Ik "beperk" me in mijn streven een ex straatauto tot "slechts" een snelle(re) toerwagen te knutselen, "F1" komt in mijn knutselvocabulaire niet echt/echt niet voor. En "timing" mbt gewicht ?? Wattisda ?
Timing kan je ook zien als de snelheid waarmee je kan richting kan veranderen...als je aan het stuur draait, wat gebeurt er dan...een F1 auto reageert supersnel op een stuur impuls...een standaard auto reageert veel slomer...en een oude amerikaanse slee..die reageert niet.
Nu..1 van de belangrijkste modificaties om van een straat auto een SNELLE racer te maken (bijv wat ze in het WTCC doen) is het verhogen van de 'installation stiffness'. Om de vervorming van de koets en wielophanging tegen te gaan.
Jij komt straks met je 75 het rechte stuk van Zandvoor af en trapt aan het eind vol op de rem...echter de 75 (met zware V6) in het vooronder die wil lekker door, die wil helemaal niet afgeremd worden...nu heb je het voordeel dat die V6 lekker zwaar is, waardoor je extra hard kan remmen...wat doet de wielophanging op dat moment?...de wielen staan stil en duwen naar achter...en wat doet de koets daar waar de wielophanging vast zit. Die vervormt...het is een straatauto...dus alles gaat ploink en als een wokkel maken ze er een feest van ...je wielen bungelen - als zitten ze aan trekdroppen - onder je racer...de neus van je carrosserie doet aan line dancen zonder cowboy hood...en dan ga jij sturen...en na een tijdje denkt iedereen die op het feestje is in het vooronder...jee...laten we maar een keer naar rechts gaan, en ja we weten ONGEVEER waar we in de bocht moeten uitkomen, maar het maakt allemaal niet zoveel uit...wie nog een biertje...en als het vandaag niet lukt, dan komt het morgen wel..
Nu rijdt 50% (en waarschijnlijk meer) van het veld zo rond...en noemt dit racen (wel hebben ze net een lichtere stoel gekocht en 5kg bespaard)
Beter is het om de installation stiffness te verhogen, door je wielophangingsdelen stijver te maken (lees niet sterker, en hoeft niet noodzakelijkerwijs zwaarder te zijn) en door de carrosserie stijver te construeren daar waar de ophanging aangrijpt. Vaak wel door materiaal toe te voegen. En laat dit in standaard vorm nu het zwakke punt van een 75 zijn...
Samen met lichte wielen, kleinere lichtere remmen ga je dit heel fijn vinden...gaat je auto BETER remmen, SNELLER insturen, is hij precieser te plaatsen (je komt ook echt uit op het punt waar je naar toe wil) en kan je veel nauwkeuriger rijden...je hoeft niet meer te gokken wat de auto gaat doen, maar kan hem met je 'gedachten' gaan sturen.
Ik chargeer het allemaal een beetje...maar dit is wel de basis als je het goed wil doen.
En motor, tank en zitpositie verplaatsen is easily said, niet bepaald easily done. Wordt in een "bestaande" racer een giga klus: aandrijfas verbouwen, uitlaat verbouwen, schutbord/rolkooi verbouwen (dáár ga je met je certificaat...), cardantunnel verbouwen (bij een niet-transaxle komt de bak genadeloos méé, naar achteren..), een tank moet je dan zien tussen de schokdempertorens/onder de "hoedenplank" te krijgen, bij specifiek deze 75 een kansloze missie. Misschien nog enigszins realistisch te doen als je een auto gaat bouwen met een koets rechtstreeks van de sloperij, en dan parallel aan het wegslijpen en repareren van allerlei rottigheid de nieuwe locatie's van motor, tank en zitpositie maken, strak parallel aan het ontwerp/plaatsen van de rolkooi. Daarnaast denk ik dat je nooit met de hoofdbeugel van een rolkooi in een opgeleukte straatauto (want daar rijden we allemaal in !) gaat uitkomen als de zitpositie een cm of 20 opschuift.
Tja als we het zo makkelijk al opgeven...dan maakt het inderdaad ook allemaal geen zak uit. Benzine er in en lekker rondjes rijden.
Colin Chapman en Donkervoort zijn juist zo briljant omdat ze altijd 'out of the box' denken en eigenwijs zijn. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar als je niet probeert...een schutbord verbouwen is lastig, maar kan goed bij een 75...stel dat je 5cm wint door de motor naar achter te plaatsen. Als je de tank nu eens tussen het laatste deel van de kooi probeert te construeren, dus in de driehoek waar normaal de achterbank zit...met een nieuw brandschot ervoor...niet alleen heel veilig...ook nog eens heel snel.
Als je de vloerzit positie nu 5cm verlaagd en dan 10cm naar achter kan...weet niet hoeveel je weegt...maar het is als een bezem van 80kg met een steel van 10cm ipv 20cm...dat scheelt HEEL VEEL. En zo heb je honderden bezems in je auto...waarvan je de stelen kan inkorten...en zeker als ze bijv 200kg wegen heeft 5cm al heel veel zin...en tel al die modificaties eens op...en dan zit je zelf ook nog eens veel fijner aan het kerstdiner...want je zit dan zelf bijna in het zwaartepunt en dus maakt gewicht niets meer uit
Nu...hoe zit het ook al weer met rolcenter en zwaartepunt? Waarom gaat een auto ook al weer overhellen? Wel eens in een Tesla gestuurd? Of gaan we weer op de tour van dikke stabi's monteren. Iedere raceauto heeft een stabi nodig omdat het circuit en weer geen constantes zijn. Maar in basis heeft een goed gebouwde race auto geen stabi nodig (en kan je dus hier weer gewicht besparen, indien je enkel een dun licht stabietje hoeft toe te voegen...in lijn van de gedachten van Colin Chapman).
Het zijn allemaal suggesties en goedbedoelde adviezen...