Jochem1989
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di nov 17, 2015 14:24

147 Veloce na aankoop direct motormanagementstoring

do dec 10, 2015 13:21

Beste Alfisten,

Ik heb vorige week mijn eerste auto gekocht en ben nu eigenaar van een prachtige lichtblauwe alfa 147 Veloce, rijdend op benzine en LPG. Hij heeft wel al aardig wat KM op de teller: 200dkm. Ik heb zelf weinig verstand van auto's, garages etc dus wil - als nieuw forumlid - even mijn verhaal doen en jullie gebruiken als klankbord ;)!

Bij de testrit (3 weken terug) ging de gastank stuk, maar mij was van te voren verteld dat dit onderdeel sowieso vervangen zou worden. Dit leek me daarom geen groot probleem. De auto reed verder top (op benzine)! Heb direct een onafhankelijke aankoopkeuring laten doen en daar kwamen geen grote zaken aan het licht (kapot lampje en ophanging uitlaat was niet super). Bij de aankoopkeuring is ook de ECU uitgelezen en daar kwam geen motormanagement storing naar boven, wel een aantal andere oude meldingen (lampjed e.d.) Na er een nachtje over geslapen te hebben ben ik overeengekomen dat ik de auto aan zou schaffen, waarbij er een nieuwe distributieriem, waterpomp en banden onder kwamen, en ook de APK vernieuwd zou worden. Kortom; ik was super tevreden en keek erg uit naar het ophalen van mijn mooie Bella!

Vorige week vrijdag heb ik de auto opgehaald, en ben ermee naar huis gereden (50km). Na een km of 40 merkte ik dat bij hogere toeren de motor inhield. Een paar km verder kreeg ik de melding 'Storing Motor Management' en begon de motor slecht te lopen (op gas en [mindere mate] benzine). Thuis direct de garage weer gebeld, en ze wilden graag dat ik terug kwam omdat mogelijk de motor maar op 3 cilinders liep. Ik balen natuurlijk, schopt ook de hele vrijdag (st.klaas) planning in de war, maargoed.. terug naar de garage. Daar de storing uitgelezen, bleek in ontstekingsmechanisme te zitten (weet geen foutcode). Ze dachten dat het de bougies waren, dus die zijn vervangen en monteur reed zelf een rondje om te kijken of het probleem verholpen was. Dit bleek zo te zijn en ik kon tevreden opweg. Na ongeveer 20 km, op de snelweg, kreeg ik opnieuw de melding 'motormanagement' en ik voelde de motor meteen inhouden. Gelukkig zat ik net voor een tankstation en heb hem daar meteen geparkeerd, en de garage weer gebeld: ik mocht terugkomen en een leenauto mee nemen. Echter starte op dat moment de motor niet meer, super vervelend! Dus ik nog een keer de garage bellen; ze kwamen naar me toe met de leenauto en zouden de auto naar de garage slepen. Door de haast ivm sinterklaas ben ik snel met de (aftandse) leenauto vertrokken en heb niet gewacht op de takelwagen. Inmiddels zijn we bijna een week (en 4 telefoontjes) verder. Ze hebben er nog niet naar gekeken, want het is druk, maar ze kijken er vanmiddag of morgen naar. Ik heb inmiddels begrepen dat de auto vrijdag wel weer startte, maar dat ze hem voor de zekerheid wel naar de garage gesleept hebben.

Ik heb zelf wat op het forum zitten neuzen en deze storing komt overduidelijk vaker voor.. wat betreft oorzaken kom tot het volgende rijtje mogelijkheden:
- BDP sensor (meest waarschijnlijke??)
- LPG Injectoren
- Bobine of Bobinestekkertje
- Thermostaat?

Wat is het aan te raden vervolg? Uiteraard wacht ik eerst even af wat de garage zegt dat het probleem is, maar is het verstandig om ze al deze zaken te laten controleren (en kun je dat va zo'n garage vragen)? Mijn vertrouwen in de auto heeft een deuk opgelopen door al het gedoe en ik heb geen zin in veel reparaties de komende tijd. Ik heb nog ongeveer 20% van het aankoopbedrag achter de hand, de rest is reeds overgemaakt.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Cheers!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 147 Veloce na aankoop direct motormanagementstoring

do dec 10, 2015 16:22

Allereerst, welkom en (toch) proficiat met de aankoop van je 1e Alfa!

