luchtwegklachten toeneemt. Zomerse smogepisoden zijn per jaar verantwoordelijk voor ongeveer 800 ziekenhuisopnamen voor luchtwegaandoeningen (3,7%) en voor naar schatting 10% van de huisartsbezoeken voor luchtwegproblemen (ruw geschat 100.000 consulten). Kinderen blijken het meest gevoelig te zijn voor de effecten van smog (Preller et al., 1996), maar ook ouderen zijn hiervoor relatief gevoelig. Naar schatting is bij meer dan 10% van de kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar (ofwel 230.000 kinderen) door smog de longfunctie op tenminste één dag in de zomer tijdelijk verminderd (RIVM, 1997a).

Nederland blijft ruim onder de ozonnorm

Door de dalende trend van hoge ozonconcentraties blijft Nederland ruim onder de ozonnorm voor de volksgezondheid voor 2010. De Europese norm voor blootstelling van de bevolking aan hoge concentraties ozon betreft een streefwaarde van 120 µg/m3, voor de hoogste 8-uursgemiddelde ozonconcentratie per dag. Deze mag vanaf 2010 niet vaker worden overschreden dan 25 dagen per kalenderjaar, gemiddeld over drie jaar. De doelstelling voor de lange termijn, na 2010, is dat deze streefwaarde op geen enkele dag meer wordt overschreden.

Het aantal dagen met hoge ozonconcentraties (boven 120 µg/m3) is in 2002 gedaald tot gemiddeld 5 dagen over Nederland. In Zeeland, de Randstad en onder Eindhoven kwamen nog de meeste dagen voor met hoge concentraties. Het maximum aantal dagen bedroeg in 2002 9 dagen. De norm van 25 dagen is al geruime tijd niet meer overschreden. Dit beeld bevestigt de aanwijzingen dat hoge ozonconcentraties hier en elders in Europa lijken te dalen. De meest waarschijnlijke oorzaak hiervoor is de reductie van de uitstoot van stoffen waaruit ozon wordt gevormd in Europa (RIVM & CBS, 2003a).

Buitenlandse bronnen bepalend voor grootschalige luchtverontreiniging

De mate van grootschalige luchtverontreiniging in Nederland wordt behalve door de uitstoot van lokale bronnen, zoals verkeer, landbouw en industrie, vooral (voor 60-80%) bepaald door de uitstoot van buitenlandse bronnen. Er is namelijk sprake van een stapeling van uitstoot afkomstig van vele verschillende bronnen verspreid over heel Europa. De luchtverontreiniging kan zich bovendien over grote afstanden verplaatsen. Dit maakt de luchtverontreiniging tot een continentaal verschijnsel. Echter, de suggestie, dat alleen de EU zo'n beleid zou kunnen bepalen, laat staan zou mogen afdwingen, berust op een drogreden. Immers het belang van de volksgezondheid telt voor elk land afzonderlijk in praktisch gelijke mate.

-----------------
En elke 10 jaar gaat de levensverwachting van de nederland omhoog.
Waar hebben we het over?!!?!?!?!?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

kroehlur

di okt 04, 2005 10:54

Harry Stulemeijer heeft net zo veel politiek agenda als de bomen knuffelaars. Hier kan je niets uit halen.

alfasud1972
Guru
Guru
Contacteer: Website

di okt 04, 2005 12:15

Hoe je het went of keert, het auto gebruik zou best wel wat minder kunnen, ik pak zelf ook de auto om boodschappen te doen 600 meter verderop :oops: (bijvoorbeeld dan hè) terwijl dat ook met gemak op de fiets kan.

En als je ziet hoeveel mensen er in hun eentje van een bepaalde dezelfde plaats naar andere zelfde werkplaats rijden, is dat goed en wel verstandelijk bekeken zonde van de brandstof en de ruimte op de weg... zeg niet dat carpoolen nou een oplossing is maar het scheelt allicht iets in vervuiling en files, als er tenminste een beter systeem voor word bedacht (gaat natuurlijk wel alleen op voor mensen die gedurende de dag niet afhankelijk zijn van eigen vervoer). En wie pakt er nou tegenwoordig nog de fiets om naar z'n werk te gaan? Ik zit op 9 km van m'n werk en toch pak ik de auto :oops:

En het openbaar vervoer is nou ook niet bepaald goed geregeld, te druk en of te duur, daar valt ook nog veel te verbeteren.
Laatst gewijzigd door alfasud1972 op di okt 04, 2005 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di okt 04, 2005 12:40

Het is geen nieuw verschijnsel. Al in de 13de eeuw ontstonden in Engeland problemen met luchtvervuiling. Hoe kan het ook anders?? Industralisatie en enorme bevolkingstoename.
Zo'n beetje eind 19de eeuw telde Nederland 3 miljoen inwoners.

