Vandaag konden wij, op initiatief van de technische commissie, op bezoek bij Tesla in Duiven. Vooraf was dit voor mij een een bezoek met een beetje een dubbel gevoel, enerzijds interessant door de afwijkende techniek, anderzijds leek het op vloeken in de kerk, autorijden (of transporteren?) zonder verbrandingsmotor.
Na een rit van 1,5 uur in de 33 Permanent 4, met heerlijk klinkende boxermotor, was er een zeer hartelijk onthaal bij Tesla, met welgemeende interesse van de medewerkers in onze Alfa's, zouden het dan toch petrolheads zijn?
Na een eerste babbel, kopje koffie en rondneuzen door de werkplaats en showroom werden wij in drie groepen opgedeeld, waarna wij bij toerbeurt een presentatie over Tesla, een film over Tesla en een proefrit in de Model S voorgeschoteld kregen.
Hoe interessant de verhalen ook waren (en dat waren ze zeker), volgens mij keek iedereen uit naar de proefrit.
Voor mij zou dit de eerste ervaring met elektrisch rijden zijn, en wat voor één, voor deze rit stond de rode P85D voor mij klaar, de snelste uitvoering met, als ik het niet verkeerd heb, 772pk. Na een korte uitleg kon de Tesla voor het pand midden op de weg geplaatst worden, met een redelijk lang recht stuk voor de wagen. 'Trap het gaspedaal maar vol in, de wagen staat in de stand insane', was de aanwijzing van de Tesla-medewerker... Zo gezegd, zo gedaan,, maar wat er vervolgens gebeurde was bijna niet te beschrijven; een ongelooflijke versnelling vanuit stilstand, die niet afnam totdat de bestuurder zich gewonnen gaf (en dat was snel). In iets meer dan 3 seconden naar 100km/h, ongelooflijk, alle organen zaten tegen de rugleuning gedrukt, een achtbaan was er niets bij, wat een ervaring.
Hiervan bekomen volgde een fatsoenlijke proefrit, besturing was prima, wegligging goed, enkel afremmen op de motor was naar mijn mening nogal heftig, maar blijkbaar instelbaar. Indrukwekkend maar ook onnatuurlijk was de adaptieve cruisecontrol, waarbij de snelheid automatisch aan de voorganger werd aangepast, ik kreeg mijn voet niet uit de buurt van het rempedaal (overigens ten onrechte), dit zal een kwestie van gewenning zijn.
Hierna hebben wij nog een tijd nagepraat (hierdoor de film finaal gemist) en ter compensatie onze Alfa's nog uitgebreid besproken.
De rit naar huis in de 33 was overigens ook weer een genot
Mensen van Tesla, dank voor de gastvrijheid op deze zondag, het was een indrukwekkende ervaring die mijn, al positieve, beeld van Tesla en vooral de techniek van Tesla alleen maar verder ten positieve veranderd heeft. Wellicht in de toekomst?
Ook aan de mannen van de technische commissie dank voor het organiseren, dit bezoek was een mooi voorbeeld van out of the box denken.
Sander en Angelique; gaat het met jullie nek?