Tja das vervelend, direct al mankementen aan je nwe aanwinst, geeft geen goed gevoel uiteraard... :(

Wat de oorzaak is valt van achter een pc scherm uiteraard moeilijk te bepalen maar volgens mij kun je wel enkele dingen makkelijk uitsluiten.

Dat ie op zowel gas als benzine inhield zou mi inderdaad ontsteking kunnen zijn, bougies zijn vernieuwd (alle 8? :idea: ) dus die zou je eigenlijk uit mogen sluiten. Lpg heeft aparte injectoren doorgaans dus zou ie op benzine goed gefunctioneerd moeten hebben als 'gas' de oorzaak zou zijn geweest...
(gasfilter vervuild dacht ik ook nog aan ivm inbouw andere tank/rommelen aan de installatie daarvoor, maar wederom op benzine waren er ook problemen dus niet de oorzaak denk ik..)

Blijven de bobines over, en de stekkerverbinding daarvan. Zou best kunnen dat onder invloed van motortemperatuur de verbinding van stekkertje naar bobine of van bobine naar bougie verstoord wordt.

Dat verklaard echter niet waarom hij de laatste keer niet meer aan wilde slaan.. Wellicht zou dat een slechte bdp sensor kunnen zijn (omdat die na afkoelen meestal wel weer een poosje functioneert) Als ik me niet vergis geeft een brakke bdp sensor geen mm storingsmelding?

Thermostaat lijkt me onwaarschijnlijk, als de motor wel netjes op temperatuur kwam? (rond de 90 gr C)

Als garage is het natuurlijk k.t met peren dat je een auto voor een klant al 2x moet 'repareren' voor ie goed en wel is afgeleverd, das sneu voor beide partijen.
Je mag er mi toch vanuit gaan dat ze nu nog iets grondiger kijken naar de mogelijke oorza(a)k(en) en het deugdelijk herstellen.
Verder zou t wat mij betreft zo moeten zijn dat ze dan na reparatie zelf eerst een grote testrit maken (en dan niet het standaard stukkie over het industrieterrein maar gewoon 50km snelweg bij wisselende belasting en op beide brandstoffen) voordat ie terug naar jou gaat...

Suc6 ermee, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1774
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: 147 Veloce na aankoop direct motormanagementstoring

vr dec 11, 2015 00:40

Beste Jochem,
Welkom, veel plezier met de 147 ondanks de huidige problemen, ik hoop dat het snel opgelost wordt.
Ik heb bewondering voor jouw informatie over het probleem en de analyse van Frank daarna. En dat alles inderdaad vanachter het PC-scherm dus zonder de auto gezien te hebben. Maar met uitsluiten van mogelijke oorzaken kom je een heel eind. Als het op benzine en op LPG optreedt zal het waarschijnlijk niet aan 1 van beide brandstofsystemen liggen maar aan iets anders, dat voor beide goed moet zijn. Dus het circuit van de ontsteking lijkt mij dan heel logisch als eerste verdachte. (En Frank is een betere techneut dan ik dus dat zegt ook al heel wat :D ).

Toch ben ik nog benieuwd over deze opmerking van jou:
Bij de testrit (3 weken terug) ging de gastank stuk, maar mij was van te voren verteld dat dit onderdeel sowieso vervangen zou worden. Dit leek me daarom geen groot probleem. De auto reed verder top (op benzine)!
Ging de gastank stuk bij de testrit? Dat bestaat niet. Een gastank gaat nooit stuk. Zelfs als er een trein overheen rijdt, dan nog niet. Is het soms een gastank met een ingebouwde pomp (Vialle?) die defect was? Het komt best vaak voor en zeker rond de 200.000 km dat zo'n pomp dan versleten is. Voor gewoon onderhoud niet te bereiken en dan is totale vervanging vaak de oplossing. Maar dat hoeft niet perse, ook daar zijn goede specialisten voor die de inwendige pomp kunnen vervangen of reviseren.
Met de ervaringen bij jouw garage tot nu toe lijkt het mij goed om flink door te vragen wat er stuk was en wat ze nou echt hebben vervangen bij die gastank.
Niet dat het huidige probleem dan meteen opgelost zal zijn (want je hebt het ook op benzine), maar de kwaliteit van de diagnose is wel het begin van een goede oplossing.

