Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Schelle tik in de motor

di okt 04, 2005 22:48

Ik zal morgen wel even de lengtes van twee boxerpeilstokken opmeten (Sud 1.2 en 1.5 TI) moet hetzelfde zijn.
Nota bene: alleen 1.7 ie heeft Alfacontrol en derhalve totaal andere peilstok. :o
Zit er bij een 33 1.5 ie zo'n buisje op het blok, of zit de peilstok net als bij (sud)carbmotoren onderaan in het blok. :? Indien met buis: dan ga ik dus niet meten, want heeft geen zin. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Schelle tik in de motor

wo okt 05, 2005 17:28

lengte max. oliepeil tot bovenkant blok is 145mm! (lengte min. - max. is 32mm)
Heb je dus een peilstok die niet direct in het blok zit, maar via een buis, dan moet je de lengte wat de buis boven het blok uitsteekt er bij optellen. :wink:


(ergo: 3 cm boven max betekent dus ongeveer een liter olie te veel!!!!!!!! :shock: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Schelle tik in de motor

wo okt 05, 2005 21:02

Eventjes niet in de buurt van het internet kunnen komen… Mijn pijlstok gaat idd door een buisje het blok in en “er zitten draadjes aan”. Bij mijn weten is het de originele. Het wagentje is altijd door de aardige meneren van Alfa onderhanden genomen. Sam van Lingen en Fivan (Tegenwoordig van Krooymans...).

Ik vermoed dat het ‘sludge’ probleem de oorzaak is van de weinige olie die er uit komt. Zou graag m’n blok ergens willen laten reinigen. Is dit prijzig om te laten doen....?

Voorts wordt ik niet gelukkig van het bijgeluid, de schelle tik.. Doorrijden verstandig of niet?

P.s. Nu een beetje te donker om m'n pijlstok te meten, maar ga dit zeker doen. Thanks voor het opmeten!
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Schelle tik in de motor

wo okt 05, 2005 21:15

Heb je er al iemand naar laten luisteren?
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Schelle tik in de motor

wo okt 05, 2005 21:19

Nope. Nog geen tijd voor gehad helaas... Geen echte experts in de omgeving, dus ik ben bang dat het de garage moet gaan worden. Tenzij iemand die dit leest toevallig in de Pijp in Amsterdam woont natuurlijk :wink:
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Schelle tik in de motor

do okt 06, 2005 21:33

Iemand wellicht een tip voor een (kleinere/goedkopere) garage met Alfa expertiese in of in de omgeving van Amsterdam........?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Schelle tik in de motor

do okt 06, 2005 23:01

Sander, even een stomme vraag, maar ik zit dit verhaal te lezen en er komen alleen maar vraagtekens.
Je heb toch niet toevallig de versnellingsbak afgetapt en vervolgens olie in de motor gedaan? Inhoud filter plus het verschil tussen min en max zal ongeveer 0,7 liter zijn.
Ik weet, het klinkt stom maar ik ken iemand die dat gedaan had en het weekend Parijs dat ie dat met z'n vrouw gepland had ging niet geheel volgens planning. Ergens bij Utrecht kwamer er toch rare geluiden uit de vernellingsbak. En vervolgens gingen ze op de autoambulance naar huis.

Als dat niet het geval is en je hebt wel de motor afgetapt, dan zou ik nog eens de motor aftappen en de carterpan er onder uit halen om te kijken wat er aan de hand is, het zijn maar een paar boutjes sleutelwijdte 10 en dan weet je wat meer. Als je blok echt zo vervuild is, dan kan je in iedergeval je carterpan schoonmaken en desnoods de oliepomp. Uiteindelijk zal je er voor moeten zorgen dat er toch ca. 4 liter schone olie in je blok gaat want als je met ca. 0,7 l olie in je blok blijft rondrijden dan denk ik dat je binnenkort naar de sloop kan gaan om een andere motor te zoeken.

