Jochem1989
Newbie
Newbie

Olieverbruik 147, kort met te weinig olie gereden

ma feb 08, 2016 14:03

Beste Alfisten,

Een week of twee geleden heb ik mijn alfa 147 opgehaald, na een langdurig gezeur met de garage (zie topic aankoop advies). Gezien de auto inmiddels aangeschaft en geleverd is, post ik even in een nieuw topic. Even een korte samenvatting:

Bij aanschaf ging de motor stuk (ritje van garage naar huis). Deze is (kosteloos) door de garage vervangen, maar heeft erg lang geduurd. Er zit nu een vervangende motor in vanuit de sloop, heb nog niet los kunnen krijgen hoeveel km die heeft gelopen (was niet bekend). Anyway.. na anderhalve week (ongeveer 1400km) bedacht ik me dat het handig was om het oliepijl even te checken. En wat bleek; kon nog net wat olie zien op de peilstok maar veel was het niet. Hij zat ongeveer 1 liter onder minimum. Heb daarna gevuld tot halverwege tussen min en max en het goed bijgehouden. Na 600 km zat hij op minimum dus waarschijnlijk ligt het verbruik rond de 1 op 1200km. Dit ligt opzich binnen de toelaatbare grenzen, maar echt blij ben ik er niet mee. Als ze dan toch een andere motor erin lepelen doen dan meteen een fatsoenlijke.. Een kleine rekensom leert dat ik de auto dus ook heb meegekregen met minimale hoeveelheid olie. Ik ben een rustige rijder (inrijden!) en heb geen rare dingen gedaan toen de auto wat te weinig olie had.

Ik heb niks gemerkt aan de motor, hij tikt niet en loopt verder prima, echter staat er overal op internet nogal wat zorgwekkende verhalen. Sommigen raden aan om de lagerschalen preventief te vervangen. Anderen zeggen eerst af te wachten of de motor problemen gaat vertonen. Ik merk dat ik er wat zenuwachtig van word, dus graag julie advies!

mvg,

pas
Newbie
Newbie

Re: Olieverbruik 147, kort met te weinig olie gereden

ma feb 08, 2016 19:30

Is de lamp of verklikker afgegaan van de oliedruk? Zo niet heb je geluk, waarschijnlijk dat je er op tijd bij was.
ik heb het bij een mazda v6 meegemaakt dat de lamp 1x een seconde knipperde tijdens spinnen in de sneeuw, binnen 5 km hoor je de krukaslagers tekeer gaan, was dus een enkeltje motorswap. Bij de 147 die ik nu heb lagen ze er al uit bij de koop en heb ik er 130 km mee gereden voor de drijfstanglagerkappen dwars door het blok heen kwamen #-o maar je hoort t snel genoeg als het ratelen begint. Zet hem dan ook snel stil (advies)

wat voor olie gooi je erin?

Jochem1989
Newbie
Newbie

ma feb 08, 2016 20:39

Hi Pas,

Bedankt voor je geruststellende antwoord! Ik heb geen lampjes of waarschuwingen gezien, dus laten we hopen dat hij lekker stil blijft lopen ;)! De garage heeft er 5w40 ingedaan, maar ga dat vervangen voor een dikkere bij de eerstvolgende oliewissel!

pas
Newbie
Newbie

ma feb 08, 2016 21:34

Belangrijkste is dat de olie in de acea index valt. Ze schrijven tegenwoordig vaak 5w30 voor diverse motoren, iets waar ik wel eens aan twijfel maar goed we praten natuurlijk over de vloeibaarheid van de olie, niet over welke toevoegingen er aan de olie zitten, ik geloof dat de alfa vraagt om acea a3 voor benzine motoren. (ja dit is ook de olie van de lidl, action e.d.)
volgens t instructieboek standaard 10w40
Je zal niet de eerste zijn waarbij het olieverbruik daalt als je hem vult met 15w40, heb al meer mensen gesproken die dit merkten.

Jochem1989
Newbie
Newbie

di feb 09, 2016 10:18

Ja, precies! Volgens mij voldoet deze olie wel aan de acea eisen, maar hoop dat een dikkere olie het verbruik wat gaat verminderen.

Nog even over de motor, hoe zit dat precies met dat lampje? Gaat dat pas branden als er geregistreerd wordt dat de lagers zonder olie komen te zitten? Ik heb toch het vermoeden dat er een heel licht rateltje in zit, maar het is niet heel duidelijk :| . Welk geluid zou ik moeten horen als het foute boel is? Het is heel subtiel, helemaal niet zoals hier bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=1tDemA_iI6E" onclick="window.open(this.href);return false;

