Spijkert op zunne kop.De 2016 (of 2017, 2018...) Giulia is lelijk omdat het een volkomen inwisselbaar ontwerp is. Haal het Alfa-familieneusje er af, en wat onderscheidt de auto dan helemaal van de wirwar aan vormen, lijnen, hollingen en bollingen die je bij vrijwel alle andere auto's in dit segment ook kunt krijgen? Niets, maar dan ook helemaal niets. Plak er een BMW-snuit op en het is een geloofwaardige BMW, plak er een Infiniti-snuit op en het is een veredelde Nissan waar iedereen zijn schouders over ophaalt. Een auto vanuit een Pavlov-reactie mooi noemen omdat er toevallig een welgevallig logo op geplakt zit, dat is pas slechte smaak.
Een qua design 'echte' Alfa mag best lelijk zijn. Case in point: een 75 is ook allesbehalve mooi. Maar hij is wel lelijk op zijn volkomen eigen manier: het is onmogelijk om hem voor een andere auto aan te zien. Hetzelfde geldt voor een Brera. Hopeloos uit verhouding getrokken ten opzichte van het conceptmodel, maar toch: uit duizenden herkenbaar. Natuurlijk kan een qua design 'echte' Alfa ook mooi zijn. Een Alfetta GT, een 156, een GT, een 166 van voor die lafhartige facelift... voorbeelden te over.
Het spijt me zeer, want ik werd vrolijk van de gedachte aan een nieuwe RWD-Alfa sedan. Helaas lijkt deze uit een positie van zwakte ontwikkeld ("we doen alles precies zo als de benchmark, maar dan x% meer van alles") in plaats van uit een positie van kracht ("we doen het zoals wij vinden dat het zou moeten"). Sneu.
En zelfs dat krijgen 'we' niet. De treurnis. Zelfs Seat heeft iets in die categorie. Nogmaals: de treurnis.Das wat anders he, bestaand model met grotere motor/meer power. Was eigenlijk natuurlijk gewoon een punto abarth.
Maar helaas minder dan te koop of te lease. Misschien is dat maar bijzaak, ik volg dat niet zo.Uhm als je internet een beetje volgt, had je kunnen lezen, dat hij al rijdend in nl gespot is. Dus wel iets meer dan een concept denk ik.
De nieuwe generatie Alfa's komt er niet om die sentimentele Europeanen met hun emotionele geleuter over glorieuze successen van weleer en sentimentele hang naar het verleden tevreden te stellen