Racers/racefans !
Onder het motto "nú kan het nog !" heb ik besloten nog één keer een kekke racert te gaan bouwen. Als tweeling van sterrebeeld heb ik natuurlijk een geboorterecht om veel en vaak van plan/mening te wisselen, dus dan doe ik dan ook graag en vaak, vast & zeker ook gedurende deze klus !
Na 4 seizoenen Squadra Bianca en 4 seizoenen SI, allemaal in een Giulia, voelt het als tijd voor iets anders. De Giulia staat te koop, mag weg/hoeft niet weg, ik zie wel. Okee, die beslissing genomen hebbende, uiteraard de vraag van "wat nu ?". Het liefst kocht ik een 458 GT3, dagoanie, dus weer een Alfa Romeo. Zeg nou zelf, waarin moet je anders gaan racen ? Goed, Alfa. Welke dan ? Alles vanaf de 155 is een nono, het moét en zál achterwiel aangedreven. Een 105'je of ouder is ook geen optie, uiteraard. Dan blijft een transaxle over. Kijkende naar wielbasis, beschikbaarheid en prijs van (onder)delen, en toch ook wel qua "looks" moet het dus een 75 worden. Ik wil erg graag een turbo, leuk ! Ik wil ook erg graag een Busso V6. Mooier klinkende motoren bestaan er immers niet. Getver... Wéér kiezen.... Of ??? Alfa heeft natuurlijk een Busso mét turbo.. Heb ik dan niet the best of both worlds ?? En dan meteen twéé kleinere turbo's er op ? Waarbij de turbo van de ene kop de andere beademt en omgekeerd ? Weinig turbo-lag, niet idioot veel vermogen, want een transaxle aandrijflijn lust eigenlijk niet meer dan een kleine 300 PK, toch ? En om nu een Sei bak aan het blok te hangen, met een loodzwaar Sei diff, nou, nee.... Een racer met een levendige achterkant heb ik al (dwz, als je dat wilt..), uitgangspunt moet de balans van de transaxle blijven.
De auto ga ik bouwen in nauwe samenwerking met Marco van Alfaspecials. Marco gaat in ieder geval de motor bouwen. Zoals de naam al zegt: Marco heeft al zoveel anders-dan-anders gebouwd en heeft veel praktijkervaring. Marco opperde ook nog een Biturbo Maserati motor, maar daar heb ik qua kosten/onderdelen/betrouwbaarheid wat vraagtekens bij. Veel plestik erop, uiteraard, plan is veel carbon. Dikke remmerij, serieus onderstelleke. Wordt om meerdere redenen een meerjaren project. Ik heb nog Intraxen en 6-zuiger remklauwen "voorradig", in eerste instantie kijken wat ik daarmee al kan bereiken. Uiteraard moet e.e.a. gereviseerd/aangepast op deze te bouwen auto. Ook in eerste instantie nog met polyester (kofferklep, motorkap, voorschermen) en wat stalen delen (dak, deuren) gaan rijden, zoals de koets nu is. De bedoeling is tzt alles van carbon. UltraLeggera !! Afhankelijk van de verkoop van de Giulia kan e.e.a. wat sneller gaan. Bedoeling is de shakedown in het tweede kwartaal van 2017. Voor wat betreft seizoen 2016: de Giulia is raceklaar. Tot aan een eventuele verkoop kan ik daarmee gewoon gaan rijden.
De basis is reeds gekocht: een 75 koets, ex "Jadbalja" racer, met een überdikke rolkooi er in, de enige koets die minder zal flexen is die van een Abrams tank.. . Over een weekje of 2, 3 staat de Grote Stripperij gepland: de hele koets gaat eerst leeg, moet gestraald & netjes in een nieuw laagje verf. Voor 90% zeker wordt het offwhite/roomwit. Ik wil niét richting megamax uitgebouwde IMSA achtige toestanden met heel veel pipapotralala, het moet een lekker dikke maar echt TS-style 75 worden, misschien met een pruillipje vóór en een klein taartschepje achter, wel functioneel.
Ik was niet van plan weer te gaan knutselen, wilde iets "plug & play" gaan kopen, maar kan het toch niet laten. Rode draad is weer de "Bekker-klooit-aan" methode, met als ruggegraat een forse dosis eigenwijsheid/eigengereidheid, niet gehinderd door enige relevante transaxle ervaring, en als smeerolie input van mensen die er ervaring mee hebben. Ik wil ook zeker niet ieder wiel opnieuw gaan uitvinden.
Zo, dussss..... 75 met V6. Ideeën ? 3,5 atmosferisch of 2.0 met 1 of 2 turbo's ?? Roept u maar//kom maar op met de input !!!
De eerste ploatie's: