Beste Alfisten,
Ik heb vorige week mijn eerste auto gekocht en ben nu eigenaar van een prachtige lichtblauwe alfa 147 Veloce, rijdend op benzine en LPG. Hij heeft wel al aardig wat KM op de teller: 200dkm. Ik heb zelf weinig verstand van auto's, garages etc dus wil - als nieuw forumlid - even mijn verhaal doen en jullie gebruiken als klankbord !
Bij de testrit (3 weken terug) ging de gastank stuk, maar mij was van te voren verteld dat dit onderdeel sowieso vervangen zou worden. Dit leek me daarom geen groot probleem. De auto reed verder top (op benzine)! Heb direct een onafhankelijke aankoopkeuring laten doen en daar kwamen geen grote zaken aan het licht (kapot lampje en ophanging uitlaat was niet super). Bij de aankoopkeuring is ook de ECU uitgelezen en daar kwam geen motormanagement storing naar boven, wel een aantal andere oude meldingen (lampjed e.d.) Na er een nachtje over geslapen te hebben ben ik overeengekomen dat ik de auto aan zou schaffen, waarbij er een nieuwe distributieriem, waterpomp en banden onder kwamen, en ook de APK vernieuwd zou worden. Kortom; ik was super tevreden en keek erg uit naar het ophalen van mijn mooie Bella!
Vorige week vrijdag heb ik de auto opgehaald, en ben ermee naar huis gereden (50km). Na een km of 40 merkte ik dat bij hogere toeren de motor inhield. Een paar km verder kreeg ik de melding 'Storing Motor Management' en begon de motor slecht te lopen (op gas en [mindere mate] benzine). Thuis direct de garage weer gebeld, en ze wilden graag dat ik terug kwam omdat mogelijk de motor maar op 3 cilinders liep. Ik balen natuurlijk, schopt ook de hele vrijdag (st.klaas) planning in de war, maargoed.. terug naar de garage. Daar de storing uitgelezen, bleek in ontstekingsmechanisme te zitten (weet geen foutcode). Ze dachten dat het de bougies waren, dus die zijn vervangen en monteur reed zelf een rondje om te kijken of het probleem verholpen was. Dit bleek zo te zijn en ik kon tevreden opweg. Na ongeveer 20 km, op de snelweg, kreeg ik opnieuw de melding 'motormanagement' en ik voelde de motor meteen inhouden. Gelukkig zat ik net voor een tankstation en heb hem daar meteen geparkeerd, en de garage weer gebeld: ik mocht terugkomen en een leenauto mee nemen. Echter starte op dat moment de motor niet meer, super vervelend! Dus ik nog een keer de garage bellen; ze kwamen naar me toe met de leenauto en zouden de auto naar de garage slepen. Door de haast ivm sinterklaas ben ik snel met de (aftandse) leenauto vertrokken en heb niet gewacht op de takelwagen. Inmiddels zijn we bijna een week (en 4 telefoontjes) verder. Ze hebben er nog niet naar gekeken, want het is druk, maar ze kijken er vanmiddag of morgen naar. Ik heb inmiddels begrepen dat de auto vrijdag wel weer startte, maar dat ze hem voor de zekerheid wel naar de garage gesleept hebben.
Ik heb zelf wat op het forum zitten neuzen en deze storing komt overduidelijk vaker voor.. wat betreft oorzaken kom tot het volgende rijtje mogelijkheden:
- BDP sensor (meest waarschijnlijke??)
- LPG Injectoren
- Bobine of Bobinestekkertje
- Thermostaat?
Wat is het aan te raden vervolg? Uiteraard wacht ik eerst even af wat de garage zegt dat het probleem is, maar is het verstandig om ze al deze zaken te laten controleren (en kun je dat va zo'n garage vragen)? Mijn vertrouwen in de auto heeft een deuk opgelopen door al het gedoe en ik heb geen zin in veel reparaties de komende tijd. Ik heb nog ongeveer 20% van het aankoopbedrag achter de hand, de rest is reeds overgemaakt.
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Cheers!