di sep 08, 2015 23:47
Kom kom...ik ben zelf fervent fietser, van de 10k km per jaar maak ik er de helft met de fiets, vaak gewoon omdat geen auto bedrijfsklaar is... Ja ik rij door rood, steek een weg schuin over etcetera, maar ik wil wel oud worden dus ik kijk uit. Meest gaat het mis op rotondes en op een gewone recht doorgaande voorrangsweg. Je wordt gewoon niet gezien door de minder betrokken autorijdende verkeersdeelnemers. Huisvrouwen die de voorrangsweg benaderen door gewoon door te rijden tot aan de weg zelf, fietspad compleet overslaan. Ben een keer geschept op een rotonde door een oudere heer met naar zeggen 40 jaar schadevrij rijden, `waar kwam jij vandaan?`, nou gewoon de normale weg. Daarom ben ik er voorstander van dat fietsers nooit voorrang hebben op auto´s, veel makkelijker. Nu kom je als fietser van rechts, er komt een auto, jij twijfelen, zal ie stoppen, auto mindert vaart en uiteindelijk sta je allebei, onnodig, stil. Laat de auto´s gewoon doorrijden, dan kan je als fietser kiezen om er voor langs te gaan als je het haalt, of even inhouden, en er achter langs gaan.
Overigens, in de praktijk, vanuit de optiek van de fietser, zijn de petjes in oude BMW en Golf, en uiteraard de Alfa rijders (die zijn er ook met petje) betere rijders dan de sukkels in een Prius, Nissan etc., letten gewoon beter op tijdens het rijden.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT