Het lijkt er nu toch op dat je geen circulatie hebt , dus kan het schoepenwieltje van de waterpomp
losgeraakt zijn. De thermostaat zou ook kunnen maar vrijwel altijd blijft de temperatuur te laag omdat hij open
blijft staan.In een zeldzaam geval kan hij blijven hangen.
Dank je wel voor je bruikbare adviezen.
Ik heb me inmiddels helemaal suf gezocht en gelezen op Alfa BB over cooling problems.
Ik ben uiteraard benauwd voor koppakking schade en kosten van herstel. Maar zowel olie en koelwater zijn niet verontreinigd en er komt ook geen witte rook uit uitlaat.
Was wel een verontrustend bericht van iemand met lekke koppakking, compressie van de motor zou dan het koelwater terugduwen, waardoor er geen circulatie is. Bovendien zou na afzetten van de motor de kookbellen uit het reservoir komen.
Dat heb ik weer wel; hoewel het water er ook uitspuit - het lekslangetje van het reservoir - als de motor draait.
Mijn probleem komt mij inderdaad over als ergens een obstructie ofwel falende mechaniek; waterpomp - schoepenwieltje - los, waardoor de bovenste radiatorslang knoeperd hard wordt. Op het BB wordt melding gemaakt van plastic wieltjes die later vervangen zouden zijn door metalen exemplaren ???
En/of de thermostaat die niet opengaat, waardoor de boel kokend heet wordt.
Is me gewezen op de radiatordop op de radiateur zelf; maar kan die niet vinden bij de GTV6. Ontbreekt zelfs voorzover ik kan zien.
En de bleedvalve - schroefje op het pomphuis - waarmee ik de luchtbellen kan bleeden.
Met me eens dat koppakking schade bij mij niet aan de orde is.
Weet jij waar de dop van de radiateur zelf is.
En hoe testen - schoepje van - pomp.
Theo