Kijk ook eens naar je thermostaat, of deze wel bij de juiste temperatuur open gaat en vooral of ie wel sluit. Als de motor te koud blijft er teveel condens in de motor achter met alle vervuilingen tot gevolg.

Succes met de speurtocht.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Schelle tik in de motor

do okt 06, 2005 23:11

Das een hele goede tip Don! :thumbs:

Dat van dat schoonmaken van het carter en oliepomp had ik inmiddels ook bedacht, maar je bent me voor. :wink:

En wat het verwisselen van bak/ motor moeten we in ieder geval zeker stellen/ uitsluiten. :shock: =D>

Ben benieuwd wat de block gaat doen.........
Nog een aanvullende tip dan: ga naar een doe-het-zelfgarage met brug. :wink:
En als je de oliepomp gaat demonteren en spelen, denk dan om de correcte terugplaatsing!!!! want deze aandrijfas drijft ook de stroomverdeler aan en die mag dus niet verdraaien!!!!!!!!!!!!! :o
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Schelle tik in de motor

do okt 06, 2005 23:13

Ach, het Parijs avontuur van je bekende is tevens het bewijs dat de vraag niet zo stom is... Maar ik braaf de plug op de carterpan uitgekozen voor het aftappen.

Ik zou graag de carterpan er af trekken om te kijken en de boel schoon te maken maar helaas klust het hier midden in Amsterdam op straat zo rottig. Zeker als ik er een olie-feestje van ga maken....

Thermostaat heb ik vorig jaar vervangen. (Wat en pokken klus) Werkt nog prima. Denk dat ik simpelweg te lang gewacht heb met verversen....... :oops:
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Schelle tik in de motor

do okt 06, 2005 23:17

Ik zou graag de carterpan er af trekken om te kijken en de boel schoon te maken maar helaas klust het hier midden in Amsterdam op straat zo rottig. Zeker als ik er een olie-feestje van ga maken....
Doe het zelf garage????????? :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Schelle tik in de motor

do okt 06, 2005 23:24

Doe het zelf garage????????? :idea:
Ik moet hier toch meer met "quotes" gaan werken... Je bericht kwam tijdens het intikken van mijn vorige. Het gaat hier ook zo razend snel... :wink:
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Schelle tik in de motor

do okt 06, 2005 23:37

Dit alles neemt trouwens niet weg dat ik ook nog met die tik in m'n blok zit.... Carter en oliepomp ben ik handig genoeg voor, maar "de tik" vraag om een oor met wat meer ervaring (voordat ik voor de leut het hele blok uit elkaar sloop). Wellicht ook handig om alles in 1 keer te doen. In de doe-het-zelf werkplaats...
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Schelle tik in de motor

do okt 06, 2005 23:42

Tja, het zou natuurlijk zomaar kunnen, dat er door de slechte smering van dit moment er ergens een tik is/ ontstaat. :shock: Los dit probleem eerst maar eens op, ik heb wel een beetje de hoop dat dan het andere zichzelf ook oplost. Wie weet........... :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1242
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Schelle tik in de motor

vr okt 07, 2005 09:50

Als ik het hele verhaal zo lees dan zou ik geen meter meer rijden met die auto. Als er inderdaad 0,7 liter motorolie uitkomt en er bij 1,5 liter al een volle peilstok is, dan zit er veel te weinig in. De tik kan dan best van een lager in de motor afkomen, krukas of drijfstang. Met zoveel prut in een carter zal er zeker een smeringsprobleem zjn.
Mocht je tijd en plaats hebben, carter eronderuit en kijken wat er voor ellende inzit. Is misschien wat laat, maar zaten er metaaldeeltjes in de olie die je eruit hebt gehaald?

Succes,

Rob

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Schelle tik in de motor

vr okt 07, 2005 09:58

De enige prut die ik er eenvoudig uit heb kunnen halen, is uit de vulpijp. Hier zaten, logischerwijs, geen metaaldeeltjes in. In de weinige olie uit de carter volgens mij ook niet. Rijden doe ik er op het moment zeker niet mee...
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Terug naar “Algemene Technische vragen”