Nou, de oorzaak van de lekkage is bekend: de pakking van de waterpomp deed zijn werk niet meer.
Echter....door 't lekken is de koelvloeistof op de distributieriem gaan druppelen en heeft als 't ware de druppels overal naartoe gelanceerd. Gevolg: de hele ruimte onder het distributiedeksel zat onder de KVS. De spanner en looprollen waren flink begaaid en één looprol begon al weer geluid te maken. Gezien het feit dat de KVS overal zat is me geadviseerd om maar gelijk de spanner en looprollen mee te vervangen, want de riem en waterpomp moesten al gewisseld worden.
Balen! Want die zijn in september vorig jaar, vlak voordat ik de auto kocht, nog vervangen.
Uitsluitend de waterpomp is toen niet vervangen, dat zou best eens de reden kunnen zijn dat deze nu langs te pakking is gaan lekken. De laatste keer dat dit gedaan was is zo'n 60K km's geleden.
Maargoed, ik beschouw 't maar als een dure beurt die een paar jaar eerder komt dan gepland. Er is verder gelukkig niks stuk en volgens de garagist heeft mijn oplettendheid me gered. Dat ik meteen in de gaten had dat eerst de temperatuur een heel klein beetje hoger was dan normaal en daarna door had dat de waterpomp wel eens kon lekken. Want de riem zag er niet echt lekker meer uit door al die KVS, dus als ik door was blijven rijden had het best eens veel erger af kunnen lopen.