Beste iedereen,
Inmiddels 2 jaar in het bezit van een alfa 156 mijn allereerste auto.
Wat een prachtig rijgenot heb ik met deze auto gehad en mij nooit in de steek gelaten.
Eerder inbraakpoging gehad en toen voorgesteld en hier om advies gevraagd maar dat was toen.
[b]De volgende auto, weer een Alfa Romeo natuurlijk![/b]
Ik ben verliefd op het merk, al die saaie middenklasse auto's; nee.. geef mij maar weer een Alfa Romeo.
Dus druk op zoek maar zit enorm te twijfelen tussen een Brera of een 159.
Daarbij komt dat mijn budget beperkt is en dus de beste "bang voor de buck" zoek.
Kunnen jullie experts mij adviseren in mijn zoek keuze en de verschillen tussen de Brera en de 159?
* mijn budget max 9000,- (exclusief rijklaar kosten )
* handgeschakeld
* Benzine
* Geen kids op komt of in de planning
* Geen station editie
* Leren bekleding
* Liefst natuurlijk een auto met zo min mogelijk schade en goed onderhouden ( zoeken dus )
* tot zo'n 140.000 km max. ( niet het "ik koop de ellende van een ander" fenomeen)
* Liefst met airco, cruise control en electrische deuren.
* Een Brera of een 159? De Brera leek mijzelf een betere keuze moderner, iets compacter, stijlvoller wellicht. Alleen lees ik overal dat de oudere Bera's te zwaar waren en je dan voor een 2010+(?) model zou moeten gaan? Dat 2010 model is niet voor mijn budget beschikbaar denk ik die zie ik staan vanaf 17.000
* Verbruik is zeker wel een issue, ik weet dat het geen zuinige auto's zijn maar wil wel de wat zuinigere motor combi's bekijken volgens internet is de brera er in deze soorten:
* Sportief rijgedrag maar niet de meest euro slurpende optie
* Mijn vader heeft een eigen auto bedrijf, ik zal dus via hem proberen de auto met een minimale dealer en rijklaar marge te verkrijgen ik hoop hier zo'n 850 mee te kunnen besparen en daardoor mischien net iets te kopen met een paar opties meer.
ALFA BRERA
Benzine:
2.2 JTS
3.2 JTS Q4 V6
1750 TB
Types:
2.2 JTS Skywindow
3.2 JTS Q4 SkyWindow
3.2 JTS
minpunt: duurder
minpunt: slecht verkrijgbaar in NL ( maybe in DLD beter )
pluspunt: compacter
pluspunt: modernere auto opvolger 159
ALFA 159
Benzine:
1.8 MPI (140 pk)
1.9 JTS (160 pk)
2.2 JTS (185 pk)
3.2 V6 (260 pk)
1.8 TBi (200pk)
minpunt: groot
pluspunt: groot
Heb de volgende links gebruikt voor bovenstaande informatie ( Daar waar over de 159 veel beschikbaar is op wikipedia is dat er niet voor de Brera )
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_159" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Brera" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder zag ik dus een 159 staan met zilver in de deurspiegels, echt zo mooi.
Volgens mij is dat een bepaalde lijn.
Waar ik verder mee zit:
* Kosten verzekering Brera vs 159
* Welk type heeft de meeste issues en onderhoud ( de Brera minder omdat deze de opvolger is ? )
* Waar zou ik een lijst met pakket opties kunnen vinden? Of heeft elke lijn zijn eigen opties, en zoja waar kan ik dit terugvinden?
* De originele brochures van de 159 zouden helpen mischien staan die ergens nog online? Dan kan ik eens kijken wat alle verschillende lijnen bieden en wat de verschillen zijn
* Alle overige tips meer dan welkom!
* De navigatie en het display panel in de brera zijn natuurlijk "dated" inmiddels, is het mogelijk hier bijvoorbeeld te flashen naar tomtom? Anderzijds is de vraag of je er niet liever een ipad mini of iets dergelijks wil inbouwen maar dan zit je ook weer met het diefstal en inbraak gevoeligheids verhaal. ( Of het moet afsluitbaar zijn zodat de ipad niet zichtbaar is ) anderzijds wil je ook niet morren aan de originele indeling en dashboard.
* Vraag mij wel af of het scherm met navigatie dan niet als storend wordt ervaren door brera rijders die dan avons weer achter een ipad retina zitten?
Mijn dank is op voorhand alvast groot voor alle hulp in deze zoektocht
Ik had het zo bedacht ( wat vinden jullie ?)
STAP 1: Alfa of Brera aanschaffen keuze bepalen, op basis budget en waar voor je geld, moderniteit etc
STAP 2: Kijken welke opties en uitvoeringen voor mijn budget passen
STAP 3: Op zoek gaan naar deze auto
STAP 4: Auto ophalen en weer heel veel fijne km's in een nieuwe alfa rijden
Referentie documenten gevonden:
http://alfaromeodownload.nl/brochure/159.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biezeman.nl/brochure/brera-brochure.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;