Stef33
Guru
Guru

di feb 09, 2016 14:41

Nog even over de motor, hoe zit dat precies met dat lampje? Gaat dat pas branden als er geregistreerd wordt dat de lagers zonder olie komen te zitten?
Nee, zo geavanceerd werkt dat niet. Na je pomp en oliefilter zit ergens een drukschakelaar. Als de oliedruk bij de schakelaar onder de schakeldrempel zit gaat het lampje aan. Geeft dus een goede indicatie als de druk wegvalt door bijv. te weinig olie in het carter. Of bijv. als je oliefilter los zit. Kan overigens wel zijn dat het kwaad dan al geschied is.
Zit er nu in bijvoorbeeld een kanaal naar je krukas een verstopping, dan zal het lampje niet gaan branden, maar heb je wel te weinig olie in de krukaslagers.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

pas
Newbie
Newbie

di feb 09, 2016 23:05

dat geluid uit dat filmpje heeft meer weg van een klep, gaat subtiel mee met het toerental. ik zal niet zeggen dat dit ook werkelijk de oorzaak is maar ik heb meer wagens gehoord met een kapot krukaslager en dat is een slaand geluid en zit minder regelmaat in. Over het drooglopen van je krukas zou ik niet zo in zitten als er geen signaal geweest is dat had je in de tussentijd wel gemerkt op deze zwakke blokken. De nokkenas versteller schijnt vaak een boosdoener van een lichte tik te zijn.
ververs anders de olie even om alles zeker te weten.
Gebruik een brandschone opvangbak liefst in een lichte kleur, en schijn er met een felle lamp op dan zie je of er metaaldeeltjes in zwerven.
zo niet laat even een goede dealer naar die versteller kijken of leg het bij de verkoper van de auto neer, je moet toch minstens een tijdje zonder problemen kunnen rijden na een motorwissel.
ik heb zelf al redelijk wat krap gebudgeteerde swaps gedaan maar tot nu toe hebben die het minstens 50.000 uitgehouden met alleen onderhoud, van eentje liep een klepstoter kapot na gebruik van 5w30 synthetische olie na 4000 km, waarschijnlijk is door de reinigende kracht van die olie oude afzetting losgekomen en heeft het filter verstopt wat resulteerde in slechtere smering op de laatste klepstoter, motor weer vervangen en de huidige zit er al weer 50k in en loopt nog steeds prima voor 200 euro.

Jochem1989
Newbie
Newbie

wo feb 10, 2016 10:35

Oke top! Waarschijnlijk maak ik me inderdaad druk om niks.. het is meer dat er al wat gezeik is geweest met deze auto en ik niet veel vertrouwen heb ik de garage en de leverancier van de motor :roll: . Daarbij hem ik geen verstand van auto's en twee linkerhanden :lol: . Ik had gister trouwens al een filmpje van het geluid gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=gLG0cIHZ3to" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat het niet dieselend genoeg klinkt voor de nokkenasversteller. Ik twijfel er zelf over of het geluid niet gewoon bij de motor hoort :oops: . Ik dacht ik vraag het maar gewoon; Better safe than sorry :lol: !

AR823
Full Member
Full Member

wo feb 10, 2016 11:28

Nooit volsynthetische olie gebruiken als je niet zeker weet dat het er vanaf nieuw in heeft gezeten! je wilt niet weten
wat er gebeurt als er goedkope olie in heeft gezeten. Je zit altijd goed met een halfsynthetische 10w/40.
Ik gebruik zelf altijd Shell HX7 Helix Plus en heb de ervaring dat bij de meeste auto's het olieverbruik flink kan dalen.
Ik zou aan de garage vragen welke olie zij hebben gebruikt want een 5w kan al gauw een volsyntheet zijn.
Als dat zo is zo snel mogelijk verversen. Mijn 156 1.8 is al 16 jaar in mijn bezit en heeft nooit anders dan Shell gehad
en heb tussen tijds nooit bij hoeven vullen, onder het kleppendeksel ziet het er nog als nieuw uit.
Het is wel verstandig om,zeker bij sportief rijgedrag, het oliepeil niet beneden half te laten zakken.

Jochem1989
Newbie
Newbie

wo feb 10, 2016 12:03

AR823, wat bedoel je met vanaf nieuw? De garage heeft er na de motor wissel deze motor in gegooid.. dus leek me het beste hem daarmee bij te vullen, toch? En als ik het goed heb begrepen kan 5w40 van merk A wel gemengd worden met 5w40 van merk B? Ik denk niet dat uberhaupt bekend is welke olie er hiervoor ingezeten heeft.

pas
Newbie
Newbie

wo feb 10, 2016 18:36

Als de olie aan de juiste codering voldoet kan je hem prima mengen
over de vol-syntheet, daarmee bedoelt ar823 vanaf fabriek en nooit iets anders erin.
Vol-synthetisch is dan echt super, slijtagebeelden die bijna niet afwijken van nieuw bij standen van 300k + (was wel op een 12 liter vrachtwagen motor maar goed) nadat dezelfde motor mineraal/synthetische olie had gekregen werd er een slijtagebeeld gevormd en na vervanging met vol-synthetisch bleef het zelfde slijtagebeeld verder gaan. Vandaar dat het alleen nut heeft bij een fonkelnieuwe of gereviseerde motor, na 1x andere olie word slijtage in gang gezet zeg maar.

Jochem1989
Newbie
Newbie

do feb 11, 2016 20:29

Ok ik snap het! Mocht ik de motor ooit nog reviseren weet ik wat me te doen staat :P ! Bedankt voor de hulp en info

Terug naar “Algemene Technische vragen”