Eindelijk eens wat tijd voor 'n verslag :
De race werd door Arne aangevat in 54e positie, maar we wisten dat we in de qualifs bewust onder onze waarde gebleven waren en de auto gespaard & risico's vermeden . Na een uur lag Arne dan ook al 41e, z'n 2Liter drank was ook al op ... Na 1u30 werd doorgegeven dat Arne even voor een refilleke mocht binnenkomen, die ging het nooit 2 en half uur volhouden zonder 't laatste anderhalf uur gedronken te hebben . We laggen intussen al 36e ...
Arne kwam dus binnen, maar net voor hij de pits indook zette de Compact van 't Euser team zich er nog voor op de ideale lijn(wat uiteraard niet mag ; de inhalende wagen moet vd lijn af) hierdoor was Arne compleet verrast en knalde in diens achterkant . Op 40 minuten werd complete voorfront ; Subframe, radiator, intercoolers, koplampen, bumper, splitter, etc. vervangen ! Toen Ronny met de auto weer buiten reed als 57e stond heel de tribune te applaudisseren voor't team ! Het team van Euser is zich wel direct namens de piloot komen excuseren ; zo hoort het ook .
Ronny heeft 2u30 kunnen afwerken zonder noemenswaardige problemen en Arne's besttijd ook nog verbeterd, Ronny was ook heel constant vanaf de 1e ronde . Dan was het mijn beurt rond 21u want het was donker uiteraard
. Ik had een paar rondjes meer nodig om in het ritme te komen en SafetyCar en verkeer werkten daarin ook niet mee, maar zodra ik kon blijven rijden verbaasde ik mezelf en iedereen, ik ging ook 2u45 rondmaken dankzij de SafetyCar en ik had net de besttijd naar 1.57.440 gebracht ('t was warm dus minder zuurstof) en ging nog eens goed zitten voor't laatste uur had die tijd zéker nog constant verbeterd geworden ware het niet dat ik in't helling af naar de Villeneuve plots LV onheil voelde : Ik dacht 1st aan 'n lekke band, maar toen ik de pits binnensukkelde viel het LV wiel er gewoon af : alle 4 de wielstuds afgebroken ; klein mirakel dat ik nog tot in de box geraakt was . Waarschijnlijk nog gevolgschade vd 1e aanrijding . Op een halfuur zat er een nieuwe fusee met wiellager en studs onder de auto en kon Arne(max rijduur van 3u kwam te dichtbij voor mij) weer op pad wederom onder't applaus vd tribunes . Ditmaal werkte Arne een probleemloze stint af zij het dat we de remmen moesten ontluchten ; alles wist van de hoge temperaturen . Na wederom 2u30 nam ik weer over na eerst Remblokken V vervangen te hebben en ontlucht . Remmen bleven sponzig en in m'n 3e rondje ging ik rechtdoor zonder remmen via de ontsnappingsroute aan de 90° Rea . Terug binnen voorste blokken vervangen(hadden vloeistof opgenomen) en nogmaals ontlucht . Ditmaal waren de remmen OK enkel de niet meer 100% juiste sporing maakte de auto zenuwachtiger bij de entry en maakte dat ik lang nodig had om me daar aan aan te passen(veel langer dan anders) naar het einde vd stint draaide ik eindelijk weer 1.57 1.58 . Om 4u nam Ronny over en die kon een probleemloze stint afwerken wel waren de Remblokken V + A op dus vervangen voordat Arne weer wegkon . Ditmaal hadden we vooraan Gele Pagid vermits de Ferodo op waren bij Mosa frein... . Arne was 3 rondjes weer op pad en alles was OK ook de gele Pagid voldeden ...
En dan onduidelijk Radiocontact en niks meer, SafetyCar en Arne kwam niet meer door ...
Koud zweet dat uitbreekt, toch iets met de remmen ? Wat gaat er allemaal door je heen ...
Dan het bericht op de timing Crash 509 ... nog meer zorgen . Dan op't moment dat ik op de fiets wou springen brachten ze de auto binnen op de takelwagen en Arne stapte ongedeerd uit de truck : opluchting alom voor Arne .
Dan wil je weten wat er gebeurd is uiteraard . Arne wist nog dat hij vanachter geraakt werd en de muur in getorpedeerd werd . Ik ben eerst solo naar de wedstrijdleiding gelopen en heb als 1e de beelden te zien gekregen ; daar was het overduidelijk : de geel-oranje Clio rijdt bij de Jochen Rindt (nepchicane na de 90°waar je niet kan inhalen) over het gras met LV op de rechterkerb waar Arne nog met RA opreed en lanceert vervolgens Arne naar de muur zonder ook maar te vertragen laat staan te remmen integendeel hij versnelt nog ... Wat die man bezield heeft zal wel nooit uitkomen .
Stan Van Samang reed op dat moment met de Bmw Clubsport vlak erachter, die is de Pits binnengereden en wou niet meer de baan op zolang die gek met die Clio reed ... Patrick Engelen reed daarachter met de Radical en diens bloed kookte bij het zien van deze waanzinnige aktie ...
Nadien is Ronny met Arne nog naar de beelden vd wedstrijdleiding gaan kijken . De wedstrijdleiding deed geen uitspraken, maar je kon hun gedachten wél aflezen ...
Voor ons was het echter wel Game Over, Chassisbalk verbogen ; te herstellen, maar niet op locatie en ook de motordistributie was doorboord .
Een zeer betreurenswaardig einde aan de inhaalrace die we aan't afwerken waren : voor de laatste stop lagen we 35e ...
De Abarth heeft bewezen tussen de grote jongens niet te moeten blozen integendeel sommige grote moesten flink blozen .
Het feestje voor het bijna 40-koppige team én de 200 gasten met 100 500'jes die zondagmiddag in de Paddock hun opwachting zouden maken was daarmee mooi verknald .
We hadden een sanctie kunnen eisen tegen die piloot, maar dan hadden we vooral zijn team & medepiloten getroffen en die wisten zelfs van niks, ze zijn er vandaag pas achter gekomen ...
Bovendien had een sanctie onze Abarth niet terug in de race gebracht of 't leed ongedaan gemaakt .
Ik heb mezelf en onze mensen ervan weerhouden om bij't Clio team de boel op stelten te gaan zetten ; 't is niet omdat 1 man alle zin voor realiteit kwijt is dat je er soortgelijk op moet reageren : zo ontstaan oorlogen .
Wij blijven niet bij de pakken neerzitten en de heropbouw vd 509 is al begonnen, 7 november rijden we de RacePromoNight 6u40min en mogelijk 3 & 4 okt 3u BGDC op Spa om de 9u20 die ons ontzegd zijn alsnog vol te maken .
Eigenlijk heeft de Abarth geen kik fout gedraaid en was alle oponthoud te wijten aan fouten van tegenstand, 3 piloten hebben volledig foutloos, snel en goed gereden . Het team was outstanding(omstaanders stonden met open mond te kijken hoe snel ze een gehavende auto weer in een frisse omtoverden) & Catering Van den Berg heeft menig team groen doen uitslaan van jaloezie !
Ronny en ik wilden eigenlijk na de 24u een punt zetten achter de competitie, hopelijk wordt ons dat nu gegund met de RacePromoNight om daarna anderen te gaan begeleiden en opleiden op trackdays .
De Abarth zou best nog eens 24u kunnen doen met nog wat jonge talenten begeleid door 2 oudjes die het team runnen (Ronny & ik) . Eigenlijk is rijden én organiseren een zware opgave, maar toch heb ik super genoten van m'n stints tijdens de nacht (en verbaasd wie ik allemaal ter plekke liet ; die we overdag niet konden volgen ... zelfs "Platte Kevers" met 3x onze paarden) .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .
Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .