Denk dat je gelijk hebt, wat betreft de brera v/s 159. Daarbij komt dat mijn hobby modelvliegen is en ik wel mijn F5j electro zwever hierin mee moet kunnen nemen. Al met al is de brera dus visueel mooier maar denk ik dat het toch een 159 moet worden. Gebaseerd op verstand en niet op gevoel haha. Een ouder model brera kan natuurlijk maar dat is het dan weer -net niet- meer onderhoud, km's, etc. etc. Kan in de Brera de achterste bank uberhaubt naar beneden, weet iemand dat? Dit kan namelijk bij mijn huidige 156 niet en is super onhandig!Voor het oude type interieur ben ik geen ervaringsdeskundige, vind het gewoon niet mooi dus dat was voor mij een zoek criteria.
Zelf stond ik 3,5 jaar geleden ook voor de keus, het oude model lag binnen budget maar de keus was beperkt.
Het nieuwe type in de juiste uitvoering (TI) lag buiten budget en daarbij had ik het liefst een 2.0 Jtd. (qua verbruik en tax in Belgie heel verstandig)
Dus 3,5 jaar geleden heb ik gekozen voor een nieuwe Giulietta Jtdm.
Nu 3,5 jaar verder is mijn vrouw als dagelijks vervoer met de Giulietta gaan rijden en ben ik weer opzoek gegaan naar een Brera of 159.
Budget was weer gelijk en nu kon ik wel het nieuw type kopen, uiteindelijk heb ik 1 van de laatsten gekocht. (productie 11-2010). Het is ook geen 2.0 Jtd geworden maar een 2.4, de Brera is meer een soort auto voor erbij geworden.
Zelf ben ik ook 183 en niet erg breed gebouwd en ik zit perfect in deze sportstoelen.
De Brera en zeker de Jtd is een voornamelijk erg fijne reisauto, heel sportief is ie niet met al die kilo's
Een Brera koop je voor het model, je vindt het mooi of niet!
Ook ben ik geen deskundige wat benzine motoren betreft, ken alleen de (kinder)ziektes waar ik van gelezen heb.
De Opel motoren hebben wat last van rekkende kettingen, stuurhuizen van de 1e series waren slecht etc etc.
Dit geldt volgens mij voor de Brera en 159 van de eerste 2 bouwjaren.
Of de Brera ook een afslankkuur heeft gehad in 2008 durf ik ook niet te zeggen.
Als ik de TS was zou ik proberen een zo net mogelijke 159 zoeken en dan zeker 1 van productie MY2008 of later.
Of doorsparen, de enigste benzine motor waar ik warm voor zou lopen is de 1750.
Kon er hier iets over vinden, maar dit artikel gaat over de 159 na 2011:De achterbank van de Brera kan wel plat, tildrempel is wel erg hoog!
De laadruimte van de Brera is, zeker met de bank plat behoorlijk lang en small. (zeker met het bose geluidsysteem)
Ik vermoed dat de achterbank van een 159 sedan niet plat kan, het koffer zal wel groter zijn als dat van een 156.
Wss kunnen de 159 rijders dat bevestigen.
TI pakket is voornamelijk optie's,
Mooier interieur en sportstoelen met leer of half leer met rode stiksels, instaplijsten chroom, sport pedalen, skirts, verlaagd onderstel, rode brembo 330 remklauwen, TI velgen 18 of 19 inch en ........... denk dat ik het belangrijkste wel heb gehad.
Dank jullie wel voor alle tips en hulp tot dusver!Alle Brera's hebben aan de buitenkant een glazen dak! Alleen van de Skyview kan de binnenbekleding naar achteren worden geschoven zodat je naar buiten kan kijken. Het dak kan nooit open voor frisse lucht.
Als de 159 of Brera de blue & me optie heeft dan heb je een USB aansluiting, volgens mij is dat niet radio afhankelijk. (maar weet dat niet zeker) Ook bluetooth is een optie maar mij ook niet precies bekent waarbij wel of niet.
Een brera na 2008 kan het nieuwe interieur hebben maar dan zal het niet echt goed lukken met je budget.
Je kan eens overwegen om in het buitenland te kijken!