Dit is een mooie basis om mee te starten
Stond deze niet naast een groene Alfetta Turbo?
Er zitten wat veel buizen in de kooi, en niet allemaal zijn ze allemaal functioneel. Maar ze zitten rond het zwaartepunt (en draaipunt) en alles draagt in meer of mindere mate bij aan de 'installation stiffness'...
Overigens nog iets over gewicht...niet alleen is het doel om het gewicht zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt te brengen, het is naar mijn mening ook nog eens heel goed om het zwaartepunt zo ver mogelijk omlaag te brengen. Als je nl. over roll centers praat en het effect daarvan, kan je dat niet loskoppelen van het gewicht - lees zwaartepunt. Immers een van de grote nadelen van een laag rolcenter (lees wegdek) is dat de arm naar een 'hoog' zwaartepunt (te) groot wordt, waardoor de auto veel harder op de vering drukt en je veel zwaardere veren moet gebruiken. Dit komt het contact tussen band en wegdek niet ten goede...en dat is juist wat je o.a. nodig hebt om een bocht rond te komen...contact met het asfalt. Een auto die kan bewegen op zijn vering ('ademen') is wat je wilt. Een auto die met zo zacht mogelijke vering.
Door het zwaartepunt wat omlaag te brengen, kan je met zachtere veren aan de slag. En das wel zo fijn. Dus mijn tip, kijk niet zozeer of je overall gewicht weghaalt, maar kijk of je het boven het huidige zwaartepunt kan weghalen. Wederom een voorbeeld dat lichter niet altijd beter is. Als je alles onder het zwaartepunt weghaalt...gaat het zwaarte punt omhoog. Liever de wielophanging onderaan verstevigen en gewicht toe voegen en dan focussen op gewicht wat of A. ver van het zwaartepunt zit en B. wat boven het zwaartepunt zit (dak van glasvezel is beschikbaar voor 75, hele lichte ramen, lichte kofferklep en motorkap van bijv carbon).
My few cents...