Ik heb onlangs een 156 1.9 JTD 8V gekocht uit het bijtellings-vriendelijke jaar 2000. De eerste keer dat ik met een JTD heb gereden. Meteen verkocht. Stil, nodigt niet uit tot rijbewijs-onvriendelijk gedrag, relaxed woon-werk verkeer. Nogal een verschil met de GTA, om het voorzichtig te zeggen.. Die is luidruchtig aanwezig, wil altijd méér, rukt continu aan z'n ketting en is nooit tevreden..
Motor loopt prima, (niet snel uiteraard) bak schakelt perfect, lekker kwiek en veel koppel. Maarr... niet altijd/doorlopend. Met een bepaalde regelmaat valt het vermogen, al klimmend van 2000 tot 3000-3500 toeren, voelbaar terug, alsof de turbo twijfelt van "hmm.., tja.." Ik heb al een paar turbodieseltjes gehad, daarvan hoefde het gaspedaal niet op de bodem om de turbo tot leven te wekken, moet bij de JTD wel. Met "halfgas" niemand thuis en met het pedal to the metal komen alle newtonmeterjes wél ineens aanstormen. Als ik vervolgens met volgas vanaf ca. 2000 toeren richting 3-4 duizend toeren ga klokken de newtonmetertjes dan vaak massaal uit, alsof het 17.00 is..
Nu kan ik me met torren uit het carburateurtijdperk heel aardig redden, maar van electronica en/of dieseltjes heb ik geen sjoege.. Ik weet alleen van het bestaan van turbines met variabele geometrie, roetfilters, EGR kleppen, paspedaal positie sensors (!?), that's it.. Maar het hoe/wat/waar/waarom(niet) ??? Dus andermaal: roept u maar !!
Voor zover van belang: volgende week gaat de hele voorwielophanging/subframe/motor/bak er onderuit: er moeten wat stuur- en aandrijfas hoesjes vervangen, nieuwe bovenste- en onderste draagarmen, verse koppeling, dus dat pak ik allemaal in 1 x beet. Ik kan dus straks overal lekker makkelijk bij.
Thanks !!