Ik ben het er helemaal mee eens dat geen enkele privé-auto iets te zoeken heeft in stadscentra...
waarom niet? als je in een stadscentra zou wonen mag je niet naar huis rijden met je eigen prive-auto (en met een auto vd zaak dus wel)??
drankje doen is bij mij niet altijd met alcohol
Gaan wij wel een keer aan de whiskey...
Een auto vd zaak die prive gebruikt wordt is in mijn ogen óók een prive auto...
Niet-privé-auto's = diensten die ter plekke afgeleverd dienen te worden, bevoorrading, openbaar vervoer etc. En dat kan allemaal al lang elektrisch om de uitstoot te verleggen (en daar gaat het om).
Dus van mij mag het veeeeeel stringenter dan dat het nu is... en minder halfslachtig.
Dat is precies waar de schoen wringt.
Het is halfslachtig en overhaast beleid om de paar NOx knelpunten op te lossen zodat er geen een bouwstop komt.
Je gelooft toch niet serieus dat weren van minder dan 2% van de auto's echt 40% verbetering van luchtkwaliteit geeft????
En handvol mensen zijn de sjaak (dus lekker weinig electorale schade voor de gemeenteraad) en rest tuft vrolijk verder. En de gemeente promoot ondertussen cruiseschepen en hun eigen parkeergarages in het stadscentrum.....
Overigens vallen er ook complete woonwijken binnen de nieuwe milieuzone en niet alleen het stadscentrum.
Komt ook nog bij de korte invoertermijn.
Weet je trouwens wat de begroting van de gemeente R'dam is en het budget voor de koersnota schone lucht?
(milieuzone is onderdeel van koersnota schone lucht)
3,5 miljard per jaar en 12 miljoen tot 1 jan 2018.
Reken het percentage even uit, zoveel waarde hecht de gemeente R'dam aan schonere lucht als ze er zelf aan moet bijdragen.
En bedenk dan even wat de invloed is op jouw prive begroting als je binnen 6mnd een andere auto moet regelen.
En zoals al vermeld, milieuzone geld ook voor complete woonwijken. Niet alleen voor de Coolsingel etc etc.
Ook leuk, de RET stadsbussen (circa 300 stuks), bouwjaar gemiddeld tussen 2006 en 2008 mogen niet eens op de Maasvlakte (verplicht euro6) rijden maar wel in de binnenstad. Maar een handvol youngtimers en campers niet. Echt heel logisch beleid. De algemene bezwaarschriftencommissie heeft ook de nodige kanttekeningen geplaatst bij de milieuzone. Maar die legt de gemeenteraad in het kader van coalitiepolitiek (Milieuzone is een D66 speeltje) naast zicht neer.
Als de milieuzone daadwerkelijk consequent, effectief en op een redelijke manier zou worden ingevoerd zou het een heel ander verhaal zijn.
Huidige milieuzone is een draak, vlees nog vis, die halsoverkop word ingevoerd, gemotiveerd met schijn redenen over de rug van een klein groep mensen.
Gr
DJ