Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma apr 13, 2015 15:51

Gisteren even met mijn oom gekletst, die is metaalbewerker van beroep. Hij schat de kans hoog in dat het lassen van een nieuw stuk niet zo heel makkelijk zal zijn. (of heeft iemand anders hier meer ervaring met het lassen van Nordjes?) Hij stelde voor om eerst een andere manier te proberen. Een soort van "matje" dat je aan de binnenkant tegen de wand kunt plakken. Dit hardt dan uit en wordt megasterk, maar is zo dun dat het niet de KVS-flow beïnvloedt. De buitenkant kan ik dan ook gerust opvullen/glad strijden met wat kneedbaar aluminium (daar had hij ook een speciaal goedje voor).
Mocht dit trucje niet werken, kan ik altijd nog de boel te af slijpen en proberen en nieuw thermostaathuis er op te lassen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma apr 13, 2015 16:30

Als ik het begrijp heb mijn inlaatstuk niet nodig ? Het is gratis :mrgreen:

Langs de binnen kant zou ik niets kleven , als het loskomt kan het je radiator (verwarming ) aan het kraantje verstoppen of erger je thermostaat blokkeren .
Als je het van de buitenkant goed proper maakt en wat ruuw maakt zodat de 2 componeten pasta goed hecht zou dat moeten lukken .
Wel zien dat je met een mooie ronde vorm eindigt voor de afsluiting van je radiatorslang
veel suc6 :wink:
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma apr 13, 2015 19:06

Ik heb zelf geen sjoege van metaalbewerking, maar het moet wel kunnen, giet-alu lassen.. Míts je dat door een specialist laat doen! Heb het zelf in de wpl. bij één van mijn vorige werkgevers gezien, had men iemand voor laten komen die dat kon; betrof een alu. motorblok met een gietfout waardoor de motor olie lekte. Denk dat je bij een bedrijf als dit uitkomt, heb verder geen ervaring met dit bedrijf;

http://www.lasklus.nl/gietaluminium-lassen.html

Hier een JoeToepie waarin word uitgelegd welke problemen je dan tegenkomt;

https://www.youtube.com/watch?v=p62Cyqe714Q

Ik heb zelf niet veel fiducie in ''plakken'', hoewel ik natuurlijk niet weet wat voor techniek jouw oom bedoelde.. lijkt me dat de porieen van het alu vol zitten met meuk, dus ik vraag me af in hoeverre je het voor elkaar gaat krijgen om er iets op te plakken wat ook daadwerkelijk blijft zitten en afsluiten, zéker bij uitzetten en krimpen van het alu door de warmte van de motor/koelvloeistof? Maar dat is ff mijn gedachte hoor, en dat is een gedachte van een leek.. :oops:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

raffaele
Newbie
Newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: di nov 16, 2010 20:21

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma apr 13, 2015 20:26

Dit misschien iets voor jou, hoor er positieve verhalen over en veel gebruikt in de oldtimer wereld
http://www.durafixeasyweld.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
zelf makkelijk thuis te doen met een goede brander

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma apr 13, 2015 20:56

Dit misschien iets voor jou, hoor er positieve verhalen over en veel gebruikt in de oldtimer wereld
http://www.durafixeasyweld.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
zelf makkelijk thuis te doen met een goede brander

Mooi spul!

Ervaring mee?

gr Jan

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma apr 13, 2015 23:06

Dit misschien iets voor jou, hoor er positieve verhalen over en veel gebruikt in de oldtimer wereld
http://www.durafixeasyweld.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
zelf makkelijk thuis te doen met een goede brander

Mooi spul!

Ervaring mee?

gr Jan
Dit lijkt me gewoon soldeertin met harskern, welke simpel te verwerken is m.b.v. een hobbybrandertje. Net als vroeger de loodgieters gebruikten en hun naam waarmaakten. ;) Kost geen drol en bij iedere bouwmarkt te koop, ook in dikkere draad!

Heb zelf nog geen ervaring bij alu legeringen, maar als het schoon is, zou je het gewoon zo kunnen proberen.
Hoeft niet in één keer mooi strak, want je kan het gewoon glad vijlen nadien. Als het object warm genoeg is, zodat de tin niet alleen lekker vloeit, maar ook goed hecht. Mocht het niet willen hechten, kom je daar vanzelf wel achter, zonder verdere schade.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

di apr 14, 2015 09:32

Hier nog een adresje waar je eens info kunt opvragen;

http://www.desutter.nl/48/motorenfabriek_de_sutter_bv

Zit voor jou wel een eind uit de buurt, nml. Nieuwerkerk a/d IJssel, maar lijkt mij zeker een adres om te onthouden omdat je hier terecht kunt met auto's waar geen vervangingsonderdelen meer voor te krijgen zijn! Suc6!! :thumbs:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za apr 18, 2015 11:16

Er is een inlaatspruitstuk onderweg , hopelijk word het goed gevonden :wink:
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo apr 19, 2015 21:04

