Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: nieuw project: 75 Estremo

za nov 28, 2015 10:31

alle ""would be "" racers kunnen een voorbeeld nemen aan Slop junior. Die doet het toch maar even. Geen slap excuus van ""ik moet nog dit en wil nog dat met de auto "" gewoon rijden en gaan. En met inderdaad ""no budget""! diep respect!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

za nov 28, 2015 11:46

Ziedaar inderdaad het recept Walter : jeugdig jongehonden-enthousiasme, (en dat kan ook op 50+ leeftijd(en) ) een beetje aanleg, én met gereedschap om kunnen gaan. Vooral dat. Okee, amateur-autosport is geen ultragoedkope bezigheid, maar als je kunt sturen/de auto niet om de haverklap plat (koets en/of techniek) rijdt, en met "gemiddeld" materiaal tóch tempo kunt maken, én je eigen technische elend kunt verhelpen dan hou je (ff kort door die spreekwoordelijke bocht) inschrijfgeld, banden, peut, een paar liters olie en een stel remblokken over. Of te wel hoe maak je korte metten met het (voor)oordeel "autosport is onbetaalbaar voor mij".

Morgen als passagier een paar rondjes met dat joch op de Zandvoortse sponsordag in die gele (aard)appelkist boenderen, zeer waarschijnlijk in het half-nat. Mijn maiden meters in een 75 racer, leuk !!

Weer enigszins richting topic: als het goed is kan Marco vanaf komende week met de GTA motor aan de knutsel gaan. Wordt een "in de losse uurtjes" klus, dat kan/mag ook wel een paar maanden duren. De koets is gestript, bevindt zich eigenlijk in prima staat, geen laswerk, geen roest, geen butsen en builen. Ik heb al een zeer redelijk bedrag doorgekregen voor het spuitwerk, maar speel nog met de gedachte het zelf te gaan doen. Is met de motorkap/kofferklep/deuren van de Giulia best aardig gelukt !

Ben wel benieuwd wat ik van Marco te horen krijg als de motor is gedemonteerd en geïnspecteerd ! Als dat allemaal een beetje goed uitpakt heb ik de eerste "winst" op het budget al te pakken. Zéér welkom, ik heb zo'n idee dat het "overschrijden" ervan me niet bespaard gaat blijven gedurende het project...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 645
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

za nov 28, 2015 12:01

Ik heb gereden met een watts op de racer, en heb hem er weer afgegooid,Veel te veel last van onderstuur.
Is dit niet PRECIES wat je met een watts wil bereiken...de grip achter maximaal te maken. Vervolgens zou ik hem er niet afgooien maar:
1. Op zoek gaan naar meer grip op de voorkant
2. Als je daar het maximale bereikt hebt, de grip aan de achterkant verminderen en in balans brengen met de voorkant, door een verstelbare stabi achter.

Wat optie 1 betreft...heb ik nog niet zoveel gelezen hoe je die grip kan verhogen/verbeteren. Hoe simpel is het om op zoek te gaan naar de maximale grip aan de voorkant...immers de achterkant hoeft dan enkel te volgen. Tips?

Optie 2...een verstelbare stabi aan de achterkant. Stel je hebt 2 grote hevels ter hoogte van de handrempositie en kan daarmee tijdens het rijden de stabi's voor en achter verstellen. Je kan dan een perfecte balans tussen voor en achter vinden voor de grip die dan op dat moment aanwezig is (slijtage banden, temperatuur, nat wegdek, etc). Het is een idee wat ik niet vaak heb teruggezien (behalve ooit bij Tom Kuiper aan de voorkant). Rijden moderne tourwagens overigens met stabi's? In theorie zou je ze niet nodig hebben. Het zijn apparaten om de onvolkomenheden in de opzet te kunnen uitgummen, maar daarmee we heel handig voor de amateur racers...alleen er wordt zo weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden...het blijft vaak bij 'een dikke stabi eronder knopen'.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: nieuw project: 75 Estremo

za nov 28, 2015 18:28

Hans: grip voor verbeteren kan door spoorbreedte voor tov achter te vergroten. ervan uitgaande dat alles met uitlijning en dempers en veerhardheid al gedaan is. Wat bij mij het geval is. Maar ook aan spoorbreedte versleutelen zit een grens. Waar ik qua breedte voor dus al op zit (de wielen moeten er namelijk ook nog af kunnen, wat met de brede schermen en mate van verlaging en zo ook voor beperkingen zorgt).
Instelbare stabi achter is er ook opgezet (nu dus weer eraf) . Punt is dat we bezig waren achter weer slechter te maken (doe je ook met een stabi en met versmalling spoorbreedte) maar ergens heeft dat geen zin meer tov gewoon weer T bar erin...
En mbt instelbare stabis: ook mijn budget is niet onbeperkt...daarnaast mag het niet overal.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 645
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

zo nov 29, 2015 15:08

Laat ik mijn hypothese er op los laten, aangezien het ook voor een 75 opgaat.

Het verbreden van de spoorbreedte voor is in mijn ogen niet ideaal. Je verlaagt o.a. de 'installation stiffness' er mee, daarnaast wordt de auto 'vierkanter', hij zou er agressiever van insturen wat je icm een lagere installation stiffness volgens mij met een watts link niet wil. Beide zaken versterken elkaar ook nog eens. Je wilt een auto die heel snel op stuur impuls reageert (hoge installation stiffness), maar dan rustig instuurt (smal aan de voorkant).

