sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 880
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

ma apr 11, 2016 20:58

Waarom niet zoiets: https://motorsport-electronics.co.uk/el ... z-pro.html, dan heb je een programmeerbare ontsteking zonder verdelers. Een paar bobines en kabels van een 164 of 155 TS erbij en gaan met die banaan. Veel goedkoper dan alfaholics, veel beter dan een herverbouwde verdeler zonder deellastvervroeging. Op een TS kun je ook nog eens de al aanwezige 60-2 tandkrans gebruiken. Veel simpeler wordt het niet...

Dottore Bonaccione
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: di jul 21, 2015 20:51

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

di apr 12, 2016 09:49

Ok, dit is interessant!

Ik zie alleen niet terug hoe je dit systeem kan laten werken op een twinspark setup? Wat heb je verder nog nodig van de 155 TS?

Met twee van deze ben je er lijkt me, alleen vraag ik me dus af of deze beide aangestuurd kunnen wordne.

https://motorsport-electronics.co.uk/pr ... /coilpacks" onclick="window.open(this.href);return false;


Heeft dit systeem alleen de crank sensor nodig? (hij is compatibel met 60-2, dus volgens mij kan de TS sensor zo gebruikt worden)

Hij werkt zo te zien ook op de temperatuur van inlaatspruitstuk en op de algemene bloktemperatuur. Dat is wel gaaf.

Grt,

Koen

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 880
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

di apr 12, 2016 12:53

Een nodiz met twee coilpacks parallel zou moeten werken als je een ontstekingmodule gebruikt als tussenstap om de coilpacks aan te sturen (zoals op en 155TS/164TS), maar het is een mailtje naar de UK waard, lijkt me.

De manual vind je hier: https://motorsport-electronics.co.uk/fi ... 404746449/ en wat meer info hier: http://www.classicalfaforum.co.uk/forum ... ?f=3&t=262

Nóg een andere optie: alleen de ontsteking of ontsteking + injectie op een megasquirt laten draaien met gebruik van de originele 75TS stroomverdelers. Not for the Faint of heart, maar zeker mogelijk voor minder dan de 1200 euro die Alfaholics wil, zeker als je alleen ontsteking wilt "doen".

Succes!

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1829
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

wo apr 13, 2016 10:52

heb hier wel ontsteking besteld, maar ben niet handig met software, en krijg hem niet met mijn pc en tablet goed communicerend, en weinig geduld en tijd..
instellen daarna is wel goed te doen, net als bij andere systemen

als de andere projecten af zijn misschien weer induiken #-o

http://secu-3.org/?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;

de site kan naar engels, alleen het forum niet
de software engineer, mailt gewoon in het engels, en is bereidwillig, maar ik kan alleen met computers werken..
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2068
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

wo apr 13, 2016 14:39

Kijk ook eens op deze site. Schijnen een 123 te hebben voor twinspark toepassing.

Dottore Bonaccione
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: di jul 21, 2015 20:51

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

do apr 14, 2016 10:48

Deze club heb ik gesproken, maar die vraagt dus 1200,- incl btw voor dit verhaal.

Ik kreeg een foto doorgestuurd van het product. Hier hebben ze een of ander mooi alu verloop stuk op gezet met de welbekende Nissan distributiekap.

Vandaar dat ik me afvroeg of vanaf die 123 ontsteking een manier mogelijk is om dus parallel die vonken te organiseren.

Maar zoals gezegd: voor die 1200e zou ik toch voor de AH oplossing gaan...

Ik heb die nodiz gast ook gemaild, maar nog geen reactie gehad.

Grt,

Koen

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

do apr 14, 2016 14:52

Je kunt met de Nodiz geen Twin spark aansturen.

Waarom neem je geen 123 tune en stuur je 4 bougies aan , werkt prima en je kunt later voor iets anders beslissen.

Binnenkort moet ik toch bij JC zijn dan kan ik het je uitleggen hoe en wat.

Gr D.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: Bertone twinspark blok opbouw: zelf ontsteking knutselen

vr apr 15, 2016 09:36

Bij wat voor 123ignition ombouw dan ook zou ik vooral kijken naar wat voor bobine je maximaal kunt gebruiken. Grote kans dat je maximaal een rode bosch bobine kan gebruiken welke in veel gevallen bij een ontstekingssysteem uit eind jaren 80 begin 90 een lagere specificatie heeft dan de origineel gebruikte bobine.
Dat rommelen met een curve en een computer enzo is hardstikke leuk maar het is slechts een deel van een in de basis goed onstekingssysteem en je moet je op het totaalplaatje richten.
De originele verdeler met goede (optische/VR/magnetic) sensor, goede ontstekingsmodules met dwell en current control en een goede lage weerstand bobine met een hoog uitgaand vermogen (en vonkduur) is zo mogelijk veel belangrijker om iets écht goed te krijgen dan de mogelijkheid om elektronisch een curve in te kunnen stellen.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Terug naar “Algemene Technische vragen”