In vastgoed onderhoudsplannen kun je het functioneren (of niet) en de kosten behoorlijk beïnvloeden met de keuzes voor preventief onderhoud, correctief onderhoud (of noem dat storingsafhandeling) en vervanging. Eigenlijk is het bij auto's net hetzelfde.
Sander heeft de koppakkingen niet preventief vervangen, ik denk omdat er nu niets aan mankeerde en ook niet aan de koppen/kleppen etc. Het risico dat de pakkingen morgen wel kapot gaan is dan niet heel groot. En stel dat ze onverhoopt toch kapot gaan dan is de gevolgschade ook niet heel groot. Technisch niet omdat er niet veel kapot gaat, financieel niet omdat hij het dan met een dagje sleutelen zelf wel kan oplossen en de materiaalkosten voor een pakking zijn niet zo hoog. Met die overwegingen kun je prima besluiten om preventieve vervanging achterwege te laten.
Voor andere onderdelen kan die keuze heel anders zijn, denk aan een distributieriem. De materiaalkosten zijn ongeveer net zo veel of net zo weinig als voor een koppakking. Alleen als zo'n riem kapot gaat, dan is de gevolgschade wel enorm want heel de motor kan in de soep lopen.
Of als je een mankement niet zelf kunt oplossen maar flink wat dure arbeidsuren moet betalen, dan wordt het ook anders.
Ik denk dat dit zo'n beetje de afwegingen waren. En Sander als ik het mis heb dan corrigeer het maar
.