Vervuiling is een eenvoudige consequentie. Schoorstenen moeten roken, auto's moeten rijden. We zouden hier niet met zijn allen kunnen zitten als wij niet zouden industrialiseren.
Ik geloof graag in voorzieningen, mist daarvoor investeringen niet de pan uit zullen
stijgen, waarmee vervuiling binnen de perken van het aanvaardbare kan worden gehouden.

I.d. binnen de perken. Het voorstel van Groen Links kan men natuurlijk niet serieus nemen.
Ik zou eerder verwachten dat men zou voorstellen om alcohol aan de pomp te promoten
en het gebruik hiervan te stimuleren zoals reeds in Zweden wordt gedaan en in Brazilie
doodnormaal is.
Je Saab/Volvo turbo heeft ook weer extra paarden en zoiets kan je natuurlijk gemakkelijk
verkopen.

1750GTV
Advanced Member
Advanced Member

di okt 04, 2005 14:34

Wat is een "groente"hippie ? :roll:
Euh...
Iemand die biologisch/dynamisch en onbespoten groentes eet?

;)

sudman1500
Advanced Member
Advanced Member

di okt 04, 2005 15:02

En wie pakt er nou tegenwoordig nog de fiets om naar z'n werk te gaan? .
Ikke :D Binnen de bebouwde kom gebruik ik eigenlijk alleen maar de fiets. Ook komt het tegenwoordig vaker voor dat ik de trein neem voor mijn werk omdat ik vaak in de binnenstad moet zijn. En met deze benzineprijzen is voor mij de trein zelfs zonder kortingskaart dikwijls goedkoper :?
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

PietJan
Junior Member
Junior Member

di okt 04, 2005 17:15

sudregister1972 schreef:
En wie pakt er nou tegenwoordig nog de fiets om naar z'n werk te gaan? .

Ikke Binnen de bebouwde kom gebruik ik eigenlijk alleen maar de fiets. Ook komt het tegenwoordig vaker voor dat ik de trein neem voor mijn werk omdat ik vaak in de binnenstad moet zijn. En met deze benzineprijzen is voor mij de trein zelfs zonder kortingskaart dikwijls goedkoper
Ik ook! :D Die 12 km die ik van mijn werk af woon fiets ik liever. Scheelt maar 5 min.
(Zeker nu ze de belangrijkste weg hier voor ca. 5 weken
afgesloten hebben om maar weer eens zo'n rotonde te bouwen :evil: )
Niet dat ik het echt doe voor het milieu, maar meer voor mijn portemonnee 8)
(en voor mijn conditie en buik )
Die dure benzine verstook ik liever rijdend in mijn Spider dan stilstaand in de file!

mvg. Piet Jan
Spider 2000 (1974)
Giulietta 1.4 MA 170 TCT (2012)

Emilio
Guru
Guru

di okt 04, 2005 18:52

Jawel! er staat:

BUIK!!

Maakt niet uit joh, ik heb er ook last van. 30+ zeker
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 04, 2005 19:56

Hebben ze in sommige steden in België geen gratis openbaar vervoer? Dat zouden ze hier ook moeten doen.

alfasud1972
Guru
Guru

di okt 04, 2005 19:58

In Zweden is al het openbaar (nog) gratis toch ?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 04, 2005 21:23

Gratis openbaar vervoer zou inderdaad een goede stap zijn, maar uit mijn studenten-ervaring weet ik dat je in de ochtendspits op de meeste trajecten ook veel vertragingen oploopt. Om dan van het 'het openbaar vervoer brengt je van waar je nét niet bent naar waar je nét niet moet zijn op een tijd die je nét niet goed uitkomt op een nét niet prettige manier'-syndroom nog maar te zwijgen. Blijft staan dat het gratis moet zijn; dat moet uit 'onze' houderschaps(!!! waanzin!!!)belasting en accijns toch te betalen zijn... :?:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dinky Boy
Miniaturista

di okt 04, 2005 21:26

Hebben ze in sommige steden in België geen gratis openbaar vervoer? Dat zouden ze hier ook moeten doen.
Volgens mij hebben we dat in heel Nederland al, hoor.... 'geen gratis openbaar vervoer'... #-o

:P

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

di okt 04, 2005 21:27

In Zweden is al het openbaar (nog) gratis toch ?
Nee.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”