Ik heb geleerd dat voor het maximaliseren van de grip van een raceauto je begint met het zetten en testen van steeds meer camber...steeds een halve graad meer en dan weer proberen. Het verloop is een parabool, waarbij de grip steeds toeneemt, totdat je het maximum bereikt hebt. Het heeft zin om dit op het circuit te testen en uit te proberen.

Wat ik verder zou doen, is de auto voor hoger zetten (en achter wat lager). Door voor de afstand tussen RC en CG te vergroten, creëer je wat meer rol en druk op de buitenste band, het geeft meer grip aan de voorkant.

Wat overigens nog een vraag zou moeten zijn die er aan vooraf gaat...wanneer had je onderstuur? Het maakt nochal wat uit of je vol in de remmen bent...en de auto dus duikt en voor laag is, of je volgas door een snelle knik gaat.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 30, 2015 21:51

alle ""would be "" racers kunnen een voorbeeld nemen aan Slop junior. Die doet het toch maar even. Geen slap excuus van ""ik moet nog dit en wil nog dat met de auto "" gewoon rijden en gaan. En met inderdaad ""no budget""! diep respect!
Ik voel me aangesproken... :oops:
Ok ik ga het toch doen: alleen nog een setje goede remblokken en de eerste beste vrijrijden dag het circuit op!
Erg vermakelijk en leerzaam topic trouwens!
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 30, 2015 22:20

:mrgreen: :thumbs:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: nieuw project: 75 Estremo

ma nov 30, 2015 22:46

:jumping:

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

di dec 01, 2015 22:31

De 3.2 is gearriveerd bij Alfaspecials. Kan de komende tijd in de "losse uurtjes" gedemonteerd, doen wat eraan moet worden gedaan en aanpassen voor transaxle ! Vóór definitieve montage zal die mooie dikke V6 blinken als een tiet in de maneschijn. Ik weet niet of ik het al ergens geschreven had, maar de motor blijft standaard, wel nauwkeurig weer opgebouwd en met een programmeerbaar MM. M'n (gechipte) straat-GTA (van rond de 1400 kilo) kogelt al zo schofterig hard van 80 naar 180, dat de gedachte aan zo'n krachtpatser in een iets van 400 kilo lichtere auto me eigenlijk het race-zweet nú al doet uitbreken..

Afbeelding
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: nieuw project: 75 Estremo

vr dec 04, 2015 15:40

misschien leuk om zoiets te maken? :mrgreen:
Afbeelding
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

vr dec 04, 2015 15:46

G*dk*l*r* nog an toe wat een spuuglelijk ding... Met gróte afstand de meest foute 75 die ooit op mijn netvliezen is geprojecteerd. Wát een sneu ding. Oftewel hoe vern**k je een prachtig design...

Nee, zoiets wordt het dus 1000% gegarandeerd NIET. Ik hoef geen compensatie voor een onderontwikkeld mannelijk lichaamsdeel. De auto wordt qua uiterlijk "gewoon" 75 TS style, maar (op termijn) zo licht mogelijk, met een kek onderstel en een beul van een 3.2 . Het wachten is nu op de wise-cracks mbt dat "compenseren".. :blue_lol:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Jelmer90
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma sep 07, 2015 19:17
Locatie: Friesland

Re: nieuw project: 75 Estremo

di dec 08, 2015 10:32

De auto wordt qua uiterlijk "gewoon" 75 TS style,
nieuw project: 75 Estremo
??? :mrgreen: ???
Huidig:
'87 75 2.0 T.S---> 3.0V6 24v
'03 VW Bora 1.6 saai, saaier saai'st
'84 Nissan Patrol 2.8i 20% onroad en 80% offroad
'76 BMW 528 turbo project

Verleden:
'92 75 1.8i.e Epoca
'86 75 1.8 i.e turbo
'90 75 2.0 T.S
'88 75 2.5 V6

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: nieuw project: 75 Estremo

di dec 08, 2015 10:39

Ha ! Geen Contradictie in Terminis Jelmer ! Ik heb het niet zo met schapen in wolfskleding. Ook niet met wolven in wolfskleding. Een Wolf (met hoofdletter "W") in (min of meer, je kunt een standaard 75-verpakking never-ever "schaapskleding" noemen) schaapskleding is meer mijn ding.. 8)
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4420
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: nieuw project: 75 Estremo

di dec 08, 2015 12:16

Ha ! Geen Contradictie in Terminis Jelmer ! Ik heb het niet zo met schapen in wolfskleding. Ook niet met wolven in wolfskleding. Een Wolf (met hoofdletter "W") in (min of meer, je kunt een standaard 75-verpakking never-ever "schaapskleding" noemen) schaapskleding is meer mijn ding.. 8)
Precies!

Gr
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op di dec 08, 2015 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: nieuw project: 75 Estremo

di dec 08, 2015 12:29

mooi voorbeeld van een wolf in schaapkleren: https://www.youtube.com/watch?v=oopalLSs2f4" onclick="window.open(this.href);return false;
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Racen - Technisch”