Ik heb niet precies nagezocht hoe Luzzago de rode noemt... ik refereer er meer aan om het onderscheid tussen de twee te maken.
Tsja... Classic Driver is ook maar gewoon een verkoop site... dat een verhaaltje publiceert over veilingen... en de research-afdeling van Coys is natuurlijk wereldberoemd om haar accuratesse... KUCHHOESTPROEST
Die ene foto van die zogenaamde 1968 one-off (ik zie geen referentie aan dat er meerdere zouden zijn?) is de enige die bestaat? Niemand heeft vóór die veiling (of er ná) meer van het karretje gehoord? Het is nooit gedocumenteerd? Nooit heeft iemand hem ook maar ergens zien rijden? Ondanks dat ie op het moment van veiling al bijna 40 jaar bestond... en er om door een ringetje te halen uitzag... maar niemand heeft hem gerestaureerd? Niemand heeft hem in die staat weten te houden? Poe zeg... Sjappoo!
En in 2007 was 98.000€ the going rate voor een leuke replica... misschien tikje aan de dure kant... maar daar kocht je ook een TZ /F voor...
Coys is de enige die hem toeschreef aan ATL?
Het is maar goed dat er in de veilingvoorwaarden staat dat het veilinghuis geen blaam treft voor onzin die hen op de mouw gespeld wordt verkopende partijen en die zij reproduceren in beschrijvingen...
Ik blijf er redelijk veel moeite mee hebben dat een bedrijf dat met hangen en wurgen zoiets lelijks als die Explorer op basis van een Ovaal-Kevertje weet te produceren (waar geen gebogen lijn aan te ontdekken is, en ook geen gebogen ruiten... (EDIT: er zit wel degelijk een gebogen lijn aan de Explorer... die balzak waarin de snelheidsmeter hangt!)), "toevallig" ook nog iemand had rondlopen die zei "Mooi koetsje ontwerpen en even uit aluminium kloppen? Mooi afwerken met een mooi dashboard etc.? Moet er ook nog een beetje jaren 50 uitzien in het geheel? Op basis van een historisch verantwoorde 1900? Dus eigenlijk een hele auto bouwen? Tuurlijk! Doe ik even!"
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...