In een 1.9 JTD, in mijn favoriete kleurcombi, uit het bijtellingsvriendelijke jaar 2000. Afneembare trekhaak en airco. Gekocht (alweer een weekje of 8 geleden) voor fietsengeld ! Een kapotte stuur- en aandrijfas hoes, een kapotte handremkabel en een lek ik het flexibele uitlaatdeel dienden te worden gefixt voor een verse APK, en die onderdelen had Robert van Alfamotive maar vast in de kofferbak geknikkerd. Prima vent/bedrijf trouwens, prettig zaken mee doen ! Oh ja, 4 nieuwe bandjes.
Auto kort proefgereden en beviel best goed ! Best stil, lekker koppel, niet snel, koppeling gaar. Eenmaal op de brug bleek de carrosserie/bodem weliswaar vol van oppervlakte/vliegroest, maar op een tweetal kleine gaatjes na nog zodanig goed, dat ik besloot alles maar even meteen goed beet te pakken.
Hmm... Tja.. Distributie zo goed als aan de beurt en een versleten koppeling.. Huis van de ventilatoren ook wel een beetje roestig. Motor een beetje vettig.. Okee. "while you're at it" :
Uiteráárd zit alles lekker aan elkaar gerot.. Tijd voor wat kruipolie. Dat werkte gedeeltelijk. Een paar stevige krachttermen en de slijptol bleken de perfecte tools for the job...
Lijstje van nieuwe onderdelen: bovenste- en onderste draagarmen, stabi botjes, remmerij, koppeling, distributieset met waterpomp, as- en stuurhoezen en wat klein spul.
Dit ziet er al weer beter uit. Vers rubber en een vers laagske lak. Hammerite rules !!
En om was de zaterdag alweer...
Planning: komende week in de losse uurtjes distributie en koppeling wisselen, nog wat oppervlakteroest in de neus aanpakken, "bumpersteunen" (hoe noem je die dingen, links zit de intercooler er voor) vervangen, die waren echt totaal verrot. In het komende weekend de motor weer in de koets knopen, kijken of 'ie nog lopen wil Remolie ff doorspoelen, en op naar de keuring. Eerst nog ff naar de uitlijnert ( stuurhuis en stuurhuis einden worden ook vernieuwd) slash airco-vuller. Dan heb ik als het goed is een nette, technisch zeer prima "nieuwe" daily voor weinig !! Alhoewel... Ik zou niet graag de nota van een garage hebben moeten betalen..