Ik heb vier jaar in zo'n nieuwe Giulietta gereden, een 2.0 JTDm handgeschakeld. Van 2011 tot voorjaar 2015. Alleen zakelijk gebruikt, 132.000 km. Hierbij mijn ervaringen. Daarnaast privé en ook dag-in-dag-uit een 147 1.9 JTD met inmiddels 360.000 km, misschien leuk ter vergelijking.
- Giulietta is een fijne betrouwbare auto.
- Giulietta onderstel is kwalitatief prima. Bij mij nog geen enkele piep-kraak-knak-rammel en ik had nog wel een sportonderstel en 18 inch velgen. (De 147 had bij die km-stand al de nodige nieuwe draagarmen nodig, en niet eenmalig maar daarna nog vaker).
- Giulietta met sportonderstel en 18 inch velgen is heerlijk op vlakke wegen maar grip op oneffenheden en slechte wegen is minder. (Bij snel optrekken "schaatst" hij dan behoorlijk).
- Stoelen en stuur van de Giulietta voelen minder prettig dan van de oudere 147. Die zit en voelt echt lekkerder. (Na een paar jaar kreeg de Giulietta wel andere voorstoelen maar die ken ik dus niet).
- Leren bekleding van de Giulietta wordt verkocht als leer maar volgens mij is het grotendeels nep.
- Giulietta originele bluetooth telefoon carkit is slecht. Dat was echt vier jaar ergernis. De dealer deed net alsof het een onbekend probleem was, en heeft tegen beter weten in 2x een speakertje vervangen. Maar dit ken ik van meer mensen en er zijn hele internetfora over volgeschreven.
- 's Winters had ik in de Giulietta altijd ijskoude tenen. Pas toen ik hem al drie jaar had las ik dat er in de verwarming/ventilatie ergens een zwak punt zit; een klep die vast blijft zitten of zoiets. Heb ik niet meer naar laten kijken omdat de auto er toch snel uit ging, maar was bij mij ongetwijfeld ook niet goed.
- Onderhoudsinterval is inderdaad gehalveerd maar daar zou ik me niet druk over maken als nieuwe eigenaar. Bij mijn diesel ook; onderhoudsbeurt was altijd om de 35.000 km maar als je er nu eentje koopt dan is het voorschrift om de 20.000 km. Kan me niet voorstellen dat de auto opeens 2x zoveel onderhoudsbehoefte heeft. Wat ik denk is dat de gemiddelde leaserijder nul-komma-nooit olie peilt en dat zo'n lange interval alleen daarom niet goed is. Bij mijn diesel vulde ik tussen 2 beurten altijd 1 liter olie bij. Dat was ook wel nodig, anders zou het echt te weinig worden. Maar een olieverbruik van 1 : 17.500 vind ik nog verwaarloosbaar. Als jij af en toe olie peilt en bijvult dan zou ik gerust de oude, dubbele interval durven aanhouden voor de beurten.