Op dit moment ben ik alle benodigdheden aan het verzamelen om een mooi twinsparkblok te bouwen voor mijn GT junior uit 75. Deze gaat op dubbele webers lopen en ik ben van plan de setup tussen de 160 en 170 pk te laten genereren.
Het inlaatspruitstuk heb ik getackled, voor het uitlaatspruitstuk ga ik in de buidel tasten bij onze vrienden van Alfaholics.
Nu schrik ik behoorlijk van de mogelijkheden op het gebied van ontstekingen. Misschien dat ik op termijn echt wel een programmeerbare ontsteking erin wil hangen, maar om nu meteen €1200,- te gaan betalen voor een Alfaholics oplossing gaat mij wat ver.
Ik speel nu met twee gedachten, waarvan ik graag van jullie hoor of jullie hier ervaring mee hebben:
1. De huidige rotor van de 75 ombouwen naar een 8- draads verdeler met een dubbele bobine. Hiervoor gebruik ik de bekende Nissan items (met een totale kostprijs van 20 euro

2. Een 4 cilinder 123 ontsteking kopen, en deze trachten om te bouwen met dezelfde bovengenoemde nissannhardware. Ik ben toch wel gecharmeerd van de programmeermogelijkheden van de 123 ontsteking, en ben dus wel benieuwd of deze units relatief eenvoudig om te bouwen zijn naar een unit dit 8 vonken kan aansturen.
Algemene vraag: Vonken de bougies bij de standaard twinspark altijd gelijktijdig? Ik lees hier verschillende theorieën over. Als het slechts een paar PK scheelt wil ik me de moeite besparen en vooral twee vonken tegenlijk naar iedere cilinder sturen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Groeten,
Koen