De reden dat ik een 123 ignition koop en daarnaast ook een MSD 6A om het knap werkend te krijgen is denk ik om dezelfde reden dat Fiat/Ferrari/Marelli ooit speciaal het eerste elektronische ontstekingssysteem hebben ontworpen voor deze specifieke auto. De eerste fiat's waren ook met conventioneel systeem geleverd waarna alle daaropvolgende met een Dinoplex Capacitive Discharge. Om toerentallen van 8000+ te halen zoals bij deze auto en dan nog een serieuze vonk te krijgen voldoet nagenoeg geen enkeel inductieve setup (afgezien van de nieuwere coil on plug systemen e.d.) die storten gewoon in bovenin door een te korte dwell. Dat maakt niet uit of je een marelli/bosch of 123 ignition hebt. Als je een inductieve setup hebt waarbij je een heel laag-ohmige bobine kan gebruiken kan je er nog aardig power uithalen maar over het algemeen kan je met de oudere ontstekingen nooit bobines van 1 ohm of lager gebruiken, tenminste ik ben ze origineel vanuit de jaren 70 tot 90 niet vaak tegengekomen.
De 123 ignition heeft dan nog variable dwell, dus als je erg dicht bij de 1 Ohm gaat zitten moet die nog aardig goed hogere toerentallen kunnen hebben.
Ik heb een hele tijd met alleen de 123 ignition gereden op mijn Fiat en ook op een Dyno geweest en het ding presteerde gewoon goed, vermogen exact als specificatie. Alleen bovenin de grafiek rond de 7000 toeren kon ik zien dat de ontsteking het niet meer bij kon benen terwijl de vermogensgrafiek zelf nog in een opwaartse helling was.
Al met al, als je het mij vraagt een prima ding zo'n 123 ignition, voor mijn specifieke toepassing alleen niet helemaal toereikend, en wellicht ook niet voor zwaar opgefokte alfa's. Voor normaal gebruik bij een 4 pitter alfa zou het meer dan toereikend moeten zijn, zeker in vergelijking tot een punten ontsteking.
Vind het dus apart dat jij er zo veel narigheid mee hebt gehad. En vooral ook vreemd dat in dat geval de leverancier niet al te meewerkend is om dat soort problemen op te lossen. Lijkt me voor hem ook interessant om de precieze reden erachter te weten te komen.
In iedergeval vind ik de setup zoals ik die nu heb super, elektronisch programmeerbaar, vacuum, standaard en goedkope kap en rotor en daarbij toch een knetter van een uitgaand vermogen bij alle toerentallen.
@VV: Juiste gok