Beste Alfisten,
Een week of twee geleden heb ik mijn alfa 147 opgehaald, na een langdurig gezeur met de garage (zie topic aankoop advies). Gezien de auto inmiddels aangeschaft en geleverd is, post ik even in een nieuw topic. Even een korte samenvatting:
Bij aanschaf ging de motor stuk (ritje van garage naar huis). Deze is (kosteloos) door de garage vervangen, maar heeft erg lang geduurd. Er zit nu een vervangende motor in vanuit de sloop, heb nog niet los kunnen krijgen hoeveel km die heeft gelopen (was niet bekend). Anyway.. na anderhalve week (ongeveer 1400km) bedacht ik me dat het handig was om het oliepijl even te checken. En wat bleek; kon nog net wat olie zien op de peilstok maar veel was het niet. Hij zat ongeveer 1 liter onder minimum. Heb daarna gevuld tot halverwege tussen min en max en het goed bijgehouden. Na 600 km zat hij op minimum dus waarschijnlijk ligt het verbruik rond de 1 op 1200km. Dit ligt opzich binnen de toelaatbare grenzen, maar echt blij ben ik er niet mee. Als ze dan toch een andere motor erin lepelen doen dan meteen een fatsoenlijke.. Een kleine rekensom leert dat ik de auto dus ook heb meegekregen met minimale hoeveelheid olie. Ik ben een rustige rijder (inrijden!) en heb geen rare dingen gedaan toen de auto wat te weinig olie had.
Ik heb niks gemerkt aan de motor, hij tikt niet en loopt verder prima, echter staat er overal op internet nogal wat zorgwekkende verhalen. Sommigen raden aan om de lagerschalen preventief te vervangen. Anderen zeggen eerst af te wachten of de motor problemen gaat vertonen. Ik merk dat ik er wat zenuwachtig van word, dus graag julie advies!
mvg,