Vandaag een start gemaakt om de lekkage op te gaan lossen. Alles er af gehaald en het spruitstuk eens goed bekeken, het ziet er inderdaad uit dat het een hele lastige gaat worden om het "eventjes" op te lossen. Even alles goed schoon gemaakt en met een zaklampje de binnenzijde een goed geïnspecteerd. Het voorste stuk is van binnenuit erg dun en weet niet of het nog te redden is. Achterdoor is het wel nog netjes en na het stukje waat het gaatje zit is het aluminium een stuk dikker. Niet vanwege minder corrosie, maar omdat de gietvorm daar ook dikker was. (en de binnenzijde van de buis daar nog mooi de originele structuur heeft) mijn idee met het over laten zetten/lassen van een ander thermostaathuis lijkt dus best wel eens te kunnen lukken.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding


Maar ik heb het spruitstuk dat ik nog heb liggen eens vergeleken met mijn huidige. Het is natuurlijk van een ander type auto en bouwjaar, maar verder lijkt alles overeen te komen. De inlaatpoorten opgemeten, die zijn bij beide spruitstukken 40mm. het thermostaathuis van het "reservespruitstuk" ziet er wat donkerder uit, maar in feite is het nog als nieuw. Zowel van binnen als van buiten ziet het er nog perfect uit. Alle andere aansluitingen zien er ook nog goed uit en ik denk dat ik dit gewoon ga proberen over te zetten zodat ik kan rijden. Kan ik op termijn het oude originele spruitstuk nog eens goed en op mijn gemakje gaan repareren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Billy had echter nog een spruitstuk voor me liggen dat ik gratis mocht hebben (thanks, nogmaals! =D> ) en dat moet als het goed is ook passen. (want 40mm inlaatpoorten) 't Is alleen wel even afwachten hoe de staat van het thermostaathuis van dat spruitstuk is. De reden dat ik nog even wil wachten is omdat bij de inlaat van mijn reservespruitstuk bij de 1e cylinder een nippeltje zit dat ik origineel niet hoor te hebben. Weet iemand of dit wél origineel voor dit type spruitstuk is? Ik zal 't dan denk ik moeten afdoppen anders krijg ik natuurlijk valse lucht ná de carburateur. Wellicht heeft het spruitstuk van Billy dit niet, dan is dat probleem ook meteen opgelost. 8-)
Mocht die het overigens wél hebben, hoe kan ik dit het beste degelijk/veilig oplossen c.q. afdoppen?
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo apr 19, 2015 21:18

Kort stukje slang met een boutje erin drop drukken,of op een sloperij opzoek gaan onder de motorkap van de gemiddelde BMW,daar zitten nog weleens speciale rubberen dopjes op zulke nippeltjes op ze af te dichten.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo apr 19, 2015 23:00

Rik ,
op mijn spruitstuk staat ook zo een nippel voor onderdruk.
Er uit halen en je kan dit gewoon effe laten dicht lassen of afdichten door een schroef met wat afdicht middel.
Ze zijn er soms wel moeilijk uit te krijgen , ze breken nogal vlug .
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma apr 20, 2015 12:52

In mijn ogen lijkt mij het beste om de overbodige nippel voorzichtig proberen eruit te draaien (althans, ik ga ervan uit dit een schroefbevestiging is?) en er dan een bout in te draaien die net wat in de venturi steekt; vervolgens de ronding van de venturi aftekenen op de bout om deze exact op maat te maken, óf met de bout aangedraaid via de venturi de bout ''afdremelen''.. bout met een stukje gastape of Loc-tite monteren.. dan heb je in die venturi namelijk geen verstoring van de luchtstroming, ik denk dat je dat wel hebt als je het nippeltje gewoon afdopt of een kortere bout erin draait? Komt goed, dat zie ik wel!! Suc6!
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma apr 20, 2015 21:14

OK, thanks voor de opmerkingen heren! Als hij er inderdaad uit te schroeven is, dan heeft dan uiteraard de voorkeur.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

di apr 28, 2015 19:03

Nippeltje is er uit, zat goed vast maar is met een griptang gelukt. 8-)

Vanmiddag even naar de bouwmarkt geweest om passend boutje te zoeken. Een M6 past, maar zit eigenlijk net te los. Wel dermate vast dat ik 'm er niet kan uittrekken, maar wel voelbaar speling. Alsof 't nippeltje een maat M6.5 is (maar die bestaat niet)
Dus denkelijk met wat Loctite vast zetten, dan sluit hij zeker weten voldoende af. Heeft iemand een tip welke loctite ik 't beste kan gebruiken? Ik heb er hier eentje die voor allerhande toepassingen is, zoals kunststof en metaal. Zou dat voldoende zijn of kan ik beter een meer specifieke variant regelen?

Lengte 20mm, steekt beetje uit dat hoef ik maar een klein stukje bij te vijlen.
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

di apr 28, 2015 19:17

Waarschijnlijk is het 1/4" (inch) draad dat is 6'35mm.

Liever een boutje 1/4" halen voor een goede afdichting.

En anders gat optappen naar M8.

gr Jan

Terug naar “Projecten”