Jochem1989
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di nov 17, 2015 14:24

Re: 147 Veloce na aankoop direct motormanagementstoring

vr dec 11, 2015 14:18

Beste Frank & Tonio,

Bedankt voor jullie reacties! Ik wil graag weten hoe de vork in de steel steekt, dus vandaag het uitzoekwerk! Goed te horen dat jullie onder de indruk zijn van mij als auto-leek :lol: ! Ik heb vandaag even de leenauto geruild, omdat ik geen zin had om met dat oude barrel naar Brussel te rijden dit weekend. Ze hebben het heel druk bij de garage dus zijn ze nog niet toegekomen aan mijn auto... Heb wat lopen mopperen, en ze hoopten en vandaag of morgen naar te kijken. Dus Ik heb nog geen echt nieuws of duidelijkheid ;)!

Ik heb inderdaad een Vialle systeem en het was de gaspomp die kapot was. Ze hebben de gastank(incl pomp dus) van een inruil (sloop) in de auto gezet, maar ik weet niet uit wat voor auto en hoeveel km die al gemaakt had. Dat had ik wellicht even moeten vragen, maarja hij zit er nu al in dus vrees dat ik daar vrij weinig aan kan veranderen. Overigens was me wel van te voren verteld dat ze het zo zouden oplossen, ik had wel kunnen kiezen voor een nieuwe maar dan was de prijs ook hoger geweest.

We wachten nog even af dus..

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: 147 Veloce na aankoop direct motormanagementstoring

za dec 12, 2015 13:25

Als de afstelling op LPG niet deugt en de originele computer* van de auto zich daarop aanpast ("wegleert"), dan loopt hij daarna op benzine ook niet goed. Vraag: loopt hij na een langere tijd op benzine te hebben gelopen (zodat de computer langzamerhand weer terugloopt naar de juiste instellingen) wel weer goed op benzine?

*In moderne auto's wordt de LPG-installatie zo aangesloten dat er een signaal wordt teruggestuurd naar de originele computer van de auto, zodat die denkt dat de benzine-injectoren netjes hun werk doen. Anders krijg je daar weer een foutmelding op en dat is uiteraard ook niet de bedoeling. Andersom wordt het inspuitsignaal dat de originele computer berekent, o.a. aan de hand van de sensoren in de in- en uitlaat, door de LPG-computer omgerekend naar de in te spuiten hoeveelheid LPG. Als die omrekenfactor niet goed is ingeregeld, zal de originele computer dit zien aan de metingen van de lambdasensor(s) en het inspuitsignaal aanpassen (timing en hoeveelheid). Op een gegeven moment kan hij zijn limieten bereiken en omdat hij niet verder kan aanpassen krijg je een motormanagementstoring. Daarnaast, als je vervolgens weer op benzine wilt rijden (koude start of gewoon omdat het LPG-systeem wordt uitgeschakeld) gaat er een compleet verkeerd inspuitsignaal naar de benzine-injectoren en loopt hij daarop dus ook k*t.

Het is aan te raden om ermee naar een LPG-specialist te gaan (in dit geval zal de garage dat moeten doen, als ze er zelf niet uit komen), aangezien LPG een aparte tak van sport is, waar de meeste garages onvoldoende kaas van hebben gegeten en bovendien de juiste apparatuur niet voor hebben.
Als ze dat niet willen, dan kun je aangeven dat je dat eist, als ze dan nog steeds niet willen, dan kun je aangeven dat je dit zelf zult doen en de kosten hiervan zult inhouden op die 20% die je nog moet betalen (goed van je dat je dat bedrag hebt achtergehouden!).

Hopelijk wordt dit snel opgelost en kun je gaan genieten van je Bella. Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen, ik heb heel lang problemen met de mijne gehad (bovenstaand verhaal komt niet uit de lucht vallen) en ben de klik met mijn auto (nu bijna een jaar zonder problemen) waarschijnlijk voorgoed kwijt.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: 147 Veloce na aankoop direct motormanagementstoring

zo dec 13, 2015 09:10

Zou me niets verbazen dat de distributie een tandje verkeerd staat. Onjuiste timing geeft verkeerde uitlaatgassamenstelling.
Dit zie je niet meteen als fout na het starten, maar het MM gaat deze mengselafwijking pas na een aantal kms rijden als echte fout zien.
De zaak kan daarna in noodloop gaan staan.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Jochem1989
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di nov 17, 2015 14:24

Re: 147 Veloce na aankoop direct motormanagementstoring

ma dec 14, 2015 09:53

PM en AlfaAlgra ook bedankt voor het meedenken!

Ik sprak net de garage en ze vermoeden dat de motor 'geploft' is, waarschijnlijk is bij de eerste MM storing de motor op 3 cilinders gaan lopen, waardoor er vervolgens iets fout is gegaan met de zuigers (gekanteld). De auto is naar een alfa specialist geweest om het probleem te achterhalen, dus dat geeft wel vertrouwen. Ze gaan er deze week een vervangende ('frisse') motor in monteren en de auto is wssl zaterdag/maandag klaar.

Ik zal nog even laten weten of dit alle problemen oplost!

Jochem1989
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di nov 17, 2015 14:24

Re: 147 Veloce na aankoop direct motormanagementstoring

di jan 26, 2016 12:12

Goed, het is al even geleden maar inmiddels is de auto gerepareerd. Het was nog een hoop gedoe en gezever omdat de garage steeds een verkeerde motor geleverd kreeg (de 4e was uiteindelijk de juiste :shock: ). Afgelopen weekend flink wat Km gemaakt, van amsterdam op en neer naar Tilburg en Leiden, en het is een waar genot om in de auto te rijden. Kortom, het duurt even.. maar dan heb je ook wat :lol: . Enige puntje is dat de motor temperatuur niet boven de 70c kwam.

Echter kwam gisterenavond de melding 'motor management storing' weer te voorschijn, bij start van koude motor :/. Ik schrok me een hoedje, gezien alle problemen ook met deze melding zijn begonnen en ben voorzichtig naar huis gereden. Auto reed prima en temperatuur ging nu ineens wel naar de 90c. Ik ben vanochtend even langs de garage gereden om de storing uit te laten lezen. Parkeer ik de auto bij de garage, monteur stapt in en start de auto: storing weg :? ... stond ook niet opgeslagen in systeem dus ze konden er niet zo veel mee. Mogelijk had het te maken met schakelen tussen gas en benzine, maar gezien de auto goed rijd hoefde ik me geen zorgen te maken. Vervolgens bij wegrijden na 1 km weer kort 3 piepjes en 'motor management storing', maar dit verdween na 1 minuut weer uit het display en daarna 20 min gereden en niks gezien. Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: 147 Veloce na aankoop direct motormanagementstoring

di jan 26, 2016 14:31

Een motor die niet op temperatuur komt is in 95% van de gevallen een thermostaat die niet meer werkt (en dus op het "lange" koelcircuit blijft staan).

De andere storing klinkt eerder als een loszittend contact. Iets wat natuurlijk zomaar kan gebeuren na een motorwissel.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: 147 Veloce na aankoop direct motormanagementstoring

di jan 26, 2016 15:38

thermostaat vast?
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Jochem1989
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di nov 17, 2015 14:24

Re: 147 Veloce na aankoop direct motormanagementstoring

di jan 26, 2016 17:16

Ok thanks! Thermostaat vermoede ik zelf ook inderdaad en los zittend contact klinkt ook wel logisch. Kan ik hier voorlopig mee doorrijden om te kijken of het probleem zich voor blijft doen, of zitten daar risico's aan verbonden?

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: 147 Veloce na aankoop direct motormanagementstoring

di jan 26, 2016 21:48

gewoon rustig rijden, net zoals je zou doen na koude start.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”